۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۲۲۱۸۴۸
میثاق طلبگی(22)

کشور نیازمند مبلغان و استادان کارآمد و به روز در عرصه فرهنگ

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که کشور نیازمند مبلغان و استادان کارآمد و به روز در عرصه فرهنگ، تعلیم و تربیت است، از حوزویان خواست که پس از تسلط به زبان عربی و گذراندن حداقل 10 سال درس طلبگی به تبلیغ معارف دین در جامعه بپردازند.
مباحثه طلاب حوزه علميه کرمان در ابتداي سال تحصيلي

آیت‌الله سید عنایت‌الله دریاباری استاد درس اخلاق حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه از طلابی که به تازگی برای کسب معارف دین وارد این عرصه شده‌اند خواست شرایط زمانی و مکانی که در آن قرار دارند و مسؤولیت حساسی که بر دوش آنها گذاشته شده است را به خوبی درک کنند.

 

وی طلاب را به تفکر درباره این‌که چرا به حوزه آمده‌اند و هدف نهایی آنان چیست، دعوت کرد و گفت: مرحوم آیت‌الله ایازی از هر طلبه‌ای که می‌خواست وارد حوزه شود چند دقیقه مصاحبه می‌گرفت تا مشخص شود هدفش از آمدن به این مکان مقدس چه بوده است.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: هدف بیشتر طلاب خدمت به اسلام، قرآن و مذهب شیعه اثنی عشری است، اما آن دسته که هدف دنیایی دارند و به دنبال شغل مناسب می‌گردند مقصود از طلبگی را ندانسته و به جایی نخواهند رسید.

 

وی از قول مرحوم سید بصیر از علمای بزرگ حوزه، گفت: در دل یک شب زمستانی به حوزه رفتم، طلبه‌ای را دیدم که بیدار است و درس می‌خواند، علت طمع وی نسبت به درس را جویا شدم، پاسخ داد که می‌خواهد با درس خواندن آبروی فردی را ببرد، اما سال بعد از آن، دیدم که سر بازار، میوه می‌فروشد.

 

آیت‌الله دریاباری با بیان این‌که طلبگی و روحانیت مقام بزرگی است و آن را نمی‌توان و نباید با مقام دنیوی عوض کرد، اظهار داشت: طلبه‌ای که برای سربازی امام زمان(عج) و خدمت به خلق خدا تلاش می‌کند، موفق بوده و هدف از طلبگی را به درستی درک کرده است.

 

وی ادامه داد: آیت‌الله میرزا علی آقا اصفهانی شیرازی از استادان اخلاق مرحوم مطهری سالی دو بار به دعوت آیت‌الله بروجردی در قم درس اخلاق می‌داد و هر دفعه به مدت شش ماه مقصود از روحانیت و درس طلبگی را برای طلاب تبیین می‌کرد.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که بالاترین و بهترین شغل در آخرت و در نظر پروردگار روحانیت عامل است، تصریح کرد: طلبه بی‌عمل ابتدا خود و بعد جامعه را از بین می برد، بنابراین باید هدف از طلبه شدن به خوبی تبیین شود.

 

وی در ادامه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسأله میثاق طلبگی با بیان این‌که بین سال‌های 49 و 55 در خدمت مقام معظم رهبری در مشهد بوده و نظرات ایشان را می‌داند، گفت: طلبه باید همانند رهبر معظم انقلاب که همواره الگو بوده‌اند، الگوی جامعه باشد.

 

آیت‌الله دریاباری با بیان این‌که طلبه باید ساده زندگی کند تا مردم او را قبول داشته باشند، تصریح کرد: یک طلبه‌ تراز انقلاب اسلامی باید بداند که این مکتب جوان‌های عزیزی را در راه خدا نثار کرده است، خود بداند و به تبیین آن برای جامعه بپردازد.

 

وی با تأکید بر این‌که کشور نیازمند مبلغان و استادان کارآمد و به روز در عرصه فرهنگ، تعلیم و تربیت است، گفت: هر حوزوی باید حداقل 10 سال درس طلبگی را به خوبی بخواند و به زبان عربی مسلط شود، آن‌گاه به تبلیغ معارف دین در جامعه بپردازد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طلبه‌ای که به زبان عربی مسلط بوده، درس کفایتین را به پایان رسانده، رسائل و مکاسب را به خوبی خوانده و تفسیر قرآن را می‌داند، اگر وارد عرصه تبلیغ شود، در انجام رسالتی که به عهده دارد موفق است./920/ت302/ی

ارسال نظرات