۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۲۱۱۷۲
حجت الاسلام اشکوری:

آمریکا با طرح حمله به داعش استقلال خاومیانه را نشانه گرفته است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه در تشریح انگیزه واقعی آمریکایی‌ها در تشکیل ائتلاف علیه داعش، گفت: آنها به این نتیجه رسیده‌اند که مردم عراق به تنهایی می تواند داعش را سرکوب کنند بنابراین نمی خواهند بار دیگر به مردم منطقه ثابت شود که خاورمیانه بدون حضور و دخالت غرب می تواند امنیت خود را برقرار کند.
حجت الاسلام اشکوري حجت الاسلام اشکوري

حجت الاسلام سیدعبدالمجید اشکوری استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که آمریکا از استقلال خاورمیانه در حل مشکلات وحشت دارد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها احساس کرده‌اند که مردم عراق بدون حضور آنها این توانمندی را دارند که داعش را شکست دهند و می توانند با کمک مردم سوریه این قضیه را کنترل کنند.


وی افزود: آمریکا نمی خواهد مردم منطقه به این باور برسند که بدون حضور آنها می‌توان امنیت منطقه را تأمین کرد؛ آنها همواره مدعی هستند که امنیت منطقه با حضور ما محقق می شود بنابراین برای این که جلوی موفقیت مردم عراق و سوریه را بگیرند می خواهند دوباره بیایند و آشوب بپا کنند.


استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که آمریکا قصد مبارزه جدی با داعش را ندارد، گفت: آمریکایی‌ها یک اصل پراگماتیستی دارند و می‌گویند جلوی هیچ کس را نباید گرفت بلکه باید دید چگونه می توان از آن استفاده کرد؛ آنها به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش قدرت داعش مخالف منافع‌شان است و ناچار هستند که آنها را تضعیف کنند تا در آینده هم پیمانان‌شان از جمله عربستان دچار مخاطره نشوند.


حجت الاسلام اشکوری ادامه داد: آمریکا می خواهد از این وضعیت استفاده و با تحریک منطقه داعش را تضعیف کند و در ضمن آن شیطنت دیگری کند در لوای مبارزه با داعش وارد سوریه شود و به معارضین تکفیری داخل آن کشور کمک کند تا یکی از محورهای مقاومت را از پای درآوردند.


آمریکا در شیطنت جدیدش بار دیگر با شکست مواجه خواهد شد
وی با بیان این که آمریکا قصد دارد با پیشبرد این سیاست پیچیده در منطقه به اهداف شوم خود دست پیدا کند، اظهار داشت: امیدواریم همان گونه که در سال‌های متمادی اخیر شاهد شکست‌های پی در پی آمریکایی‌ها بودیم، در این جریان نیز بار دیگر ناموفق باشند که به احتمال زیاد این طرح شیطنت آمیزشان نیز دچار شکست خواهد شد.


استاد حوزه و دانشگاه در تشریح راهبرد ایران در زمینه مبارزه با داعش، گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب در این زمینه بسیار هوشیارانه است؛ همه ما باید شکر گزار نعمت ولایت و به ویژه شخصیت ایشان باشیم و از خدا بخواهیم به ایشان سلامتی کامل و طول عمر عنایت کند.


حجت الاسلام اشکوری افزود: ایشان معیار زیبایی برای مبارزه با داعش ارائه فرمودند و گفتند هرکس بدون شیطنت می خواهد با تروریست مبارزه کند باید مردم عراق را کمک کند یعنی مردم عراق برای برقراری امنیت ذره‌ای نیاز به حضور خارجی‌ها در کشورشان ندارند؛ اهل تسنن، شیعه، عرب، ترکمن و سایر اقوام با کمک هم می توانند این مشکل را حل کنند به شرط آن که دیگران سنگ‌اندازی نکنند.


وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشور عراق گفت: پس از فتوای مرجعیت عراق میلیون‌ها نفر حاضر شدند که با داعش مقابله کنند؛ کشورهایی که واقعا می خواهند داعش را از میان برداند و انگیزه دیگری ندارند باید تنها مناسبات سیاسی و بدون شیطنت فضا را برای مبارزه بهتر ملت عراق مهیا کنند.


کسانی که علیه داعش ائتلاف کرده‌اند ابتدا باید کمک‌های مالی و تسلیحاتی خود به این گروهک را قطع کنند
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بسیاری از این کشورهایی به بهانه مبارزه با داعش ائتلاف کرده‌اند به این گروهک کمک می کنند، ابراز داشت: اگر آنها داعش را مسلح نکنند و اجازه بدهند که مردم عراق با داعش مبارزه کنند، ملت عراق می‌تواند از تمامیت ارضی خودشان دفاع کرده، داعش را سرکوب و خلع سلاح کنند و امنیت را برای خود و حتی کشورهای منطقه تأمین کنند.


حجت الاسلام اشکوری خاطرنشان کرد: این سلاح‌ها و فشنگ‌ها را که داعش تولید نمی کند؛ بلکه از طریق مرز‌های عراق وارد می شود و اینها مسلح می شوند؛ اگر همین کسانی که دور هم نشستند و می گویند می خواهیم با داعش مقابله کنیم امکانات و سلاح در اختیار داعش قرار ندهند، این گروهک تضعیف خواهد شد.


وی در بخش دیگر سخنان خود شرایط منطقه از دیدگاه آمریکایی‌ها را مورد بررسی قرار داد و گفت: آنها در مورد منطقه ما یک بخش توصیفی و یک بخش توصیه ای دارند که رفتارشان را با این توصیه‌ها تنظیم می کنند؛ این توصیف‌ها و توصیه‌ها را نهادهای اتاق فکر آنها برایشان انجام می دهند.


نوع نگاه آمریکا به جریانات خاورمیانه
استاد حوزه و دانشگاه در توضیح نوع نگاه آمریکا در حوزه توصیف منطقه بیان داشت: آنها در منطقه خاورمیانه خود را با دو جریان روبرو می بینند؛ یکی جریان اسلام انقلابی و دیگری جریان اسلام تکفیری است؛ در حال حاضر این جریان دوم با جریان بعثی که در داخل عراق وجود دارد اتحاد پیدا کرده است؛ بعثی‌ها نظام استبدادی خود را از دست داده و دنبال اتحاد با داعش است تا با یکدیگر هم افزایی قدرت داشته باشند.


حجت الاسلام اشکوری در تبیین خصوصیت اسلام انقلابی از منظر آمریکایی ها گفت: این گروه به دنبال تغییر ساختارهای جهانی از طریق نفوذ فرهنگی است برای مقابله با جریان کفر و شکر؛ نمونه بارز آن را انقلاب اسلامی می داند یعنی انقلاب اسلامی دنبال تصرف سرزمینی نیست بلکه به دنبال تصرف عقل‌ها و قلب‌ها است.


وی افزود: به عنوان مثال کاری که امام(ره) با گورباچوف انجام داد این بود که حضرت آیت الله جوادی آملی را نزد وی فرستاد و این توصیه را فرمود همان گونه که مارکسیست برای اداره جهان به بن بست رسید، لیبرالیسم نیز به بن بست خواهد رسید و اگر شما بخواهید جهان را به درستی اداره کنید باید بر اساس موازین اسلامی عمل کنید و من شخصیتی را به سوی شما فرستادم که این توانمندی را دارد به پرسش‌های شما در مورد عدم توانایی لیبرالیسم و توانایی اسلام پاسخ دهد.


استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اسلام انقلابی به دنبال نفوذ فرهنگی است و برای گسترش ایده‌های خود یک رفتار اقناعی دارد و احساس می کند نجات بشریت در این مسیر است؛ اما در مقابل اسلام تکفیری به دنبال جهاد با کفار از طریق جهاد نظامی است؛ فقط به دنبال این که هرکس مانند من فکر نکند مستحق کشته شدن است و باید از بین برود، به دنبال تصرف سرزمینی و کشتار است.


حمایت آمریکا از صدام نیز در راستای حمایت از اسلام تکفیری بود
حجت الاسلام اشکوری حمایت آمریکا از صدام را به عنوان پشتیبانی از یک جریان اسلام تکفیری دانست و گفت: در حال حاضر گروهک داعش نیز از صدامیان و بخش دیگری از این تکفیری ها تشکیل شده است؛ اینها برای این که تشکیلات خود را گسترش دهند وارد مصر، سوریه و جاهای دیگر شدند.


وی درباره علت درگیری داعش با جبهه النصرة اظهار داشت: آنها اگرچه جریان تکفیری هستند اما یک جریان سوری است؛ داعشی‌ها می گویند تمام منطقه باید در اختیار حکومت عراق و شام باشد و به این منظور یک جریان خلافت به راه انداختند برای سیطره پیدا کردن در سرزمین‌های اسلامی؛ این کار عجیبی بود که در منطقه اتفاق افتاد.


حزب بعث و داعش پیوندی دیرینه دارد
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پیوند دیرینه داعش با حزب بعث، گفت: در زمان صدام نیز داعش یک درگیری با کویت و عربستان داشته است؛ داعش به این دو کشور به چشم خائن نگاه می کند و می گوید اینها با حمایت از آمریکا و در اختیار قرار دادن پایگاه‌های خود، موجب سقوط صدام شدند بنابراین این کشورها را به عنوان رقیب‌های خود می شناسند.

 

حجت الاسلام اشکوری درباره علت حضور داعش در عراق، بیان داشت: جریان تکفیری پس از آن که در سوریه شکست خورد وارد عراق شد و در حال حاضر قدرت‌ گرفتن آن با منافع آمریکا در تعارض دارد؛ این همان چیزی است که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که تاکتیک شما در مقابل این گروهک‌ها موجب می شود یک روزی آنها در مقابل خود شما هم بایستند.


وی در تشریح نقشه شوم استکبار جهانی در به کار گیری جریان تکفیری، گفت: اینها به دنبال آن بودند که از جریان تکفیری در مقابل اسلام انقلابی استفاده کنند و جنگ شیعه و سنی به راه بیندازند حالا می بینند دارند هر دو جا را از دست می دهند یعنی هم تقویت داعش منافع آنها را به خطر می اندازد و هم از سوی دیگر سوریه را نیز از دست می‌دهند به همین دلیل تاکتیک جدیدی را اتخاذ کردند که به بهانه داعش و مقابله با آن وارد سوریه شوند.


استاد حوزه و دانشگاه افزود: آمریکایی‌ها برای این که در منطقه حضور داشته باشند، علیه سوریه اقداماتی را انجام دهند و محور مقاومت را نابود کنند آمدند این جریان تکفیری را به لحاظ مالی و تسلیحاتی تقویت کردند تا بتوانند تبلیغات و نیرو جذب کنند و آنها را آموزش نظامی دهند اما همین امر به ضرر خودشان تمام شد./928/ت301/ج

ارسال نظرات