۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۸۸۷
نماینده خبرگان رهبری:

حق تأمین از مبانی محکم عقلی و جزء اصول متقن الهی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: حق تامین که از مبانی عام و محکم عقلی و حقوقی و از اصول متقن الهی ناشی می شود، بسیار گسترده و فراگیر است و یک حق اساسی بشری است.
حجت الاسلام والمسلمين هاشم هاشم زاده هريسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی، نماینده خبرگان رهبری امروز در دیدار رییس سازمان تأمین اجتماعی استان با تأکید بر اینکه تأمین اجتماعی در اسلام مفهومی عام است، اظهار داشت: در اسلام حق بر تأمین است و ‌مطابق قوانین اسلامی احتیاج  افرادی که شرعاً بدهکار می باشند باید مرتفع شود و در این خصوص نقش تأمین اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.


عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با اشاره به اینکه یکی از حقوق مسلم طبیعی و اولیه برای هر انسان حق بر تامین است، گفت: یعنی هر فرد حق برخورداری و تأمین تمام نیازهای اولیه و ضروری خود را دارد، تا هیچ انسانی دچار فقر و مشکل جدی نشود و این حق را نسبت به تک تک افراد جامعه حق تامین و نسبت به کل افراد جامعه تامین اجتماعی می نامند.


وی افزود: حق تامین از دیدگاه حقوق عمومی و قرآن اصول و مبانی عام  و محکمی دارد که غیر قابل نقض است؛ اصل عدالت مخصوصاً عدالت اجتماعی، اصل کرامت انسانی و اصل عبودیت و بندگی و انتساب یکسان به خالق و نیز اصل جزویت و عضویت در جهان خلقت و طبیعت که در ارزاق و ذخایر نهفته در طبیعت حق مشترک دارند.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی یادآور شد: حق تامین که از مبانی عام و محکم عقلی و حقوقی و از اصول متقن الهی ناشی می شود، بسیار گسترده و فراگیر است و یک حق اساسی بشری است، گرچه به ظاهر از مصادیق حقوق اقتصادی و رفاهی و یکی از راه‌های مبارزه با فقر است، ولی حقوق مختلف دیگر هم از آن ناشی می شود و حتی در حقوق معنوی انسان نیز اثرگذار است.


این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: افراد و جمعیت های مشمول طرح جامع تامین عمومی در قرآن با عناوین مختلفی مانند فقیر، مسکین، مستمند، بیمار، در راه مانده، برده، بدهکار و ... ذکر شده اند و منابع تامین نیز با عناوینی همچون خمس، زکات، انفاق، احسان، انفال، صدقه، موقوفات، کفاره و ... بیان شده است.


وی خاطرنشان کرد: رسول خدا در مورد آیه ولایت فرمودند؛ ای مردم بدانید که خداوند طبق این آیه شریفه ولایت و مسؤولیت تامین امور زندگی شما را بر دوش من نهاده است پس هر کسی مالی از خود گذاشته و از دنیا برود برای وارثان اوست، ولی اگر بدهکاری و یتیمانی از خود  بگذارد به عهده من است که بدهی های او را بپردازم. یتیمان، زن و عائله بی سرپرست او را اداره کنم. خداوند تامین و اداره امور زندگی آنها را مانند فرزندانم به من سپرده است پس هر کس را چنین دیدید او را به من معرفی کنید یا پیش من بفرستید.


عضو هیأت علمی دانشگاه در پایان تاکید کرد: این نوع تفسیر از آیه ولایت در روایات معتبر چنین آمده است: " الامام یعول من لا حیله له " بنابراین زندانی مالی در اسلام و از منظر قرآن مفهوم ندارد، مگر در حد تحقیق و تبیین حال و گزارش وضع او به حاکم و ولی امر مسلمین که بدهی او را بپردازد در واقع قرآن در طرح جامع تامین اجتماعی دولت و ملت را برای حل این معضل اجتماعی بسیج کرده است.


همچنین رحیم اردلان، ‌مشاور مدیر عامل و مدیر کل تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی در این دیدار با اشاره به چالش های سازمان در سال های اخیر، ‌توسعه تأمین اجتماعی و تعمیم آن به آحاد جامعه را در کاهش فقر و ایجاد آرامش در نیروهای مولد جامعه ضروری دانست و گفت: شفاف سازی مقررات و قوانین و آگاه نمودن مخاطبین سازمان به حقوق حقه خود رسالتی که سازمان تأمین اجتماعی سرلوحه کار خود قرار داده است./935/پ202/ب4

ارسال نظرات