۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۲۱۸۹۹۹
امام جمعه موقت قزوین مطرح کرد؛

ویژگی‌های منافقان در قرآن کریم

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین حضور منافقین در اجتماع را مربوط به همه زمان‌ها دانست و گفت: منافقین همان کسانی هستند که زمان سختی عقب بودند و وقتی خیر و منفعتی بود جلو می آمدند.
حجت الاسلام والمسلمين عابديني،امام جمعه موقت قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی امام جمعه موقت قزوین در نشست هفتگی شب گذشته، دهم شهریور ماه در امامزاده اسماعیل با اشاره به آیه 16 سوره مبارکه حجرات، گفت: منافق کسی است که ایمان ندارد ولی ادعای ایمان می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین با بیان نقش منافقان در تاریخ صدر اسلام ابراز داشت: در صدر اسلام عده‌ای نزد پیامبر آمدند و سوگند یاد کردند که ایمان آورده و معتقد هستند و خداوند نیز در پاسخ به این افراد در قرآن کریم می‌فرماید آیا خدا از درون شما آگاه نیست و شما می‌خواهید خدا را آگاه کنید؟

 

حجت الاسلام عابدینی در ادامه افزود: خداوند به پیامبر وحی کرد تا به منافقان ابلاغ کند که خدا به همه چیز در عالم آگاه است.

 

وی با اشاره به رابطه این آیه شریفه با آیات دیگر ابراز داشت: رابطه این آیه با آیه‌های گذشته این است که در آیات دیگر نیز اعراب به پیامبر(ص) گفتند ایمان آوردیم اما خداوند به پیامبر(ص) فرمود به آنان بگو شما ایمان نیاوردید و سپس در آیات 14 و 15 سوره مبارکه حجرات نشانه‌های ایمان را نام برد.

 

امام جمعه موقت قزوین با بیان این‌که منافقان افرادی هستند که شناختی نسبت به خداوند ندارند  اظهار داشت: شخصی به پیامبر(ص) گفت ایمان آوردم و خدا پاسخ داد ایمان نیاوردی و آن شخص دوباره گفت نه، من ایمان آوردم. ایمان منافقان این گونه است و این افراد خداوند را عالم اسرار درونی نمی‌دانند بلکه خداوند را مثل آدم‌هایی می دانند که باید امور را برایشان توضیح بدهی.

 

حجت الاسلام عابدینی بیان داشت: خداوند شهادت می‌دهد که منافقان ایمان نیاورند و دورغ می گویند و به این ترتیب می‌خواهد کفار و منافقان را به مردم بشناساند.

 

این استاد اخلاق حوزه حضور منافقان در اجتماع را مربوط به همه زمان‌ها دانست و ابراز داشت: منافقان همان کسانی هستند که زمان سختی عقب بودند و وقتی خیر و منفعتی بود جلو می آمدند و آنان می‌خواهند بی‌ایمانی خود را مخفی کنند و خودشان را مومن نشان بدهند، ولی خداوند به پیامبر(ص) می‌گوید اینان را به مردم معرفی کن.

 

وی در ادامه افزود: از آن جایی که یکی از شروط پذیرش شهادت، قضاوت و امام جماعت مسلمین شدن ایمان است، منافقان می‌گویند ایمان آوردیم تا از این مزایا استفاده کنند یعنی ادعای ایمان بدون داشتن آن.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات مشابه آیه 16 سوره حجرات بیان داشت: خداوند در سوره مبارکه یونس آیه 18 درباره مشرکان می‌گوید اینان غیر خدا را عبادت می‌کنند یعنی چیزهایی را عبادت می کنند که عبادت کردن آن‌ها منفعتی ندارد و عبادت نکردن آن‌ها ضرری ندارد و علت را اینگونه معرفی می کنند که این ها ما را پیش خدا شفاعت می‌کند.

 

وی در ادامه ابراز داشت: اما خداوند در قرآن خطاب به این افراد می‌فرماید آیا خدا شفیع هایی دارد که خودش از آن ها بی خبر است؟ ما از رگ گردن به انسان نزدیک تر هستیم و این انسان چطور فکر می کند که خدا از فکر و دلش اطلاع ندارد؟

 

امام جمعه موقت قزوین آیه 78 از سوره توبه را یکی دیگر از اشارات قرآن راجع به مسأله نفاق دانست و گفت:  منافقان نمی دانند که خدا اسرارشان را می داند کسانی که علی رغم گفته خداوند که می‌فرماید این‌ها ایمان ندارند، می‌گویند ایمان آوردیم نمی‌دانند برای خدا همه چیز آشکار است.

 

حجت الاسلام عابدینی با اشاره به آیه 59 سوره انعام خداوند متعال را کلید دار عالم غیب معرفی کرد و افزود: این جاست که زوایا و ابعاد مختلف علم الهی مشخص می‌شود نه فقط او غیب را می‌داند بلکه کلید غیب هم دست اوست. آن چیزی که در دریا و خشکی‌هاست می‌داند، هر برگی به اذن او می‌افتد، هیچ رطوبت و خشکی در زمین نیست که او نداند پس همه چیز برای خدا آشکار است.

 

وی در ادامه با اشاره به این‌که خداوند از اسرار درونی انسان‌ها با خبر است پاسخ بندگان شایسته به خداوند را این گونه بیان داشت: خداوند در سوره مبارکه ابراهیم آیه 38 از قول بندگان شایسته خود می فرماید تو می دانی انچه را که ما مخفی می کنیم یا اشکار می کنیم و هیچ چیز بر تو مخفی نیست.

 

حجت الاسلام عابدینی این پاسخ را نقطه اوج و نتیجه سخنانش خواند و گفت: تمام صحبت‌هایی که کردیم برای این بود تا به این جا برسیم که جواب بنده شایسته خداوند این گونه است نه آنچه منافقان می‌گویند.

 

امام جمعه موقت قزوین بیان داشت: افرادی که با مردم ناصادقانه رفتار می‌کنند و به دروغ ادعای ایمان دارند مانند کسانی که در عربستان ادعای دین می کنند و خلاف دین عمل می‌کنند و همه کسانی را که ایمانشان دورغین است باید آشکار کنیم.

 

وی در پایان قرآن و تاریخ را راهی برای هدایت در همه روزگارها دانست و گفت: آدم‌های آن زمان امروز هم هستند و این خداوند است که باید به خاطر نشان دادن راه هدایت بر ما منت بگذارد نه ما به خاطر اسلام آوردنمان./955/پ202/ب4

ارسال نظرات