۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۲۱۸۸۷۵
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

ولایت ائمه اطهار در رأس همه عبادات است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مسأله ولایت را امری بسیار مهم خواند و گفت: اگر ما ولایت معصومان(ع) را نپذیرفته باشیم و اگر ایشان عبادت ما را قبول نداشته باشند، عبادات ما مورد قبول خداوند واقع نمی‌شود.
 رييس مرکز فقهي ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دیدار کاروان زائران حرم رضوی(ع) در مشهد مقدس،‌ با تبریک به مناسب دهه کرامت،‌ اظهار داشت: امیدوارم از برکات معنوی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) هر چه بیشتر بهره‌مند شویم.

وی بر ضرورت قدردانی و شکر به درگاه خداوند به خاطر وجود امامزادگان در کشور تأکید کرد و گفت: بر حسب تحقیق شاید در میان امامزادگان به ویژه در بین بانوان آنها، ما امام‌‌زاده‌ای به برتری حضرت معصومه(س) نداشته باشیم.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به مقام بالای علمی حضرت معصومه(س) ابراز کرد:  حضرت معصومه(س) در سن کمتر از 10 سالگی به سؤال‌های کسانی که محضر امام کاظم(ع) رسیده بودند در غیاب حضرت پاسخ داد و در زمانی که امام کاظم(ع) مسأله را متوجه و پاسخ‌های حضرت معصومه(س) را مشاهده کردند، فرمودند: «فداها أبوها».

استاد درس خارج حوزه علمیه یکی دیگر از ویژگی‌های مهم حضرت معصومه(س) را زیارت‌نامه آن حضرت دانست و افزود: زیارت نامه حضرت معصومه(س) از امام رضا(ع) مأثور است؛ در میان امامزادگان تنها زیارتنامه‌ای که از امام معصوم رسیده، مربوط به حضرت معصومه(س) است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به فراز «إنّ لکِ عندالله شأناً من الشأن»، در زیارت نامه حضرت معصومه(س)، بیان کرد: حضرت رضا(ع) می‌فرمایند: برای تو در نزد خدا شأن عجیب و والایی است.

وی ادامه داد: در فراز «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة» در زیارت نامه حضرت معصومه(س) به مقام شفاعت حضرت اشاره می‌شود؛ بسیاری از تعابیری را که در زیارتنامه‌های ائمه معصومان(ع) آمده، در این زیارتنامه قابل مشاهده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه با اشاره به روایات، زائران امام رضا(ع) را از خواص شیعه ذکر کرد و گفت: امام حسین(ع) را سایر مذاهب شیعی هم زیارت می‌کنند، اما امام رضا(ع) را شیعیان خالص دوازده امامی فقط زیارت می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به کاروان پیاده حرم رضوی(ع)، ابراز کرد: حرکت پیاده به سمت حرم امام رضا(ع) توفیق بزرگی است و سعی کنید اعمالی که در این سفر انجام می‌دهید بعد از سفر نیز جزء برنامه‌های شما قرار گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که زیارت به صورت پیاده مورد توجه و عنایت ائمه اطهار(ع) و بزرگان بوده است، اظهار داشت:‌ مسلما آن کسانی که با اخلاص و زحمت پیاده سفر می‌کنند، درجه‌شان خیلی بالا می‌رود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی روایت «أفضل الأعمال أحمزها» را دلیلی برای قبولی و عظمت زیارت به صورت پیاده بر شمرد و گفت: این مسأله‌ روشنی است و هم اینکه ما وقتی راجع به ثواب پیاده رفتن به کربلا و نجف و مکه روایات داریم، می‌فهمیم هر زیارتی وقتی با پای پیاده انجام شود ثوابش بیشتر است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه با اشاره به روایتی مبنی بر این‌که امام صادق(ع) برای خیر و سعادت زوار امام حسین(ع) و خانواده‌های آنها دعا می‌کنند، افزود: این روایت نشان می‌دهد نه تنها زوار و خانواده‌های آنها بلکه کسانی که برای عمران و آبادی مشاهد مشرفه تلاش می‌کنند مورد لطف و دعای امام صادق(ع) قرار می‌گیرند.

وی همچنین با قدردانی از اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات، بر ضرورت آبادتر کردن اماکن مقدسه تأکید کرد و گفت: کار ستاد بازسازی بسیار حائز اهمیت است و در ثواب هر کسی که به زیارت می‌رود شریک هستند و در کنار تسهیل زائران باید برای تقویت اعتقادات آنها تلاش کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که زیارت راه توحید و بندگی است، گفت:  متأسفانه این مطلب را دشمنان شیعه نفهمیدند یا می‌فهمند اما برای لجاجتی که با شیعه دارند کتمان می‌کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه در بطلان نظریه دشمنان اهل بیت(ع) در باب زیارت، بیان کرد: در تمام زیارت‌های ائمه معصومان(ع) می‌گوییم «اللهم إلیک أتقرّبُ»؛ بحث خداست، فقط بحث بوسیدن یک سنگ و یک ضریح و یک سلام به صاحب قبر نیست؛ زیارت برای این است که توحید ما کامل شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: هر کسی که در این مسیر قدم برمی‌دارد به ویژه کسانی که پیاده به زیارت می‌روند، وقتی برمی‌گردند قطعا توحیدشان قوی‌تر شده، قطعاً بسیاری از مظاهر شرک که در قلوب اکثر ما وجود دارد از بین می‌رود.

وی با بیان این‌که انسان موحد همه چیز را از آن خدا می‌داند و به «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء» اعتقاد دارد، اظهار داشت: انسان باید در همه حال چه سختی و چه راحتی خدا را از یاد نبرد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره «بِمُوَالاتِکُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَةُ»، بیان کرد: اگر می‌خواهیم عبادت ما مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد باید به امضا و تأیید ائمه اطهار(ع) برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیات و روایات، ولایت ائمه معصومان(ع) را در رأس همه عبادات دانست و ابراز کرد: خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: اگر بخواهی رسالت خود را تکمیل کنی، باید با ابلاغ ولایت امیر مؤمنان(ع) همراه باشد؛ اعتقاد به ولایت علی بن ابیطالب و اولاد ایشان، شرط رسالت همه‌ انبیای گذشته بوده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه مسأله ولایت را امری بسیار مهم خواند و افزود: اگر ما ولایت معصومان(ع) را نپذیرفته باشیم و اگر ایشان عبادت ما را قبول نداشته باشند، عبادات ما مورد قبول خداوند واقع نمی‌شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که ما در عالم چیزی بالاتر و با ارزش‌تر از توحید نداریم، ابراز کرد: راه تقویت توحید، توسل به ائمه اطهار(ع) است.

وی زیارت مشاهد مشرفه را از ویژگی‌ها و سیره علما و بزرگان دینی دانست و گفت: زائران باید از فرصت زیارت به بهترین شکل بهره ببرند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به روایات، فضائل زیارت امام رضا(ع) را مورد توجه قرار داد و گفت: خداوند به زائر امام رضا(ع) در صورت زیارت با معرفت مقام شفاعت را عطا می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: خواسته زوار امام رضا(ع) باید تقویت توحید و قرب الی الله باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به جنایات گروه‌های تروریستی و تخریب مرقد بزرگان دینی و ائمه(ع)، اظهار کرد: رؤسا و سرکردگان آنها متوجه شدند قبور ائمه مراکز توحید هستند؛ اگر به عقیده‌ باطل خودشان اینها مرکز شرک بود، باید مشرک‌پرور باشد و هر چه مشرک در دنیا زیاد شود به نفع آنها خواهد بود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که قبور ائمه مرکز دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم است، افزود: انسان موحد زیر بار ظالم نمی‌رود و خودش هم ظلم نمی‌کند، حق کسی را نمی‌خورد، اگر کسی حق دیگری را می‌خورد برای این است که توحید ندارد، فکر می‌کند کسی حسابرسی نمی‌کند و کسی نمی‌بیند.

وی با اشاره به روایت «من زار الحسین بکربلا کمن زار الله فی عرشه»، بیان کرد: نظیر همین تعبیر هم در مورد زیارت امام رضا(ع) وجود دارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این‌که حکومت و این نظام اسلامی، یکی از آرزوهای ائمه معصومان(ع) بوده است، که در دوران خودشان محقق نشد، اظهار داشت: اما به برکت فرزندان، شیعیان، شاگردان و دستورهای ایشان و خون پاک هزاران شهید محقق شد./927/پ201/ج

ارسال نظرات