۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۲۱۹۰۰۲
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

شعرا از استعداد خود در جهت تبلیغ دین استفاده کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت شعر و ادبیات در دین اسلام، گفت: برخی از افراد از این استعداد در جهت امور منفی استفاده می‌کنند که این امر در دین اسلام مورد مذمت قرارگرفته شده است.
حجت الاسلام والمسلمين قريشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در اختتامیه نهمین دوره جشنواره شعر رضوی اظهار داشت: با دقت در برخی از آیات قرآنی می توان دریافت که خداوند در قرآن کریم به ویژه در سوره شعراء بر اهمیت وجود شعرا توجه ویژه ای داشته است.

 

وی افزود: برخی از اشعار سبب می شود که افرادی از یاد خدا غفلت کرده اند به آرامش رسیده و حضور پروردگار را در تمام زندگی خود جاری و ساری کنند همچنین سبب ایجاد روحیه معنوی در فرد می شود.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام پیامبر اکرم و حضرات معصومان(ع) از شعرای عالی رتبه تقدیر کرده اند، اضافه کرد: پیامبر و ائمه معصومان امر می کنند که در برابر دشمن شعرا باید با شعر پاسخ دهند و این بهترین راه مقابله با رخنه های فرهنگی موجود در جامعه کنونی است.

 

وی به بخشی از فرمایشات پیامبر اکرم اشاره کرد و خاطر نشان شد: مؤمن با مال و جان خود جهاد می کند و شعرا باید با شعر در مقابل دشمنان ایستادگی کنند که این روش بهترین پاتک مقابله ای با آنان است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه ائمه معصومان از شعر استفاده و شعرا را به این امر تشویق می کردند چنان چه حضرت علی (ع) در برخی از موارد شعر می گفتند، گفت: امام حسین(ع) در صحنه کربلا خود را با زبان شعر معرفی و در صحرای کربلا رجز خوانی کرد.

 

وی در ادامه وجود مرقد مطهر امام هشتم(ع) را در ایران، نعمت و عنایت خداوند متعال به افراد این سرزمین دانست و افزود: به برکت وجود مرقد آن حضرت در کشورمان ضمن سهولت در زیارت آن حضرت برکات عدیده ای نیز نصیب مردمان این سرزمین شده است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با استناد به احادیثی از ائمه معصومان(ع) به اهمیت زیارت آن حضرت اشاره و اضافه کرد: هر کسی امام رضا(ع) را در مشهد مقدس زیارت کند، در زمان تحویل نامه اعمال هنگام عبور از پل صراط و در زمان توزین اعمال، مشمول شفاعت آن حضرت قرار خواهد گرفت.

 

وی به اهمیت بیان خصایص و ویژگی های ائمه معصوم علیهم‌السلام به زبان شعر اشاره کرد و گفت: ذوق و استعداد شعرا برای شعر گفتن در این زمینه ها، برخاسته از عنایت الهی بوده و امری بسیار ارزشمند تلقی می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به ذوق و استعداد ویژه شعرا در سرودن اشعار، تصریح کرد: اگر فردی این استعداد را در مسیر نادرست به‌کار برد، مورد خشم الهی خواهد بود و اگر آن را در راستای تبلیغ دین و شریعت پیامبر بکار برد، مشمول نعمت الهی خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: برخی از افراد از قریحه شعر سرایی خود در جهت تبلیغ شریعت اسلام استفاده می‌کنند، این افراد مصداق عمل خیر هستند که خداوند در قرآن این افراد را مورد اشاره قرار داده است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که شعرای اهل‌بیت(ع) باید قدردان این نعمت الهی باشند، خاطر نشان کرد: در دین اسلام شعر وسیله ای است که می‌تواند انسان را به جایی برساند و پیامبر (ص) به وسیله آن بهشت را برای فرد ضمانت کند./1302/پ202/ب4

ارسال نظرات