۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۲۲۳۷۶
پژوهشگر حوزه علمیه:

دشمن از قدرت شیعیان و جایگاه امام جواد هراس داشت

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی با بیان این که معتصم با هر وسیله ممکن در جهت تثبیت پایه‏هاى حکومت خویش استفاده مى‏کرد، ابراز داشت: معتصم از قدرت شیعیان و جایگاه والای امام جواد(ع)‌ در نزد مردم آگاه بود، بنابراین گمان کرد که از ناحیه ایشان خطرى متوجّه حکومت شود، به همین خاطر امام را از مدینه به بغداد آورد و این تنها به این علّت بود که آن‏ حضرت را تحت نظر بگیرد.
حجت الاسلام امير ارزاني،رييس امور مبلغان دفتر تبليغات اسلامي اصفهان

حجت الاسلام امیر ارزانی، کارشناس مسائل مذهبی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان با اشاره به امامت امام محمد تقی(ع) در سنین کودکی گفت: تصدّى امامت در چنین سنّی، با ذوق و عقل کوتاه مردم و عرف اجتماع سازگار نبود؛ تا جایی که عده ای هنگامی که ایشان به امامت رسید گفتند «چون ایشان بالغ نیست نمی تواند امام باشد» و به امامت «احمد بن موسی» رجوع کردند.

 

 وی ویژگی معجزه در وجود آن حضرت را یادآور شد و افزود: از جمله موارد معجزه های ایشان می توان به هنگامی که در مدینه بودند با شنیدن خبر از شهادت پدر بزرگوارشان، به صورت طی الارض به خراسان بروند و از درب های بسته عبور کنند و همچنین به سخن درآمدن عصای ایشان اشاره کرد.

 

این کارشناس مسائل مذهبی پیرامون اخلاق و فضایل امام جواد(ع) تصریح کرد: این امام همام را به سبب دست بخشنده و گستردگی جود و کرم، «جواد» مى‏خوانند و از دیگر صفات برجسته ایشان عیادت و دلجویی از بیماران، ساده زیستی در زندگی و قناعت و آگاهی داشتن از رویدادهای آینده می باشد.

 

حجت الاسلام ارزانی ضمن ارزیابی شخصیت امام جواد(ع) از بعد سیاسی ابراز داشت: امامت امام جواد(ع)‌ با حکومت مأمون و معتصم عباسی همزمان بود به طوری که بعد از مرگ مامون، معتصم زمام حکومت را به دست گرفت.

 

وی در ادامه با بیان این که معتصم با هر وسیله ممکن در جهت تثبیت پایه‏هاى حکومت خویش استفاده مى‏کرد، ابراز داشت: معتصم از قدرت شیعیان و جایگاه والای امام جواد(ع)‌ در نزد مردم آگاه بود، بنابراین گمان کرد که از ناحیه ایشان خطرى متوجّه حکومت شود، به همین خاطر امام را از مدینه به بغداد آورد و این تنها به این علّت بود که آن‏ حضرت را تحت نظر بگیرد.

 

وی با توصیه به بهره گیری از درس زندگی ارزشمند و آموزنده این شخصیت والا خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) در مدت 17 سال دوران امامت به نشر و تعلیم حقایق اسلام پرداخت و شاگردان و اصحاب برجسته ای داشت که هریک خود قله ای  از قله های فرهنگ ومعارف بودند./939/ت303/س

ارسال نظرات