۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۲۲۰۵۶۴

رقابت قرآن آموزان خراسان شمالی در سی و ششمین دوره مسابقات کشوری

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، گفت: شش نفر از قرآن آموزان نوجوان این استان به سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم کشور اعزام شدند.
حجت الاسلام سهرابي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از اعزام شش نفر از قرآن آموزان نوجوان خراسان شمالی به سی وششمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم ویژه شکوفه ها خبر داد و افزود: این قرآن آموزان برای شرکت در مسابقات مزبور به استان البرز اعزام شده اند.

 

وی با اشاره به این که سی و ششمین دوره مسابقات قرآن مقطع شکوفه ها در مرحله کشوری ویژه خواهران و برادران از بیست و یکم شهریور ماه در کرج آغاز شده است، اظهار کرد: افتتاحیه این مسابقات ویژه برادران شنبه بیست و دوم شهریور ماه با حضور 129 نفر از قرآن آموزان برتر 31 استان کشور برگزار خواهد شد.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی در این دوره از رقابت ها چهار برادر و دو خواهر از خراسان شمالی در رشته های حفظ، ترتیل و قرائت قرآن کریم و اذان به مرحله کشوری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن مقطع شکوفه ها راه یافته اند.

 

وی اضافه کرد: مسابقات بخش برادران از امروز آغاز شده و تا بیست و پنجم به طول می کشد و بعد از پایان مسابقات برادران همزمان با اختتامیه این مسابقات، مراسم افتتاحیه رقابت های بخش خواهران آغاز خواهد شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی اظهار داشت: مسابقات بخش خواهران بیست و هشتم شهریور ماه به پایان می رسد.

 

گفتنی است، مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه در رشتههای حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن در دو مقطع شکوفهها و بزرگسالان در بخش خواهران و برادران برگزار میشود.

 

این مسابقات در رده سنی زیر 16 سال(شکوفه ها) در بخش های حفظ یک جزء، دو و نیم جزء و پنج جزء و قرائت تحقیق و ترتیل و در رده سنی بالای 16 سال( بزرگسالان) نیز در بخش های حفظ پنج جزء، 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل برگزار می شود.

 

دو بخش حفظ یک جزء و دو و نیم جزء در مقطع سنی شکوفه ها تنها در مرحله شهرستانی و حفظ پنج جزء در این مقطع تا مرحله استانی اجرا می شود.

 

حفظ 10 جزء قرآن کریم نیز برای مقاطع سنی شکوفه ها و بزرگسالان تنها تا مرحله استانی و حفظ 20 جزء برای بخش خواهران و برادران تا مرحله کشوری برگزار می شود.

 

مسابقات حفظ کل قرآن کریم و قرائت برای خواهران تا مرحله کشوری اما برای برادران تا مرحله بین المللی برگزار خواهد شد.

 

مسابقات ترتیل نیز برای خواهران و برادران در هر دو مقطع سنی تنها تا مرحله کشوری برگزار می شود و افزون بر این مسابقات رشته مفاهیم تخصصی به عنوان یک رشته مجزا تا مرحله کشوری ادامه دارد.

 

یادآور می شود، بنا بر اعلام مسؤولان دارالقرآن کریم استان خراسان شمالی در حال حاضر در این استان 288 حافظ و 77 قاری قرآن به صورت رسمی و ثبت شده فعالیت می کنند.

 

از بین شهرستان های خراسان شمالی، فاروج با 51 نفر حافظ قرآن، بیشترین شمار حافظان قرآن کریم در خراسان شمالی را به خود اختصاص داده و افزون بر این تعداد، در حال حاضر در استان 412 نفر به صورت تجربی و سنتی و 253 نفر هم به صورت تخصصی به آموزش قرآن می پردازند.

 

در طول سال در خراسان شمالی 35 مؤسسه قرآنی، 104 خانه قرآن شهری و روستایی و 629 جلسه دائمی آموزش قرآن کریم دایر است./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات