۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۲۱۹۹۲۰
استاد حوزه و دانشگاه:

تفرقه میان قومیت‌ها فتنه شوم دشمنان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نظری با تأکید بر این‌که از دیدگاه اسلام تنها ملاک برتری تقوا است، گفت: مهم ترین نکته در حفظ فرهنگ بومی، اعتقاد به هویت ملی و دینی است.
حجت-الاسلام نظري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه های تبریز امروز در نشست معرفتی و بصیری بسیج اساتید دانشگاه های آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که تمامی اقوام ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقشی مؤثر و ماندگار داشته اند، اظهار داشت: تخریب برخی اقوام توطئه دیرین رسانه های غربی برای فتنه‌انگیزی در کشور بوده است.


حجت الاسلام نظری با تأکید بر این‌که از دیدگاه اسلام تنها ملاک برتری تقواست، گفت: مهم ترین نکته در حفظ فرهنگ بومی، اعتقاد به هویت ملی و دینی است، باید دانست که ترک، کرد، لر، بلوچ، عرب، ترکمن و اقوام دیگر هریک با آداب و رسوم و زبان و فرهنگ بومی که دارند در ایران قابل احترام هستند.


این استاد حوزه علمیه تبریز با تأکید بر این‌که اعتدال در موضوع هویت ملی همواره مورد غفلت واقع شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در مسأله هویت ملی افراط و تفریط های متعددی صورت گرفته است، مهم ترین نکته در حفظ فرهنگ بومی اعتقاد به هویت ملی و از آن مهمتر هویت دینی است که با حفظ آنها هیچ تهدیدی کارساز نخواهد بود.


حجت الاسلام نظری عقبه هویت ملی مسلمانان را هویت دینی آنان دانست و گفت: هویت دینی خود با تمسک به آموزه های قرآنی و اهل بیت عصمت و طهارت حاصل می شود، اگر هویت ملی که بخشی از هویت دینی ملت ایران است، به دور از افراط و تفریط مورد توجه قرار گیرد، کشور از بسیاری آفت ها مصون خواهد ماند.


وی با تاکید به اینکه آگاهی بخشی به عموم جامعه در پاسداشت ارزش های اسلامی به وحدت ملی کمک می کند، افزود: دشمن گاهی با انگشت گذاشتن روی ناآگاهی برخی از افراد جامعه، احساسات آنها را تحریک می کند که مردم و مسؤولان باید در این خصوص هوشیار باشند.


این استاد حوزه و دانشگاه تنوع قومی در ایران اسلامی را فرصتی بزرگ برای نظام دانست و گفت: تنوع قومی با وجود وحدت ملی تکیه‌گاه مهمی برای اقتدار کشور است، امروز اقوام ایرانی به برکت انقلاب، امام راحل، شهدا، تاسی به ائمه اطهار(ع) و تبعیت از رهبری در کنار هم با آرامش زندگی کرده و پشتیبان هم هستند.


وی با بیان این‌که زلزله ارسباران در 21 مرداد سال 1391 نمود عینی وحدت ملی در کشور هموطنان آذری زبان کشور در شهرهای اهر، هریس و ورزقان بوده است، گفت: در آن دوران نیز رسانه های غربی به دنبال شیطنت‌های قومی بودند، که خوشبختانه با هوشیاری ملت و مسؤولان این فتنه نیز خنثی شد.


حجت الاسلام نظری همچنین دوران دفاع مقدس را تابلوی بزرگ وحدت ملی و دینی ملت ایران دانست و افزود: لشکر همیشه پیروز و سرافراز 31 عاشورا تبریز که اغلب رزمنده‌های آذری زبان در آن حماسه‌آفرینی می کردند، از شمالی‌ترین نقطه کشور به جنوبی ترین نقطه ایران اسلامی برای دفاع از خاک میهن اعزام شده بود.


مسؤول اسبق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز با تأکید بر این‌که باید نگاه مسؤولان، مجامع علمی و ملت به حضور اقوام کنار یکدیگر نگاهی مشترک باشد، تصریح کرد: نگاه مشترک به وحدت اقوام به عنوان نقطه قوت برای حفظ اقتدار کشور، موجب می شود که دشمن نتواند کاری از پیش ببرد./935/پ202/ب4

ارسال نظرات