۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۲۱۸۹۳۵

پاسداشت مقام حضرت عباس در آلبانی

خبرگزاری رسا ـ آلبانیایی‌ها، همه ساله در روز 22 آگوست، با برگزاری مراسمی در کوه تومور، مقام حضرت ابوالفضل العباس (ع) را گرامی می‌دارند.
مراسم پاسداشت مقام حضرت عباس(ع) در آلباني

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در جنوب کشور مسلمان و اروپایی آلبانی، در استان برات کوهی به نام تومور یا کوه حضرت عباس علی (ع) قرار دارد.


مسلمانان آلبانیایی، ویژگی این کوه را در وجود مقام حضرت ابوالفضل العباس (ع) در بالاترین نقطه‌ کوه که بعد از معرکه‌ کربلا به این کوه آمد و آرام گرفته است، می‎دانند.


گفته می‌شود یکی از باباهای بکتاشیه «حاجی بابا» پس از سفر به کربلا و آوردن مقداری خاک از قبر حضرت عباس (ع) و پاشیدن آن بر قله‌ کوه و ایجاد قبر دومی برای آن حضرت و ایجاد اولین تکیه‌ مقدس بکتاشیه در سال 1916 میلادی، از آن زمان به بعد کوه تومور معروف به کوه عباس علی (ع) شد. مؤمنان بکتاشیه هر سال در تاریخ 20 الی 25 آگوست به منظور زیارت قبر حضرت عباس علی (ع) به این کوه عزیمت و قربانی می‌کنند. در واقع این مکان به مقام حضرت عباس علی (ع) در کشور آلبانی تبدیل شده است.


در مراسم زیارت مقام عباس علی (ع) در کوه تومور، بالاترین مقامات دینی بکتاشیه از جمله رهبر جهانی بکتاشیه، مقامات رسمی دولت آلبانی، از جمله ریاست جمهوری، نخست وزیر، سفرای کشورهای خارجی در آلبانی و صدها هزار مؤمن بکتاشی داخل و خارج از آلبانی در طول 5 روز زیارت در این جا جمع می‌شوند که اوج مراسم آن در روز 22 آگوست که همراه با مراسم خاص است، برگزار می‌شود.


هر سال در این مدت در زیارت مقام عباس علی (ع) در کوه تومور، بیش از 7 هزار گوسفند قربانی می‌شود. در چند نقطه‌ کوه تومور، به اعتقاد بکتاشی‌ها، رد پای نعل اسب و پای مبارک عباس علی (ع) در سنگ نقش بسته است.


امسال بیش از 200 نیروی انتظامی آلبانیایی در کوه تومور برای حفظ امنیت برگزاری مراسم حضور داشتند./994/د102/ک

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات