۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۲۲۳۲۲۳
سلسله یادداشت‌های سبک زندگی/معرفی رسانه‌های مفید؛

نفس کشیدن در «متن زندگی» با سبک اسلامی-ایرانی

خبرگزاری رسا ـ سرویس اندیشه خبرگزاری رسا تلاش دارد تا ضمن معرفی و مروری بر فعالیت‌های رسانه‌های موثر در حوزه سبک زندگی، مخاطبان عزیز را با گوشه‌ای از این کوشش‌های رسانه‌ای آشنا سازد. سایت «متن زندگی» یکی از این نمونه تلاش‌های ارزشمند است که به همت جمعی از جوانان علاقه‌مند و مستعد و کوشا در این عرصه به منصه ظهور رسیده است.
متن زندگي
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، از زمانی که موضوع سبک زندگی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و سرفصل‌هایی از شکل و شیوه زندگی به عنوان نمادها و نموهادیی از سبک زندگی از جانب ایشان مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت، توجه جامعه و به خصوص فضای رسانه‌ای کشور ما به این موضوع معطوف شد. از برگزاری سمینارها و همایش‌ها تا تزیین شهر با بنرها و تراکت‌ها؛ از شعارها و نمایش‌ها تا تأکیدها و یادآوری‌ها؛ همه و همه سمت و سوی اینچنین گرفت، اما...؛ اما کمتر حرکت جدی و همه جانبه و یکپارچه‌ای که هم مبنایی باشد و هم تحلیلی درست و دقیق آن را پشتیبانی کند، در این خصوص دیده شد.
به ویژه آنکه رسانه ملی به عنوان فراگیرترین سیستم تبلیغاتی که نقش موثر و یکپارچه‌ای در فضابخشی به سبک زندگی اجتماعی مردم دارد، در این راستا آنچنان که بایسته و شایسته بود، عمل نکرد. اما در این بین، گروه‌ها و رسانه‌هایی نیز تلاش کردند در حد وسع خویش، گام‌هایی هر چند کوچک، اما محکم و درست و اصولی بردارند.
سرویس اندیشه خبرگزاری رسا در همین راستا تلاش دارد تا ضمن معرفی و مروری بر این فعالیت‌ها، مخاطبان عزیز را با گوشه‌ای از کوشش‌هایی از این دست آشنا سازد. سایت «متن زندگی» یکی از این نمونه تلاش‌های ارزشمند است که به همت جمعی از جوانان علاقمند و مستعد و کوشا در این عرصه به منصه ظهور رسیده است.
 
 
نگاهی به فعالیت‌های سایت نوپا و خلاقانۀ «متن زندگی»
مطمئنا دغدغه همه ما زمانی این بوده که چه چیزی بخوریم که برای سلامت بدنمان مفیدتر باشد؛ چه لباسی بپوشیم که زیباتر به نظر برسیم، چه ورزش‌هایی انجام دهیم که بدنمان را سالم‌تر نگاه دارد، به چه سبکی فضای داخل منزلمان را تزیین کنیم که برای اعضای خانواده نشاط بخش باشد و...؛ همۀ این‌ها و خیلی چیزهای دیگر مشخص کنندۀ سبک زندگی هر انسانی به صورت فردی و در تقابل با دیگر اعضای جامعه است. بدون شک سبک زندگی هر فرد، منحصر به خودش بوده و با یکسری نقاط قوّت و ضعف همراه است.
چند سالی می‌شود که توجّه به مسئله سبک زندگی در جامعۀ ما از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است. اصلی‌ترین دلیل این جلب توجّه عمومی به سبک زندگی، بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته دربارۀ اهمیت این موضوع و لزوم توجّه به ابعاد مختلف آن بوده است. در این بین، عدّه زیادی تلاش کرده‌اند تا با رفتن به این سمت و سو، در بهتر شدن سبک زندگی مردم کشور عزیزمان و رفع ضعف‌ها و مشکلات(که کم هم نبوده و نیستند) قدم مثبتی بردارند. تعدد نشست‌ها و همایش‌های برگزار شده، ایجاد سایت‌ها و انتشار مجلّات متنوع که هر کدام داعیۀ سبک زندگی محور بودن داشته و دارند، نشان دهندۀ تلاش همین عدّه بوده است. خوشبختانه توجّه ویژه به این موضوع بسیار مهم، موجب شده که در موارد زیادی فرهنگ سازی‌های خوبی صورت گرفته و رشد فرهنگی کشورمان سرعت بیشتری به خود بگیرد.
 
سبک زندگی نه لایف استایل!
همان طور که گفته شد، در چند سال گذشته اقدامات مثبت در حوزۀ اصلاح سبک زندگی و فرهنگ سازی در سطح جامعه کم نبوده، امّا در میان این تلاش‌های همراه با حسن نیّت، ضعف‌های زیادی هم وجود داشته که عمده‌ترین این ضعف‌ها بحث ترجمه‌ای بودن موضوع سبک زندگی در میان بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه است؛ به آن معنی که خیلی‌ها همان‌طور که لایف استایل را به فارسی ترجمه کرده‌اند، تلاش نموده‌اند که مدل زندگی غربی را هم مو به مو به فارسی برگردان کنند و در این بین موضوعی که در خیلی از موارد نادیده گرفته شده، موضوع بسیار مهم اسلامی بودن سبک زندگی مردم این سرزمین است.

 


 

زندگی در متن آن جریان دارد

همان طور که در بالا اشاره شد، این مسئله، یعنی ترجمه‌ای بودن عمدۀ بحث‌هایی که با عنوان سبک زندگی در چند سال اخیر در فضاهای مختلف مطرح شده، موجب شده که نگاه اسلام به عنوان متن زندگی هر مسلمان در قبال موضوعات مختلف، به صورت کاربردی، کمتر مورد بررسی قرار گرفته و به حواشی زندگی بیشتر از متن آن پرداخته شود. مسئله‌ای که امروزه به وضوح آن را در زندگی روزمره خود احساس می‌کنیم. به عنوان مثال در معماری و طراحی داخلی خانه‌هایمان بیش از آن‌که مسئله حجاب و پوشیدگی مورد توجهمان قرار داشته باشد، مسئله زیبایی و به روز بودن مورد توجّه قرار می‌گیرد؛ یا این‌که در مورد خوردنی‌هایمان به میزان کالری و پروتئین، بیش از اسراف و کسب روزی حلال توجّه می‌کنیم!
 
لطفا اشتباه برداشت نکنید!
اشتباه نشود! این که میزان کالری غذا چه مقدار است یا اینکه خانه‌هایمان زیبا طراحی و تزیین شوند، موضوعات قابل توجّهی هستند و هیچ کس منکر اهمیّت آن‌ها نیست؛ امّا بحث اینجاست که در این میان نباید از موضوعات مهم‌تر غفلت شود. ضمن این‌که اسلام به عنوان دینی که کامل‌ترین ادیان است، به جزیی‌ترین مسائل نیز اهمیّت می‌دهد و بدون شک، اسلامِ کاربردی باید در کنار موضوعات اصلی و اساسی برای ابعاد دیگر زندگی نیز تبیین شود. تاکید اینجاست که اسلام دینی برای زندگی است و برای تمام ابعاد زندگی انسان برنامه دارد و وظیفۀ ما استخراج و تبیین این برنامه‌ها از دل قرآن و سخنان ائمّه(ع) و بزرگان و درجه بندی اهمّیت آن‌هاست... .
 
 
هدف، یک مسلمان ایرانی
از حدود یک سال پیش تا کنون در فضای مجازی کشور، پایگاه اینترنتی با عنوان «متن زندگی» (Matnezendegi. ir) شروع به فعّالیت کرده که تمامی تلاشش این است که سبک زندگی اسلامی ایرانی را به صورتی کاملا کاربردی مطرح کند. کاری که پیش از این کمتر کسی به این صورت به آن پرداخته بود و همین موضوع باعث شده که فعّالیت‌های این سایت با بازخوردهای مثبت بسیاری از سوی بسیاری از عموم و صاحب‌نظران جامعه همراه شود. کاری که در این سایت انجام می‌شود، از این قرار است که یک موضوع خرد یا ریز انتخاب شده و در ذیل شش زیر شاخه با عناوین «بدن سالم»، «تلاش و معاش»، «هنر و سرگرمی»، «خانه و کاشانه»، «فرهنگ مصرف» و «آداب و اخلاق» به این موضوع به صورت جامع و از تمامی ابعاد پرداخته می‌شود و یک پرونده با عنوان موضوع مورد نظر بر روی سایت قرار می‌گیرد.
به عنوان مثال موضوعاتی مانند «دروغ مصلحت آمیز» در زیر شاخۀ «آداب و اخلاق» یا «معماری اسلامی» در زیر شاخۀ «خانه و کاشانه» به عنوان یک پروندۀ جامع در این سایت قرار گرفته‌اند. نکته‌ای که «متن زندگی» را از دیگر نمونه‌های مشابه خود متمایز کرده، همین جامع بودن است؛ به این معنا که موضوعات انتخاب شده کاملا از دیدگاه اسلام تبیین شده و در صورت وجود مابه‌ازای غربی، آن نیز در دل پرونده کاملا بررسی گشته و نکات ضعف و قوّت آن نیز بیان می‌شود. فعّالیت‌های سایت «متن زندگی» البته تنها در تولید محتوا خلاصه نشده و محتوای تولید شده در قالب‌های متنوّع دیگری مانند مستندهای کوتاه، مجلّۀ اینترنتی، کاریکاتور و تصویرسازی، رادیواینترنتی و پادکست، داستان کوتاه و... بازتولید می‌شوند تا برای مخاطبین با علایق متنوّع، مورد استفاده قرار گیرند. ضمن اینکه در نهایت، از دل پرونده‌ها نتایج آن‌ها استخراج شده و این نتایج به عنوان بسته‌های پیامکی به صورت رایگان برای مخاطبین سایت ارسال می‌گردد.
سایت «متن زندگی» در این مدّت کوتاه که از دوران فعّالیتش گذشته، توانسته با هدف‌گذاری خوب و نگاه خلّاقانه‌ای که در فرم و محتوا ایجاد کرده، قدم‌های رو به‌ جلویی در زمینۀ سبک زندگی بردارد و مخاطبین بسیاری را نیز با خود همراه کند. برای جوانان خوش‌فکر و فعّال این سایت، آرزوی موفقیت کرده و دعا می‌کنیم که فعالیت‌هایشان در راستای بهبود سبک زندگی ایرانیان مسلمانِ این سرزمین روزبه‌روز رونق بیشتری داشته باشد.
زندگی در متن آن جریان دارد
مسئلۀ سبک زندگی(Life style)، موضوعی است که در چند سال اخیر در ایران مورد توجه عدۀ بسیاری قرار گرفته و همین مسئله موجب آن گشته که برنامه‌های متعدّدی با محوریت سبک زندگی ساخته شده و همایش‌ها و نشست‌های بسیاری در رابطه با آن برگزار شود. امّا دو نکتۀ مهم که از دید بیشتر کسانی که پای در این عرصه گذارده‌اند، مغفول مانده؛ اولاً اهمیّت و عمق بالای این موضوع و ثانیاً مسئلۀ ایرانی-اسلامی بودن سبک زندگی عمدۀ مردم این سرزمین است. غافل شدن از این دو مسئله، باعث شده که در اکثر موارد شاهد آن باشیم که سبک‌زندگی افراد در موضوعات ظاهری آن مانند مدل لباس پوشیدن یا نحوۀ طراحی دکوراسیون منزل و... خلاصه شده و هرگز از آن فراتر نرود؛ یا این‌که سبک زندگی مطرح شده توسط عده‌ای، صرفا یک موضوع ترجمه شدۀ غربی باشد که در اکثر موارد با فرهنگ ما هیچ‌گونه تناسبی ندارد.
پایگاه اطلاع رسانی «متن زندگی» در راستای سخنان مقام معظم رهبری مدظله العالی دربارۀ موضوع سبک زندگی و با هدف آشنا نمودن اقشار مختلف جامعه با زوایای مغفول ماندۀ سبک زندگی اسلامی از سال گذشته فعالیت خود را آغاز نموده تا خلاء موجود در این زمینه را کاهش دهد. حوزه‌های فعالیت این سایت شامل شش بخشِ «بدن سالم»(تغذیه، ورزش، طبِ ایرانی-اسلامی)، «تلاش و معاش»(مباحث پولی و مالی، معیشت، کسب و کار)، «هنر و سرگرمی»(رسانه، هنر، تفریح و سرگرمی)، «خانه و کاشانه»(تمدن شهری، مسکن، معماری)، «آداب و اخلاق»(تعامل فرد و اجتماع، مباحث بینشی، اعتقادات و مذهب) و «فرهنگ مصرف»(خرید، مصرف، محیط زیست، پوشاک و مد)؛ است. در این سایت موضوعات مختلف با رویکرد تبیین سبک زندگیِ اسلامی-ایرانی و نقد سبک زندگیِ غربی در درون پرونده‌های متنی و غیرمتنی در قالب‌های مستند کوتاه، رادیو اینترنتی، داستان کودک، داستان کوتاه، عکس، نشریه الکترونیکی، کاریکاتور و تصویرسازی و... به صورت کاربردی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 
 پوریا دارابیان
830/502/ر
ارسال نظرات