۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۲۲۱۶۳۱
میثاق طلبگی(20)

نتیجه علم و تقوا بصیرت و آگاهی به شرایط زمان است

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیته مدارج علمی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که امام خمینی‌(ره) همواره طلاب علوم دینی را به تقوا و خوب درس خواندن توصیه می‌کردند، نتیجه علم و تقوا را بصیرت و آگاهی به شرایط زمان و دو بال مهم برای رسیدن به سعادت عنوان کرد.
حجت الاسلام جزايري معاون آموزش مركز فقهي ائمه اطهار مباحثه

حجت‌الاسلام سیدحمید جزایری، مدیر گروه علمی تربیتی قرآن و علوم جامعةالمصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه به بیان خاطره‌ای از امام خمینی‌(ره) درباره توصیه ایشان به طلاب علوم دینی پرداخت و گفت: امام راحل طلاب را به تقوا و خوب درس خواندن توصیه کردند.

 

وی با بیان این‌که طلاب جوانی که به تازگی وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند باید به دو سفارش امام خمینی‌(ره) توجه کامل کرده و آنها را در زندگی علمی خود به کار ببرند، افزود: تقوای فردی اجتماعی و فراگیری علم دو بال مهم برای رسیدن به سعادت است.

 

عضو کمیته مدارج علمی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: نتیجه علم و تقوایی که با هم به منصه ظهور رسد، بصیرت است و طلبه‌ای که این دو ویژگی را در خود داشته باشد، بصیر و آگاه به شرایط زمان و بلکه جلوتر از حوادث زمان خواهد بود، اما اگر بار علمی و تقوایی شخص با خدشه مواجه شود، آغاز سقوط و انحطاط است.

 

حجت‌الاسلام جزایری در ادامه ابعاد میثاق طلبگی را با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر این مسأله، توجه به ارزش‌ها و سنت‌های حوزوی خواند و اظهار داشت: حوزه از دیرباز دارای سنت‌های نانوشته‌ای بوده است که طلاب باید به آنها پایبند باشند.

 

وی نظام امامت و ولایت را از مقدمات تفکرات حوزوی و طلبگی و مورد توجه و تأکید در مسأله میثاق طلبگی دانست و تصریح کرد: هدف طلاب علوم دینی باید خدامحوری، تبلیغ و گسترش معارف اهل بیت‌(ع) بدون خواسته‌های مادی و دنیوی باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که طلبه پرورش یافته در نظام اسلامی باید سکوی پرشی برای گسترش خواسته‌های نظام در سطح جهان و بین‌الملل باشد، خواستار اهتمام مدیران، اساتید و طلاب به مباحث علم، تقوا، بصیرت و گریز از دنیا و دنیاطلبی شد.

 

مدیر گروه علمی تربیتی قرآن و علوم جامعةالمصطفی العالمیه ابراز امیدواری کرد که طلبه‌هایی متناسب با نظام مقدس اسلامی و آرمان‌های انقلاب در حوزه تربیت شوند تا بتوانند به عنوان سفیران این انقلاب در جوامع دیگر منشأ اثر باشند.

 

وی همچنین برگزاری کرسی دروس اخلاق و تفسیر را در سطح مدارس علمیه ضروری خواند و گفت: دروس متعدد اخلاق و تفسیر از نظر کمی وجود دارد و برخی هم از نظر کیفی قابل توجه هستند، اما فاصله تا نقطه مطلوب چه از نظر فرهنگ اخلاقی و قرآنی و چه از نظر جهت‌گیری‌های درسی و مربیانی که در این دو جهت کار می‌کند، طولانی است.

 

بخش پایانی سخنان حجت‌الاسلام جزایری تأکید بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در کشور بود که وی با اشاره به کاستی‌های موجود در این زمینه، تصریح کرد: براساس تعبیر مقام معظم رهبری بیشترین گروهی که بالاترین خدمات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را به اسلام و جهان اسلام دارند طلاب علوم دینی و حوزه‌های علمیه هستند./920/ت302/ی

ارسال نظرات