۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۲۱۸۵۳۷
معاون فرهنگی وزیر ارشاد:

عرضه کتاب به مردم، حلقه مفقوده در عرصه نشر و فرهنگ کشور است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان این که متأسفانه در کشور فقر کتابخوان داریم گفت: کتاب های بسیار خوب و با مفاهیم عالی در کشور کم نداریم ولی متأسفانه اگر خواننده ای نداشته باشند هیچ دردی را دوا نمی کنند.
سيد عباس صالحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، سید عباس صالحی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی، در افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب زنجان و همچنین افتتاحیه اولین نمایشگاه مطبوعات استان، در ابتدا با تقدیر از اهالی فرهنگ و علم در زنجان از جمله مرحوم آیت الله سید عزالدین زنجانی گفت: زنجان استانی است که در طول تاریخ فرهنگ و ادب کشور با حضور چهره های نام آوری چون شیخ اشراق سرآمد بوده و درخشیده است.

 

وی در ادامه با ارائه آماری از کتاب های چاپ شده در سال گذشته تصریح کرد: بحث کتاب برای همه اهالی فرهنگ و ادب بحث آشنا و شیرینی است و لذا بنابر آمار وزارت ارشاد 66 هزار عنوان کتاب در سال 92 به چاپ رسیده است که از این تعداد بیش از 20 هزار عنوان آن چاپ اولی بوده است و وقتی این تعداد و تیراژ را با قبل انقلاب مقایسه می کنیم به برکت انقلاب و رشد بسیار خوب عرصه فرهنگ پی می بریم.

 

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 93 تاکنون یعنی در این پنج ماه بیش از 20 هزار عنوان کتاب به چاپ رسیده است که در مقایسه با چاپ 17 هزار عنوان کتاب در پنج ماه نخست سال 92 حدود 15 درصد افزایش را نشان می دهد.

 

این مسؤول در ادامه با اشاره به فلسفه برگزاری نمایشگاه های کتاب استانی تأکید کرد: یکی از فلسفه های برگزاری نمایشگاه های کتاب استانی این است که فرصتی مهیا شود تا مردم استان ها نیز دسترسی مستقیمی به کتاب های جدید و ناشران برتر کشور داشته باشند.

 

صالحی در ادامه عرضه کتاب به مردم را حلقه مفقوده چرخه نشر کشور توصیف کرد و اظهار داشت: حلقه مفقوده در عرصه نشر و فرهنگ کشور، عرضه کتاب به مردم است که باید این حلقه مفقوده را با برگزاری نمایشگاه های کتاب استان ها و همچنین افزایش کتاب فروشی ها در سطح شهر تکمیل کنیم چرا که واقعا کتاب های بسیار خوبی در سطح کشور وجود دارد که حیف است به دست فرهنگ دوستان نرسد.

 

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در ادامه گفت: متأسفانه در کشور انبوه کتاب های خوب و با مفاهیم بسیار عالی داریم که با فقر کتابخوان روبرو هستند، حال اگر کتاب خوب باشد ولی کتابخوان نباشد هیچ دردی را دوا نمی کند و لذا باید فرهنگ کتابخوانی فرا گیر شود.

 

وی در پایان به دلایل فقر مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل فقر مطالعه در کشور که مردم به آن اشاره می کنند، گرانی کتاب است که البته تا حدودی درست و قابل قبول است ولی تا حدودی هم بهانه گیری است. /949/پ202/ب

ارسال نظرات