۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۲
کد خبر: ۲۲۲۴۸۲
حجت الاسلام ذوالنور:

روحانیت باید در مقابله با جنگ نرم دشمن پیشتاز باشد/ دست های ناپاکی می خواهند بین حوزه و نظام جدایی بیندازند

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل کنگره شهدای روحانی سراسر کشور با تأکید بر این که روحانیت نباید در شرایط فتنه و جنگ نرم سکوت پیشه کند، گفت: در این جنگ افکار و عقاید ملت ما مورد تهاجم دشمن است بنابراین روحانیت مانند دوران دفاع مقدس باید در این عرصه نیز سینه سپر کند.
حجت الاسلام ذوالنوري حجت الاسلام ذوالنور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور دبیر کل کنگره شهدای روحانی سراسر کشور شب گذشته در همایش گرامی داشت دفاع مقدس و تجلیل از طلاب ممتاز شاهد و ایثارگر که در مدرسه فیضیه برگزار شد به تبیین نقش فعال و بی بدیل روحانیت در عرصه های مختلف روحانیت پرداخت.

وی افزود: با وجود این که در جنگ فیزیکی روحانیت سپر بلا بود مگر می شود در شرایط امروزی که در جنگ نرم هستیم نقش روحانیت کم رنگ باشد؟! در این جنگ هیچ مرز، خاکریز و نیروی دفاعی وجود ندارد، تمام مغز، چشم و گوش مردم اشغال شده است؛ این جنگ سختی است که در خانه های ما است، افکار و عقاید نسل جوان ما را نشانه رفته است.

مشاورعالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار داشت: در جنگی که خاکریز و آرایش مشخصی داشت روحانیت سینه اش آماج بلا بود بنابراین در فتنه ای که غبار همه جا را فرا گرفته و مردم نیاز به مه شکن دارند تا بتوانند مسیر درست را پیدا کنند آیا موضع سکوت از روحانیت پذیرفته می شود؟!

دست های ناپاکی می خواهند بین حوزه و نظام جدایی بیندازند

حجت الاسلام ذوالنور حوزه های علمیه و روحانیان را شاکله اصلی نظام اسلامی دانست و گفت: اگر این شاکله آسیب ببیند نظام اسلامی آسیب خواهد دید؛ رهبر معظم انقلاب خطر نفوذ تفکرات سکولاری در میان حوزویان را هشدار دادند؛ دست های ناپاکی هستند که می خواهند بین حوزه و نظام جدایی بیندازند.

وی در تشریح ماهیت نظام های سرمایه داری غرب، ابراز داشت: حکومت های غربی را بر سه ضلع فرهنگی، اقتصادی، سیاسی استوار است؛ در میان مسؤولان و فعالان این سه عرصه هماهنگی وجود دارد، هیچ گاه در این سیستم خود زنی مشاهده نمی شود.

دبیرکل کنگره شهدای روحانی با بیان این که پایه فرهنگی غرب اومانیسم است، گفت: امروز اومانیسم لباس سکولاریسم  به تن کرده است؛ سکولاریسم تنها جدایی دین از سیاست نیست بلکه تقابل و جنگ با دین است.

حجت الاسلام ذوالنور خاطرنشان کرد: پایه دوم نظام غربی بر مبنای اقتصاد سرمایه داری و کاپیتالیسم پی ریزی شده است که هم جنس و هماهنگ با اومانیسم و سکولاریسم است؛ آنها فردگرایی را در مقابل خدا محوری مطرح می کنند که نتیجه آن تلاش برای رسیدن به ثروت بیشتر و کام جویی بیشتر است؛ بعد سوم این نظام ها لیبرالیسم حکومتی است.

وی با تأکید بر این که در مقابل نظام های غربی ما نیز باید نظام اسلامی را به درستی تبیین کنیم، گفت: پایه اول حاکمیت دینی ما باید بر مبنای ولایت فقیه باشد؛ امام(ره) مبدع ولایت فقیه نبود بلکه علمای گذشته ما نیز این مسأله را قبول داشته اند اما آن را جزو مسائل مبتلابه بشمار نمی آوردند به همین دلیل به آن نمی پرداختند.

حوزه باید تئوری ولایت فقیه را برای جوانان تبیین کند

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان این که امام(ره)ولایت فقیه را از مهجوریت درآورد و آن را تبیین کرد، گفت: ایشان موانعی که در این راه وجود داشت را رفع کرد؛ در دوران حاکمیت ایسم های متنوع، حضرت امام خمینی ظرف جمهوریت را انتخاب کرد تا در سیستم های حکومت بشری نیز کسی نتواند حرفی بزند.

حجت الاسلام ذوالنور با طرح این پرسش که آیا بعد فکری تئوری ولایت فقیه برای مردم تبیین شده است؟اظهار داشت: خروجی دانشگاه های غربی تربیت افراد سکولار و لائیک است، آیا تحصیل کرده های دانشگاه های ما ولایت فقیه را فهمیده اند؟حوزه در این زمینه چه کرده است؟!

وی در توضیح بعد اقتصادی نظام اسلامی، گفت: صرف نظر از کتاب«اقتصادنا»ی شهید صدر ما در این عرصه چه کردیم؟ متأسفانه فضای دانشگاهی کشور به شکلی است که تازه ما باید ثابت کنیم علم دینی هم وجود دارد تا چه رسد به این که بخواهیم در زمینه اقتصاد اسلامی اظهار نظر کنیم.

دبیرکل کنگره شهدای روحانی بعد سیاسی نظام ما را جمهوری اسلامی و بعد فرهنگی آن را حاکمیت فرهنگ اهل بیت(ع)دانست و افزود: به جز دو بعدی که خود امام(ره)مستقیما تأسیس کرده در ابعاد دیگر کار چندانی نشده است.

حجت الاسلام ذوالنور در پاسخ به این که چه چیزی رمز موفقیت ما در دفاع مقدس بود؟گفت: این پیروزی متأثر از ولایت فقیه بود؛ امروز باید اهمیت حاکمیت ولایی را برای مردم تبیین کنیم، در این زمینه مسؤولیت حوزه های علمیه بسیار سنگین است.

صدام از قرار داد الجزایر احساس حقارت می کرد

وی در بخش دیگر سخنان خود به تشریح چگونگی آغاز جنگ تحمیلی پرداخت و بیان داشت: روزهای ابتدایی جنگ در جبهه گیلان غرب در تلویزیون عراق دیدم صدام مصاحبه اش را نا تمام گذاشت و گفت به زودی بقیه مصاحبه را در تهران ادامه خواهم داد.

مشاورعالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: 26 شهریور سال 1359 صدام قرارداد الجزایر را مقابل دوربین ها پاره کرد و زیر پوتین خود انداخت و آن را مرده اعلام کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت جواب طرف دیگر قرار دارد را چه خواهید داد؟ گفت جواب ایران را یک هفته بعد در تهران می دهم.

دبیر کل کنگره شهدای روحانی با اشاره به این که صدام از این قرار داد احساس حقارت می کرد، ابراز داشت: صدام در آن زمان معاون رییس جمهور عراق بود و مجبور شد پای قرار داد را امضا کند چراکه با پشتیبانی آمریکا دست برتر را در این قرارداد ایران داشت تا آنجا که حتی در آن جلسه طرف ایرانی روی مبل و عراقی ها روی زمین نشسته بودند.

صدام سادیسم قدرت داشت

حجت الاسلام ذوالنور در بیان دلایل وقوع جنگ گفت: صدام سادیسم قدرت داشت و فردی عقده ای بود که این امر در آغاز جنگ بسیار مؤثر بود؛ منشی او می گوید در کودکی ادای پادشاهان را در می آورد و حیوانات را با میله داغ آهنین زجر می داد و لذت می برد؛ طرح ترور معلم خود را ریخت به دلیل این که به او نمره کم داده بود.

وی خاندان صدام را جنایت کار دانست و بیان داشت: علی شیمیایی که برادر صدام بود دستور شیمیایی زدن به سردشت، حلبچه و شهرهای دیگر را داد؛ بدن اسرای ایرانی را با سیم می بست تا تکان نخورند و بعد آنها را در چرخ گوشت بزرگی که درست کرده بود می انداخت و زنده زنده چرخ می کرد؛ برخی از علمای عراق را نیز به همین شکل به شهادت رساند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه هدف اول صدام از جنگ را تسخیر پایتخت اسلام دانست و گفت: هدف دوم تجزیه، اشغال و تصرف خوزستان بود؛ پس از آزادی خرمشهر دیدم که عراقی ها بر روی دیوارهای شهر نوشته بودند آمده ایم بمانیم.

حجت الاسلام ذوالنور یکی دیگر از دلایل آغاز جنگ از سوی عراق را دعوای آنها با ایران بر سر اروند رود عنوان و تصریح کرد: از زمان امپراتوری عثمانی و زمانی که عراق با عنوان بین النحرین معروف بود بین ایران و عراق بر حاکمیت اروند رود اختلاف بوده است.

وی افزود: خرمشهر و بصره به عنوان دو سرپل بین ایران و عراق رقابت ایجاد کرده بود؛ هم ایران به دنبال تصرف بصره بود و هم آنها به دنبال تصرف خرمشهر یا به قول خودشان محمره بودند؛ آنها از خرمشهر به عنوان مروارید شط العرب نام می بردند.

تصرف خوزستان حداقل چیزی بود که صدام را راضی می کرد

دبیرکل کنگره شهدای روحانی با اشاره به این که گرفتن خوزستان حداقل چیزی بود که صدام را راضی می کرد گفت: طی دو ماه عمده پیشروی دشمن انجام شد و 15 کیلو متر از خاک ما را اشغال کردند و بیشترین تصرف مربوط به خوزستان بود؛ هدف آنها این بود که ارتباط شمال و جنوب ما را قطع کند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه، مهم ترین پیکان عملیات های دشمن را به سمت خوزستان دانست و اظهار داشت: البته دشمن نقشه تجزیه را در همه خط های مرزی کشور پیگیری کردند که از جمله آنها عبارت است از در گیری های اشرار در شرق، درگیری های گنبد، ترکمن صحرا، قضیه خلق مسلمان، پان ترکیسم، کومله و دموکرات، جریان مفتی زاده ها که با پوشش قرآن علیه اسلام کار می کردند؛ خونریزی گروهک های متعدد منافقین که در قلب کشور فعالیت می کردند؛ دشمن با همه وجود از ناحیه استکبار جهانی پشتیبانی می شد.

حجت الاسلام ذوالنور در تشریح وضعیت ایران در زمان جنگ گفت: بعضی از سران ارتش ما اعدام، برخی متواری شده و برخی نیز منتظر محاکمه بودند؛ منافقین تبلیغ انحلال ارتش را سر می دادند اما نفس مسیحایی امام روح ارتش را زنده کرد که فرمود ارتش، ارتش اسلام و امام زمان است؛ در طول جنگ هم ارتش در کنار سپاه و نیروهای مردمی دین خود را به کشور ادا کرد.

وی با بیان این که سپاه یک تشکل فرهنگی امنیتی بود نه نظامی، افزود: شهید چمران با کمک مقام معظم رهبری هسته های مقاومت مردمی برای جنگ های پارتیزانی را پایه گذاری کرد؛ یکی از اقدامات آنها این بود که با تک های کوچک سلسله اعصاب فرماندهان دشمن را برهم می ریختند و در پیشروی آنها تأخیر می انداختند؛ کم کم سپاه آن گونه که باید ساماندهی شد.

عزل بنی صدر آغاز پیروزی ها بود

دبیر کل کنگره شهدای روحانی سراسر کشور با عزل بنی صدر را آغاز موفقیت های ایران در جنگ دانست و گفت: بعد از آن عملیات های کوچکی مانند فرمانده کل قوا و ثامن الائمه اتفاق افتاد که امام(ره)آن را فتح الفتوح خواندند و فرمود من بر بازوان شما که دست خدا روی آن است بوسه می زنم، دشمن برای اولین بار طعم شکست را چشید و حصر آبادان شکسته شد.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه بیان داشت: آیت الله جمی و ائمه جمعه مناطق جنگی به لحاظ روحیه و در مقاومت مردمی بسیار نقش داشتند؛ این عملیات های کوچک بضاعت هایی را بوجود آورد و زمینه عملیات های بزرگی همچون فتح المبین و بیت المقدس شد که با فاصله کوتاهی از یکدیگر انجام شد؛ دشمن به هراس افتاد و بحث آتش بس را مطرح کردند.

برخی با شبهه افکنی می خواهند امام و ارزشهای دفاع مقدس را زیر سؤال ببرند

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که در فضای دانشگاهی ذهن جوانان را با این شبهه که چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ ادامه پیدا کرد؟ منحرف می کنند، گفت: ته حرف های آنها این است که امام(ره) و ارزشهای دفاع مقدس را زیر سؤال ببرند.

وی در پاسخ به این که چرا ما صلح را نپذیرفتیم؟بیان داشت: هیچ کس پیشنهاد صلح به ما نداد و فقط می گفتند آتش بس؛ یک نمونه آتش بس را در دنیا نشان دهید که یک طرف آن نظام سلطه باشد و منجر به صلح شود.

تفاوت آتش بس و صلح

دبیر کل کنگره شهدای روحانی در تشریح تفاوت میان آتش بس و صلح گفت: در صلح باید متجاوز مشخص شود اما آتش بس یعنی دشمن حضور داشته باشد اما شلیک نکند، چه تضمینی بود دشمن پس از آتش بس دوباره حمله نکند؟دشمن فکر می کرد بصره را هم از دست داده و به فکر حفظ بغداد بود و می خواست فرصتی به دست آورد تا تجدید قوا کند، به همین دلیل پیشنهاد آتش بس داد.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه بار اصلی جنگ را بر دوش مردم دانست و تصریح کرد: اگر پس از آتش بس دوباره دشمن حمله می کرد و از مردم می خواستیم دوباره به صحنه بیایند آیا نمی گفتند شما کفایت سیاسی ندارید و فریب دشمن را خوردید و ما چرا دوباره جان خود را به خطر بیاندازیم.

برخی با شبهه افکنی می خواهند تقدس را از دفاع ما بگیرند و امام خمینی را متهم کنند

حجت الاسلام ذوالنور گفت: ابراهیم یزدی و برخی به اصلاح روشفنکران در نوشته های خود مسأله جنگ را به گونه ای مطرح می کنند که گویا متهم ردیف اول آن امام(ره) است؛ آنها می دانند که ما برای حفظ انقلاب پشت شهدا سنگر می گیریم بنابراین می خواهند القا کنند لجاجت امام(ره)جنگ را ادامه داد و تقدس را از جنگ بگیرند و آن را یک اتفاق خانمان سوز معرفی کنند.

وی افزود: در دوران اصلاحات یکی از دانش آموزان دبیرستانی فرمانیه تهران کروات زده بود، هم کلاسی متدینی به او تذکر داد و درگیری شد؛ فردای آن روز نیمی از دانش آموزان با کروات هم رنگ آمدند که این اتفاق نشان داد این یک گروه است که خط دهی می شوند، بین آنها و متدینین درگیری می شود شخصی به نام پهلوانی نیم ساعت با معلم پرورشی بحث می کند و می گوید ما بدن آنهایی که ذخایر کشور را به باد دادند را زیر پا له می کنیم چرا به آنها می گویید شهید؟! ما باید جواب این شبهات را بدهیم.

دبیر کل کنگره شهدای روحانی گفت: در نهایت با انواع عملیات های کوچک و بزرگی که در دفاع مقدس انجام دادیم توانستیم اراده خودمان را که در راستای اراده الهی بود به رخ جهانیان بکشانیم و سازمان ملل ناچار شد به خواسته های ما گوش کند، متجاوز و آغاز کننده جنگ را مشخص کند.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که صدام با هواپیماها و سلاح های روسی، فرانسوی، آلمانی و بسیاری از کشورهای دیگر با ما می جنگید، بیان داشت: کشورهای اسلامی مردمانشان با ما بودند اما جز سوریه و لیبی دیگر حاکمان کشورهای اسلامی با دشمنان ما دست همکاری داده بودند؛ ایران را به عنوان باغی معرفی کردند و گفتند وظیفه کشورهای اسلامی است که عراق را کمک کنند؛ ما از 23 کشور دنیا اسیر داشتیم.

رسانه های عربی یمن را استان تازه تأسیس ایران نامیدند

وی یادآور شد: مردمی که در تحریم و با دستی خالی بودند چه شد که امروز به فرموده مقام معظم رهبری به عنوان ام القرای کشورهای اسلامی می درخشد و بسیاری از کشورها اسلامی نگاهشان به ایران است؛ تحولات اخیر یمن موجب شده رسانه های عربی این کشور را به عنوان استان تازه تأسیس ایران و دروازه تصرف عربستان بخوانند و پیروزی آنها را سقوط خاندان آل سعود نام گذاری کردند، اینها به برکت انقلاب اسلامی است.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: همچنین همه می دانند موفقیت لبنان و غزه در جنگ های 33، 8 و 50 روزه زیر سایه حمایت های ایران اتفاق افتاد و مقابله نامحسوس ایران در سوریه دشمنان را ناکام کرد؛ در مذاکرات 1+5 همه کشورهای قدرتمند دنیا در برابر ایران ایستاده اند.

حجت الاسلام ذوالنور پیروزی ایران در جنگ تحمیلی را مرهون عوامل معنوی دانست و بیان داشت: تجهیزات، پشتیبانی و نیروی زیاد عامل این پیروزی نبود؛ حضور روحانیت در خط مقدم جبهه یکی از آن عوامل معنوی بود، باید عوامل معنوی را حفظ کنیم و نگه داریم.

کار روحانیت در دفاع مقدس تنها تبلیغ نبود

وی در بیان نقش روحانیت در دفاع مقدس، گفت: برخی تصور می کنند روحانیت تنها کارش تبلیغ بود و برخی از روشنفکران می گویند مگر آخوند ها جبهه رفتند؟! محوریت کلان جنگ با روحانیت بود؛ امام(ره) و موضع مراجع در همراهی با ایشان به عنوان شخصیت های تراز اول دینی، به جنگ مشروعیت بخشید.

دبیر کل کنگره شهدای روحانی، پشتیبانی کردن جبهه را یکی دیگر از نقش های روحانیت خواند و تأکید کرد: تریبون های نماز جمعه، مساجد و مراسم های مختلف که با خطابه های حماسی و سوزناک روحانیان موجب می شد مردم برای رفتن جبهه ها بسیج شوند.

حجت الاسلام ذوالنور با نگاهی به نقش مسؤولیتی روحانیت گفت: روحانیان در عقیدتی سیاسی، تبلیغات، نمایندگی های امام در میدان رزم و جایگاه های مختلف دیگر توانستند کنار فرماندهان جنگ بار زیادی را به دوش بکشند؛ در عملیات های کربلای 4 و 5 فرمانده قرارگاه کربلا حاج آقای بشر دوست بود که چندین لشکر را زیر دست خود داشت؛ شهید محمود کاوه فرمانده لشکر ویژه شهدا در غرب، نیز چهار سال پیش از جنگ درس طلبگی می خواند؛ فرمانده بسیاری از محورها، گردان ها و گروهان ها، تیپ ها و واحدها روحانی بودند.

وی با بیان این که در بدنه اجرایی جنگ روحانیت نقش فرماندهی داشته است، ابراز داشت: لشکر ویژه پاسداران که به عمق عراق می رفت و قرارگاه ها و پالاشگاه های نفتی آنها را می زدند؛ آقای فتاح جانشین این لشکر و آقای احمدی نژاد مسؤول مهندسی و پشتیبانی آن بود؛ سه تا از گردان های این لشکر روحانی بودند.

در میان نیروهای متخصص روحانی جراح و خلبان نیز داشتیم

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه به نقش تبلیغی روحانیت پرداخت و گفت: ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان امام(ره)در استان ها و ارگان ها، مراجع و بیوت آنها، خطوط مقدم جبهه تا عقبه ها را مثل مساجد کرده بودند، بصیرت و بینش سیاسی به رزمندگان می دادند و رزمندگان اسلام را به لحاظ معنوی و ایمانی شارژ می کردند.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که آمار شهدای روحانیت بیشتر از همه اقشار جامعه است بیان داشت: پدران روحانی شهید در بین بزرگان کم نداشتیم حضرت ایت الله میانجی از جمله آنها بودند؛ آیت الله شاه آبادی نیز در مسیر تبلیغ خون خود را فدا کرد.

وی در توضیح نقش رزمی روحانیت گفت: فراوان بودند کسانی که روحانی بودن خود را کتمان می کردند تا مزاحمتی برای جنگیدن آنها بوجود نیاورد؛ بسیاری از روحانیان تخصص های رزمی داشتند در بین آنها خلبان هلی کوپتر کبری، پزشک عمل جراحی، توپ چی و غواص بودند و در بین رزمندگان  نیروی متخصص روحانی کم نداشتیم.

دبیر کل کنگره شهدای روحانی بیشترین تأثیرگذاری روحانیت را در نقش رزمی تبلیغی دانست و اظهار داشت: این افراد جایی که لازم بود به طور کامل لباس روحانیت می پوشیدند و در جایی هم که لازم بود لباس رزم می پوشیدند و گاهی هم برحسب نیاز لباس تلفیقی می پوشیدند./928/ز503/ج

ارسال نظرات