۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۲۲۱۸۳۸
معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر انقلاب مطرح کرد؛

ضرورت آشنایی طلاب با مسائل سیاسی و اجتماعی روز/ علم با تقوا سبب ایجاد تحول می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری گفت: آن روحانی که اطراف خود را نمی‌شناسد و نمی‌داند در کشور و دنیا چه می‌گذرد و دشمنان چه برنامه‌هایی برای محو دین و معنویت دارند، نمی‌تواند مؤثر باشد.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مروي، معاون ارتباطات حوزوي دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، حجت‌الاسلام احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه استان فارس و آغاز به‌کار حوزه‌های علمیه تحت اشراف این نهاد که در مصلای نماز جمعه شیراز برگزار شد، گفت: امروز شعاع وجود یک روحانی، کل دنیا است چنانچه می‌توانیم در کل دنیا تأثیرگذاری انقلاب اسلامی توسط یک روحانی مخلص و عالم و بزرگ و مرجع عالی‌قدر را مشاهده کنیم.

 

وی افزود: 35 سال است که مهم‌ترین چالش آمریکا و استکبار جهانی، انقلاب اسلامی ایران شده است و یک عالم دین می‌تواند چنین تأثیرگذاری را داشته باشد و فرهنگ، اقتصاد و جریان استکبار را به چالش بکشاند.

 

حجت‌الاسلام مروی تأکید کرد: امروز شعاع وجودی روحانیت تا این حد پیش رفته است و باید موقعیت خود و شرایط کشور و جهان را بشناسیم که بتوانیم یک مبلغ موفق برای دین باشیم زیرا آن روحانی که اطراف خود را نمی‌شناسد و نمی‌داند در کشور و دنیا چه می‌گذرد و دشمنان چه برنامه‌هایی برای محو دین و معنویت دارند، نمی‌تواند مؤثر باشد.

 

لزوم آشنایی با مسائل سیاسی و اجتماعی روز از سوی طلاب

 

وی با تأکید بر اینکه یک طلبه باید سیاست، مسائل اجتماعی و فرهنگی را بشناسد و بفهمد تا بتواند طبیب جامعه باشد، گفت: پیامبر(ص) طبیب بود و طلاب و روحانیان نیز وارثان پیامبر(ص) هستند و طبیب باشند و طبیب زمانی می‌تواند درمان کند که درد را بتواند تشخیص دهد؛ بنابراین باید 24 ساعته کار، مطالعه و تحقیق داشته باشیم و در کنار آن تقوا، اخلاص و توجه به حضرت ولیعصر(ع) را نیز لحاظ کنیم.

 

معاون ارتباطات حوزه‌‌ای دفتر مقام معظم رهبری در ادامه به شأن و جایگاه روحانیت اشاره کرد و گفت: تعبیراتی که در کلمات اولیای دین، ائمه اطهار(ع) و پیامبر عظیم‌الشأن(ص) در مورد عالمان دین بیان شده، نشان‌دهنده جایگاه ممتاز و برجسته روحانیت و عالمان دین است.

 

علما وارثان تبلیغ دین و هدایت مردم هستند

 

وی با بیان اینکه علما و روحانیان وارثان تبلیغ دین و هدایت مردم هستند، افزود: وقتی در سخنان معصومان و اولیای دین دقت کنیم مشاهده خواهیم کرد هیچ طبقه‌ای از طبقات جامعه آن منزلت و جایگاه عالمان دین را ندارند، گرچه تمام طبقات محترم هستند و مورد تجلیل و تکریم؛ اما عالمان دین در یک جایگاهی قرار گرفته‌اند که اولیای دین در مورد آن‌ها می‌فرمایند رد سخن عالم دین، رد سخن معصومان و پیامبر و اولیای دین است.

 

حجت‌الاسلام مروی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) عنوان کرد: نقش روحانی و عالم دین، احیای امر ائمه اطهار(ع) به تعبیر امام هشتم(ع) است و این جایگاه و شأن روحانیت در منظر اولیا و ائمه(ع) و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است.

 

معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری در ادامه به گذشته روحانیت در طول تاریخ از دوره غیبت کبری امام زمان(عج) اشاره کرد و گفت: روحانیت نقطه کانونی دفاع از مکتب، مذهب، استقلال و آزادی ملت و کشور بوده است.

 

وی افزود: هر زمان که جامعه شیعه با بحران‌های فکری و اعتقادی مواجه می‌شده است، این عالمان راستین و متعهد بوده‌اند که به میدان می‌آمدند و جامعه را از بحران نجات می‌دادند.

 

رویارویی روحانیت شیعه بزرگ‌ترین بحران در آستانه غیبت کبری

 

حجت‌الاسلام مروی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی که جامعه شیعه با آن مواجه شد، آغاز غیبت کبری بود، گفت: در دوره غیبت صغری هنوز امیدوار بودند که این دوره غیبت به پایان می‌رسد و حضرت ولیعصر(عج) ظهور می‌کند و زمام رهبری جامعه را به دست می‌گیرند ولی این اتفاق نیفتاد و غیبت کبری آغاز شد و با آغاز غیبت کبری جامعه شیعه دچار یکی از شدیدترین بحران‌های فکری و اعتقادی شد.

 

معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: عده‌ای نه چندان قلیل از جامعه شیعه در این بحران غرق و نابود شدند اما علمای دین به میدان آمدند و شیعه را از بحران نجات دادند و مکتب و شیعه را حفظ کردند.

 

وی ابراز کرد:‌ همین طور در طول تاریخ در کنار این همه فشار و تنگناهایی که بر جامعه شیعه و پیروان اهل بیت(ع) به وجود آمد، با همه این‌ها مکتب اهل بیت(ع) زنده مانده است که به دلیل زحمات علمای دین و شیعه بوده است.

 

حجت‌الاسلام مروی به برخی از علمای جهان تشیع و اقدامات آن‌ها چون علامه مجلسی و تألیف دائر‌‌ةالمعارف مکتب تشیع به نام بحارالانوار اشاره کرد و گفت: این عالم گران‌قدر افزون بر این به عوام نیز توجه داشت و برای آنان نیز کتاب حلیةالمتقین را نوشت.

 

وی با تأکید بر اینکه روحانیت همیشه در مسائل سیاسی و انقلابی پیشتاز بوده است، گفت: در مسأله تنباکو آیت‌‌الله میرزای شیرازی نقشه فرهنگی اقتصادی انگلیس را از بین برد و در عرصه‌های دیگر نیز این‌گونه بود چنانچه انقلاب عظیم اسلامی که جایگاه خود را دارد به رهبری عالمان دین، روحانیت و امام راحل عظیم‌الشأن اتفاق افتاد.

 

تمام برکاتی که عالمان دین داشته‌اند نه فقط به دلیل علم و دانش بوده است بلکه به برکت نیروی ایمان و اخلاص و تقوای بالایی که داشتند، توانستند چنین آثار وجودی و برکت عظیمی را در عمر خود به وجود آورند.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) عنوان کرد‌:‌ آن امام همام فرمود علم آن چیزی نیست که با تعلم به دست آید بلکه چیزی است که خداوند اراده کرده تا شخصی را هدایت کند و این علم را در قلب او قرار داده است و باید این ظرفیت را با تهذیب نفس، تقوا و رعایت حدود شرعی در وجود خود به وجود آوریم تا لیاقت چنین مقامی را به دست آوریم.

 

حجت‌الاسلام مروی با تأکید بر اینکه لازمه دستیابی به علم، ایجاد عبودیت حقیقی در نفس است، گفت: حقیقت عبودی آن است که طلبه برای خودش تدبیر نکند که درس بخواند تا در آینده به پست و مقامی رسد، طبق فرمایش امام صادق(ع) حقیقت عبودیت آن است که درس را به نیت ادای تکلیف دینی و وظیفه بخوانیم نه اینکه عالم شویم تا مورد اقبال مردم قرار گیریم.

 

معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری تأکید کرد:‌ طلاب باید درس بخوانند که مبلغان دین شوند و این شأن طلبه است و هیچ شأن دیگری ندارد و شؤونات دیگری که برای ما طراحی کرده‌اند با حقیقت عبودیت نمی‌سازند و باید آن‌ها را از میان برداشت.

 

علم با تقوا سبب ایجاد تحول می‌شود

 

وی اظهار کرد: امام صادق(ع) این مسأله را از علما و طلاب می‌خواهد و می‌فرماید که علم مانند نور است و اگر این نور در دل کسی واقع شود، تحول بزرگی را در جامعه به وجود می‌آورد وگرنه داشتن یکسری محفوظات که کمال نیست و معلوم نیست که نورانیت همراه خود بیاورد اگر دست خدا و اخلاص در آن نباشد.

 

حجت‌الاسلام مروی با اشاره به حدیث امام علی(ع) که فرمود ثمره عبودیت، اخلاص است، گفت: این راهی که طلاب و روحانیان در آن واقع شده‌اند همان راهی است که بزرگان و مخلصان دین برای ما ترسیم کرده‌اند و ما در امتداد راه شیخ انصاری، سید علی شوشتری، سید عباس قمی و غیره گام بر می‌داریم؛ از این‌رو باید مراقب باشیم که رسالت ما بسیار سنگین است./919/پ201/ب4

ارسال نظرات