۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۲۲۷۰۶
حجت‌الاسلام انجوی نژاد مطرح کرد؛

ضرورت توجه به سیر تربیتی در هیأت‌های مذهبی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و مبلغ مسائل دینی گفت: فعالیت مبلغان دینی و مدیران هیأت‌های مذهبی باید تربیت محور شود تا گریه و تحول جوانان در عزادارای‌ها سبب رشد بلند مدت آنان در زندگی و اجتماع شود.
حجت الاسلام انجوي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمود انجوی نژاد، خطیب دینی کشور، در سومین روز از نشست‌های همایش ملی هیأت‌های محوری و برگزیده کشور که امروز در اردوگاه یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار شد، به تبیین تفاوت‌های تبلیغ و تربیت و راهکارهای تربیت هیأتی پرداخت.

وی با بیان این‌که حال معنوی همیشه ایجاد مقام معنوی نمی‌کند، اظهار داشت: هر آن کس که در هیأت گریه کرده و متحول می‌شود، قرار نیست که برای همیشه به صراط مستقیم هدایت شود.

کارشناس مسائل دینی افزود: انگیزه‌های معنوی انسان‌ها تحت تأثیر تبلیغ قوی می‌شود اما مادامی که ارتباط تربیتی برقرار نباشد، به مرور زمان بازگشت خواهند داشت و حتی در مواردی به پایین‌تر از سطح نخست نزول خواهند داشت.

وی با اشاره به جایگاه هیأت در پازل جبهه‌های فرهنگی انقلاب اسلامی تأکید کرد: هیأت باید به گونه‌ای باشد که سطح جامعه مخاطب خود را برای نزدیک شدن به امام زمان(عج) یک قدم بالاتر ببرد.

حجت‌الاسلام انجوی نژاد با بیان این‌که تبلیغ، تنها ارائه یک سری اصول دینی بدون بازخودگیری است، تصریح کرد: مبلغی که تنها به تبلیغ اکتفا کند، می‌تواند با یک سال مطالعه، 20 سال منبر و تبلیغ خود را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: معلم آموزشی پس از تدریس، از شاگردان خود امتحان گرفته و سپس آن‌ها را رها می‌کند اما معلم پرورشی پس از رفتن شاگرد از مدرسه‌، نگران مقدار رشد وی است که تا چه اندازه می‌تواند آموخته‌های خود را در زندگی به کار ببنند.

خطیب توانای حوزه علمیه ابراز داشت: تبلیغ مبلغان دینی و مدیران هیئات مذهبی باید تربیت محور شود تا گریه و تحول جوانان در عزادارای‌ها سبب رشد بلند مدت ایشان در زندگی و اجتماع شود.

وی با بیان این‌که تبلیغی مفید و تربیتی است که جامعه مخاطب خود را در شیوه و سبک زندگی رشد دهد، خاطرنشان کرد: دولت و حکومت باید بدون تکفیر هیچ شخص و  قشری، هر گروه را در پلکانی قرار داده و برای آنان برنامه ریزی داشت.

حجت‌الاسلام انجوی نژاد با بیان این‌که نباید تمام انگیزه در مدیریت هیأت تراکم ازدحام باشد، گفت: سالانه میلیون‌ها انسان به هیئات مذهبی می‌روند اما از میان این جمعیت بسیار، تنها درصد کمی در طولانی مدت رشد اخلاقی و اجتماعی دارند.

وی بیان داشت: در هیئات مذهبی، پس از جذب عموم مردم، باید آن‌ها را به اقشار مختلف مذهبی دسته بندی کرد، سپس با سطح بندی هر یک از این گروه‌ها از ایشان امتحان گرفته و با تشخیص نیاز، اطلاعات دینی را در ایشان بالا برد.

کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: با مدیریتی صحیح می‌توان به جای پول‌های میلیونی که برای آوردن مداح صرف می‌شود، مسابقات مطالعاتی و کلاس‌های آموزشی و تربیتی برگزار کرد تا سطح علمیت دینی مردم افزایش یافته و به مرور زمان رشد تربیتی داشته باشند.

وی افزود: بسیاری ایراد می‌گیرند که برخی از روحانیان به تبلیغ نرفته و منابر را خالی گذاشته‌اند اما باید توجه داشت که روحانیان وقتی یک هیأت را به عنوان منبر و تبلیغ خود می‌پذیرند که زمینه‌های تربیتی در آن هیأت آماده باشد.

حجت‌الاسلام انجوی نژاد با اشاره به محورهای سطح بندی اقشار هیأتی اضافه کرد: رؤسای هیئات ابتدا باید توانایی‌های خود را بالا برده و اگر توانایی مدیریت تربیتی ندارند، خود از چنین امر خطیری صرف نظر کنند.

وی تصریح کرد: هر شخص باید روی خود کار تربیتی کند و از این میان روحانیان و مدیران هیئات به دقت بر رشد تربیتی و سیر نزولی خود اولویت دارند؛ ایشان وظیفه دارند تا با عمل کردن به گفته‌های خود، سیر رو به رشدی داشته باشند.

خطیب دینی با بیان این‌که مدیران هیئات مذهبی باید واقف بر چند کتاب مدیریتی بوده و روش برخورد و مدیریت را آموخته باشند، اظهار داشت: مدیر یک هیأت باید ابتدا خود را بشناسد، اگر توانایی مدیریت و ارزش تربیتی نداشت، این سمت مهم را رها کند.

وی ادامه داد: مدیران هیئات مذهبی پس از ارتباط با خود و شناخت خویشتن، باید ارتباط هیأت با خدای تعالی را با دوره‌های آموزشی و اعتقادی اصلاح و مستحکم کنند./997/پ201/س

ارسال نظرات