۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۲۲۳۲۰۲
استاد حوزه و دانشگاه:

شادی مهم ترین نشانه سلامت روانی در اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که شادی مهم ترین نشانه سلامت روانی در اسلام است، گفت: اسلام برای شادی در زندگی مسلمانان جایگاه ویژه ای قائل بوده و انسان را به نگاه کردن به چیزهای شادی آور دعوت کرده است.
مدير بنياد مهدويت خراسان جنوبي ـ حجت الاسلام خوشخو

حجت الاسلام محمد رضا خوشخو، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند با بیان این که شادی از مهم ترین نیازهای اساسی انسان است، گفت: اسلام برای شادی و شاد زیستن اهمیت زیادی قائل است ولی برای شاد بودن و شادی شرایطی را در نظر گرفته که ما موظف هستیم برای این که سبک زندگی اسلامی داشته باشیم این اصول را رعایت کنیم.

 

وی افزود: اهل بیت(ع) در روایت های گوناگون نیاز انسان را به شادی ضروری عنوان کرده اند و به انسان گوشزد کرده اند که اگر انسان می خواهند در زندگی خود ایمان و تلاش لازم را برای رسیدن به قرب خداوند داشته باشند باید در زندگی خود زمانی که به کنار هم بودن و شادی اختصای دهند که خداوند در قرآن راه هایی زیادی را برای شادی عنوان کرده که نگاه کردن به سبزه، آسمان، نگاه کردن به آبشار، درختان، طلوع خورشید و باران از جمله چیزهایی است که برای انسان شادی آفرین است.

 

مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی با اشاره به این که دی،ن انسان را به تفریح و شادی در بخشی از شبانه روز دعوت می کند،تصریح کرد: شادی شرایطی دارد که انسان باید هنگام شادی ابتدا رفتار خود را کنترل کند زیرا اگر رفتار خود را کنترل نکند و در هنگام شادی هر رفتاری که خواست انجام دهد در این صورت از صراط دین خارج شده و دچار انحراف می شود.

 

حجت الاسلام خوشخو ادامه داد: شادی که در انسان از موسیقی ها مبتذل ایجاد می شود شادی واقعی روح نیست و نه تنها موجب افزایش انرژی در انسان نمی شود بلکه زمینه گناه را در او فراهم کرده و پس از مدتی از شنیدن موسیقی انسان را دچار اندوه عمیق می کند زیرا با طبیعت و سرشت انسان سازگار نیست.

 

وی افزود: یکی دیگر از شرایط شادی این است که با گناه همراه نباشد برای نمونه، انسان برای این که بخواهد شادی کند کسی را به سخره نگیرد و در هنگام شادی رضایت خداوند را هم در نظر بگیرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که انسان هنگام شادی باید از آزار دیگران پرهیز کند، یادآور شد: خداوند به شدت در آیات قرآن کریم به انسان هشدار می دهد که از آزار دیگران دست بردارد و در آیات و روایات مختلف تاکید شده است کسی که با آزار دیگران شادی و تفریح می کند در قیامت با بازخواست و غضب شدید خداوند روبه رو خواهد شد.

 

حجت الاسلام خوشخو با اشاره به این که انسان باید در شادی هم مانند سایر امور میانه رو باشد، ادامه داد: بهترین موسیقی برای این که انسان شاد شود گوش دادن به نواها و صداهای طبیعی است که صدای پرندگان بر اساس آیات قرآن و تحقیق روانشناسان طبیعی ترین موسیقی برای شادی انسان است.

 

وی یادآور شد: شادی و تفریحی در اسلام اهمیت دارد که انسان را در مسیر بندگی و اطلاعت خداوند تقویت کند./968/ت302/ب5

 

ارسال نظرات