۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۲۲۱۹۳۶
استاد حوزه علمیه:

لازمه کارآمدی دین و حضور مؤثر آن در جامعه، الگو سازی نظام های اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که پاسخ به شبهات تنها بخشی از رسالت حوزه های علمیه است، گفت: لازمه کارآمدی دین و حضور آن در عرصه اجتماعی و بین المللی، الگو سازی نظام های اجتماعی است و رسالت اصلی حوزه های علمیه، تولید این الگوها است.
لازمه کارآمدی دین و حضور مؤثر آن در جامعه، الگو سازی نظام های اجتماعی است

حجت الاسلام رضوی، استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، اظهار داشت: معمولا در ابتدای طلبگی از طلاب سؤال می شود که هدف شما از طلبگی چیست؟ اگر چه این سؤال امروزه به کلیشه تبدیل شده است؛ اما در واقع سؤال بسیار مهمی است که پاسخ روشن به آن، جهت و مسیر طلبگی را روشن می کند.

 
وی افزود: برای پاسخ به این سوال باید نقش حوزه را در هندسه نظام اسلامی مورد بررسی قرار داد؛ آنگاه رسالت طلبگی در ضمن این بحث روشن خواهد شد.

 
حجت الاسلام رضوی تصریح کرد: ما در دوران استقرار، تکامل و بسط حکومت اسلامی هستیم. حکومت اسلامی واژه ای بی مبنا و شعارگونه نیست؛ بلکه حقیقتی است اصیل که آرزوی انبیا، اولیا و علمای شیعه در طول تاریخ بوده است. در سایه حکومت اسلامی است که حق و عدل مستقر شده و استعدادهای خدادادی انسان ها شکوفا می شود. در بستر حکومت اسلامی است که زمین آباد شده و معنویت گرایی و توجه به عالم قدس گسترش می یابد.

 

وی افزود: حضرت امام راحل قدس سره الشریف فرمودند حکومت فلسفه عملی فقه است و در جایی دیگر حفظ نظام اسلامی را از اوجب واجبات دانستند.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: با توجه به اهمیت نظام اسلامی، حوزه های علمیه باید نقش پشتیبانی فکری و معنوی این نظام را به دوش کشند و نرم افزار اداره نظام اسلامی را ارائه کنند.

 
حجت الاسلام رضوی با بیان اینکه پاسخ گویی به شبهات تنها بخشی از رسالت های حوزه های علمیه است، افزود: با توجه به اینکه حکومت و جامعه از نظام های کلان اجتماعی شامل نظام سیاسی، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و نظام امنیتی و خرده نظام هایی از قبیل نظام آموزشی، نظام تربیتی، نظام حقوقی و ... تشکیل شده، حوزه های علمیه باید با مراجعه به منابع غنی اسلامی و با آموختن موضوعات و مسائل مورد نیاز جامعه، مدل ها و الگوهای متناسب را تولید و تئوریزه کرده و بدین وسیله نظام اسلامی را در عرصه عمل و اداره جامعه حمایت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: لازمه کارآمدی دین و حضور آن در عرصه های اجتماعی و حتی بین المللی، مدل سازی نظام های اجتماعی است؛ به همین جهت، مقام معظم رهبری بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کردند و بار اصلی این رسالت مهم بر دوش حوزه های علمیه است.

 

استاد حوزه علمیه، با اشاره به نفوذ انقلاب اسلامی و توجه روز افزون محافل علمی دنیا به این انقلاب، تصریح کرد: اندیشمندان و فرهیختگان بسیاری از سرتاسر دنیا چشم به این نظام دوخته اند و منتظرند کارآمدی نظام برآمده از دین و آموزه های معنوی را مشاهده کنند، در چنین شرایطی، وظیفه حوزه به عنوان مغز متفکر این نظام، صد چندان می شود.


وی با اشاره به شرایط جامعه بین المللی و ویژگی های عصر حاضر، گفت: دنیای امروز دنیای سرعت است و جوامع بین المللی به سرعت در حال تحول هستند. این مسأله را با نگاهی به تحولات کشورهای اطراف؛ به ویژه در دو سال اخیر به خوبی می توان دریافت. اگر ما حوزه را متناسب با شرایط امروز نبینیم، از تحولات جهانی عقب می افتیم و با توجه به سرعت تحولات، جبران این عقب افتادگی به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود.


حجت الاسلام رضوی ادامه داد: در احادیث معصومین (ع) از ما خواسته شده که فرزند زمان خود باشیم. فرزند زمان بودن، دست کشیدن از آرمان ها و اصول نیست؛ بلکه ارائه راه کارهای متناسب بر گرفته از اصول و مبانی است.

 

استاد حوزه علمیه، در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مطالب ذکر شده، وظیفه طلاب این است که اولا با نگاه کلان و تمدن محور به حوزه و تحصیل علوم دینی بنگرند و ثانیا با همت و پشتکار زیاد و تحمل سختی ها و دشواری های این راه، حکومت اسلامی را در مسیر مقدس و نورانی که در پیش دارد یاری رسانند. /972/ت302/ب

ارسال نظرات