۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۲۱۸۵۱۱
حجت الاسلام اشکوری:

کسی که از خط قرمز نظام عبور کند باید محاکمه شود نه این که پست و مقام بگیرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر خط قرمز بودن فتنه برای نظام تأکید کرد و گفت: کسی که از خط قرمز عبور کند مجرم است و باید محاکمه شود نه این که پست و مقام به او بدهیم.
حجت الاسلام اشکوري حجت الاسلام اشکوري

حجت الاسلام عبدالمجید اشکوری استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که کشورهای دنیا به دو دسته آزاد و غیر آزاد تقسیم بندی می شوند، اظهار داشت: کشورهای آزاد در قوانین اساسی خود به سه نوع آزادی تصریح دارند به این دلیل آنها را آزاد می نامند.


وی افزود: این سه آزادی عبارت است از آزادی بیان که شامل آزادی قلم نیز می شود، آزادی تجمعات که در قانون اساسی ما هم آمده است، آزادی فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که آزادی های فرهنگی نیز ذیل آزادی اجتماعی قرار می گیرد.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که آزادی ها پنج عنصر محدود کننده دارد، گفت: عدم تزاحم با آزادی دیگران، اینکه آزادی ها نباید امنیت ملی، منافع ملی و قدرت ملی را به مخاطره بیندازد؛ همچنین این آزادی موجب تفکیک قوا می شود یعنی مثلا قوه مقننه نمی تواند در امور قوه مجریه دخالت کند و بالعکس.


عوامل محدود کننده، بقای آزادی را تضمین می کند
حجت الاسلام اشکوری در پاسخ به این پرسش که چرا این محدودیت ها را در قوانین اساسی می گذارند، ابراز داشت: اگر این محدویت ها نباشد آزادی برخلاف آزادی شده و جلوی آزادی دیگران گرفته می شود به همین دلیل می گویند فعالیت های سیاسی باید در این چارچوب انجام شود.


وی با بیان این که در فتنه 88 حرکت سیاسی ای انجام شد که برخلاف این پنج عنصر مهم بود گفت: این مسأله نقطه به نقطه قابل بررسی است؛ نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا این پنج خط قرمز وجود دارد.


استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای هیأت دولت، بیان داشت: حرف ایشان با مسؤولان این است که موضع خود را با این پنج عنصر مشخص کنند زیرا که جریان فتنه همه این عناصر را خدشه دار کرده است، آن هم نه به طریق آرام بلکه تخلفات بسیار عظیمی نسبت به آنها انجام دادند.


کسی که اصول را نادیده بگیرد چگونه می تواند وظایف حاکمیتی را انجام دهد؟!
حجت الاسلام اشکوری گفت: اگر کسی بخواهد در کشور مسؤولیت بگیرد و بر خلاف این پنج عنصر عمل کند، کشور آنارشیسم می شود؛ وظیفه دولت ها ایجاد نظم اجتماعی است یعنی در چارچوب عدم تزاحم با آزادی دیگران باید به نحوی عمل کند تا نظم اجتماعی برقرار شود؛ همچنین حفظ و گسترش منافع ملی، تقویت امنیت ملی، تقویت قدرت ملی، تحقق اهداف ملی، حفظ تفکیک قوا که تحت عنوان اجرای قانون اساسی عنوان می شود.


وی با توجه به این که رییس جمهور مسؤول اجرای قانون اساسی است، بیان داشت: قانون می گوید مسؤولیت قوا باید تفکیک شود اما در فتنه کسی که نهادهای قانونی را قبول ندارد، خودش می خواست جای همه نهادها را بگیرد، خودش محاکمه می کند، خودش قضاوت می کند، خودش می گوید تقلب شده، خودش مردم را تحریک می کند که به خیابان ها بیایند.


استاد حوزه و دانشگاه افزود: کسی که این اصول نادیده می گیرد چگونه می تواند وظایف حاکمیتی را انجام دهد؟! دولت باید حافظ منافع ملی باشد اگر برخلاف وظایف خود اقدام کند طبیعتا خط قرمز را عبور کرده است؛ در جریان فتنه نیز چون این اتفاق افتاد بنابراین هرکسی بخواهد هر پستی را بپذیرد باید موضع خود را با آن مشخص کند زیرا نمی شود برخلاف این محدودیت ها و خط قرمزها کسی کرسی قدرت را به دست بگیرد.


رأفت نظام در برابر فتنه گران در دنیا بی سابقه است
حجت الاسلام اشکوری با بیان این که عبور از خطوط قرمز جرم است، گفت: جمهوری اسلامی از روی رأفت بسیاری از فتنه گران را حتی دستگیر هم نکرد؛ به جد می گویم چنین اغماضی تنها در ایران رخ می دهد و در هیچ کجای جهان این گونه نیست؛ گاهی در این مورد آنقدر حساسیت نشان نمی دهیم که این مفاهیم به بازی گرفته می شود.


وی با اشاره به این که در همه جای دنیا با رفتارهایی که برخلاف امنیت ملی باشد برخورد می شود، اظهار داشت: در آمریکا که می گویند مهد آزادی است، دولت مصوبه ای از مجلس گرفته و بر اساس آن می تواند کسانی را که برخلاف امنیت ملی کاری می کنند را شکنجه کند.


استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی از این شکنجه ها گفت: مثلا به افراد بی خوابی می دهند یا آنها در منطقه بد آب و هوایی نگه داری می کنند؛ مانند شکنجه هایی که در گوانتانامو و جاهای دیگر مرسوم است و هیچ نهادی هم نمی تواند آنها را بازخواست کند که چرا شکنجه می کنید؟ زیرا می گویند این رفتارها برخلاف امنیت و منافع ملی است و جرم محسوب می شود.


حجت الاسلام اشکوری تأکید کرد: کسی که اقدامی برخلاف امنیت ملی و منافع کشور انجام می دهد مجرم است و باید با او برخورد قضایی شود نه این که پست و مقام به او داده شود.


وی به بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: نقد منصفانه را خود ایشان هر ساله در دیدار با هیأت دولت ها به نمایش می گذارند؛ این برای همه سیاسیون یک درس مهم است.


شیوه انتقاد رهبر از دولت ها درس بزرگی برای سیاست مداران است
استاد حوزه و دانشگاه در تشریح نحوه نقد رهبر معظم انقلاب از عملکرد دولت ها گفت: ایشان ابتدا به حمایت از دولت تأکید می کنند سپس مردم و دیگر سیاسیون را نیز به حمایت از دولت دعوت می کنند، بعد از آن کارهای مثبت و زحمت های دولت را می شمارند و تشکر می کنند.


حجت الاسلام اشکوری افزود: ایشان سپس معضلات و مشکلاتی را که بر سر راه دولت است را عنوان می کنند و به جامعه می فرمایند که دولت با معضلات بسیاری روبرو است و به دلیل این که دولت کارهای بسیاری برای رفع این مشکلات می کند باید او را حمایت کنید؛ سنگینی باری که بر روی دوش دولت است را به نمایش می گذارد و می فرماید دشمن دارد دشمنی می کند و مشکلات اقتصادی بسیاری داریم.


وی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد رهبر معظم انقلاب توصیه هایی می کنند که این کارها بر زمین مانده و خوب است دولت در این بخش ها نیز زحمت بکشد؛ در نهایت چند مورد را نقد می کنند که این کارها اگر نشود به نفع دولت است؛ همه این مسائل را با ادبیات وزین و مناسبی بیان می کنند.


انتظار رهبر از رییس جمهور در مواجهه با منتقدان پرهیز از پرخاشگری و پاسخ اقناعی دادن است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: سیاسیون اگر بخواهند کاری انجام دهند باید یک حرکت اقناعی کنند و با ادبیات مناسب و بدون ایجاد دو دستگی در اجتماع نقد کنند؛ از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب از دولت انتظار دارند پاسخگویی به نقدها نیز اقناعی باشد نه این که پرخاشگری کنند؛ یعنی وقتی نقدی را می شنوند نقاط مثبت و ضعیف آن را بگویند و به صورت اقناعی جواب دهند و قضاوت را به عهده جامعه بگذارند.


حجت الاسلام اشکوری در نقد عملکرد و موضع گیری های گروه های سیاسی، بیان داشت: متأسفانه تحمل در همه جناح های سیاسی ما کم است و می خواهند متکلم وحده باشند یعنی می خواهند مسائلی را عنوان کنند و کارهایی را انجام دهند و کسی آنها را نقد نکند.


وی در ریشه یابی این مسأله گفت: احساس می کنند با این نقدها، از وجاهت و جایگاه آنها در سطح اجتماع کاسته می شود به همین دلیل نیازمند فضا سازی هستند که در نزد افکار عمومی آن را جبران کنند و موجب روی گردانی بخشی از جامعه از آنها نشود./928/ت301/ج

 

ارسال نظرات