۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۲۳۳۱۰
آیت الله ناصری:

دوری از سبک زندگی اسلامی موجب بحران جمعیت می‌شود/ ارزش خانه داری زن باید مجددا احیا شود

خبرگزاری رسا ـ‌ نماینده ولی فقیه در استان یزد فاصله گرفتن مردم از سبک زندگی اسلامی را یکی از مسائل بسیار تأثیرگذار در بحران جمعیت دانست و گفت: دولت ابتدا باید خودش به این مسأله اعتقاد داشته باشد و سپس با فرهنگ‌سازی صحیح این مشکل را حل کند.
آيت الله محمد رضا ناصري آيت‌الله محمد رضا ناصري

آیت الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه در استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که عدم توجه به بحث جمعیت مشکلات بسیاری را در آینده کشور ایجاد می‌کند، اظهار داشت: نیروی جوان و خلاق در پیشرفت کشور حرف اول را می‌زند.

وی به سیاست‌ های کنترل جمعیتی که در سال‌های گذشته وجود داشته و تا به امروز ادامه پیدا کرده است، اشاره و تصریح کرد: اوایل به دلیل برخی مسائل اقتصادی مسؤولان کشور چنین سیاستی را در پیش گرفتند اشتباهی در این زمینه صورت گرفت و شاید آنها فکر نمی‌کردند با ادامه این روند روزی این سیاست‌ها چنین تبعاتی داشته باشد و با مشکل پیری جمعیت روبرو شویم.

امام جمعه یزد با بیان این که در مسأله جمعیت احساس خطر می‌کنیم، افزود: متأسفانه توکل ما نسبت به خدا و اعتماد ما به روزی رسان بودن خدا کم شده است؛ خداوند می‌فرماید«نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُم» ما شما و فرزندانتان را روزی می‌دهیم، اگر این مسأله را درک می‌کردیم توکل‌مان به خدا بیشتر می‌شد و به جنبه‌های مادی فرزنداری فکر نمی‌کردیم.

تأثیرپذیری از فرهنگ غرب سن ازدواج را بالا برده است

آیت الله ناصری به فرهنگ‌سازی غلطی که در زمینه فرزندآوری شده است اشاره کرد و گفت: سبک زندگی بسیاری از ما تحت تأثیر فرهنگ غرب قرار گرفته است؛ امروزه همه دختران و پسران ما می‌خواهند درس بخوانند، شاغل شوند و سپس تشکیل خانواده بدهند حتی به داشتن مدرک لیسانس هم اکتفا نمی‌کنند،‌ به همین دلیل ازدواج‌ها به تأخیر می‌افتد و طبیعتا تعداد فرزندان هم کم می‌شود.

وی با اشاره به تشریفات و سنت‌های نادرست و غیر ضروری که در زمینه ازدواج وجود دارد، بیان داشت: بسیاری از مردم فکر می‌کنند برای ازدواج حتما باید خانه و شغل داشت؛ حتی این فکر در خانم‌ها نیز رسوخ کرده است و می‌خواهند پیش از ازدواج کار داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد آفات تأخیر در امر ازدواج را تبیین کرد و گفت: وقتی زمان ازدواج بگذرد بین جوان‌ها ارتباطات غیر معقول و نامشروع پیدا شده و گناه و معصیت بیشتر می‌شود؛ این افراد وقتی ازدواج می‌کنند به دلیل سن بالایی که دارند توقعات و خواسته‌هایشان از یکدیگر زیاد است و یا خاطراتی از گذشته دارند که به زندگی‌شان آسیب می‌زند و منجر به طلاق می‌شود.

امام جمعه یزد با ابراز تأسف از افزایش آمار طلاق در کشور، ابراز داشت: وقتی مرد و زن هر دو تا غروب سر کار هستند و حتی بیرون از خانه غذا می‌خورند، فرصتی ندارند که باهم بنشینند حرف بزنند و ابراز مهربانی، لطف، الفت، محبت و عشق نسبت به هم داشته باشند، بنابراین خانواده آن گونه که شایسته است در این شرایط شکل نمی‌گیرد.

اختلاط در محل کار موجب فروپاشی بنیان خانواده می‌شود

آیت الله ناصری در انتقاد به اختلاط زنان و مردان در محل کار، گفت: متأسفانه با وضعیتی که ادارات و مراکز مختلف دارند، افراد خستگی ناشی از کار را با گپ زدن و ابراز محبت نسبت به همکاران جنس مخالف خود برطرف می‌کنند و در خانه دیگر حوصله ابراز محبت به همسر را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: برخی که کار خود را دوست دارند وجود فرزند را مزاحم آن می‌دانند و با خود می‌گویند اگر فرزند دار شویم مخارج‌مان زیاد می‌شود؛ این افکار مانع فرزند آوری آنها می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: برخی خانم‌ها حوصله و تحمل مسائل جانبی وضع حمل را ندارند و کسانی که به صورت افراطی به ظاهر خود اهمیت می‌دهند نیز دوست ندارند بچه‌دار شوند.

آیت الله ناصری با اشاره به هجمه تبلیغاتی ماهواره‌ها و اثرات سوء آن بر افکار و فرهنگ خانواده‌ها، گفت: این مسأله موجب دوری اعضای خانواده از یکدیگر شده است؛ بین پدر، مادر و فرزند فاصله ایجاد شده است، پدران و مادران بیشتر وقت خود را در محل کار صرف می‌کنند و فرصتی ندارند به امور فرزندان رسیدگی کنند.

پدیده ازدواج سفید مولود شبکه‌های ماهواره‌ای است

وی یکی دیگر از آثار مخرب ماهواره و رسانه‌های غرب را ترویج ازدواج سفید دانست و بیان داشت: وقتی دختران و پسران از سوی پدر و مادر خود محبتی نمی‌بینند و با آنها ارتباط چندانی ندارند سعی می‌کنند این نیاز مهم خود را با دوستان خود به ویژه جنس مخالف برطرف کنند.

امام جمعه یزد با بیان این که همه این مسائل دست به دست هم داده و نمی‌گذارد مشکل جمعیت حل شود، گفت:‌ فرزندآوری و ترببیت صحیح نسل‌های آینده یک خدمت بزرگ برای کشور است و باید کاری کرد که پدران و مادران در این زمینه احساس مسؤولیت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد به تبیین نقش دولت در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: دولتمردان و به ویژه مسؤولان فرهنگی کشور باید کاری کنند که کانون خانواده‌ها گرم شود مانند گذشته همه دور هم جمع شوند و در درجه اول باید خودشان به این امر اعتقاد داشته باشند.

دولت باید برای رشد جمعیت کشور و حل مشکلات ازدواج سرمایه گذاری کند

آیت الله یزدی با تأکید بر این که دولت باید برای رشد جمعیت کشور و جلوگیری از تأخیر در امر ازدواج سرمایه گذاری کند، گفت: فرهنگ‌سازی برای کاهش سطح توقعات مردم یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود؛ همچنین دولت می‌تواند با کاهش ساعت کار خانم‌ها و پرداخت حقوق مناسب زمینه حضور بیشتر آنها در خانه، رسیدگی به زندگی و امور فرزندان را فراهم کنند.

وی افزود: در نظر بسیاری از مردم ارزش خانه داری تنزل پیدا کرده است؛ حال آنکه اداره امور خانه و تربیت فرزندان بسیار مهم است و خانم‌ها می‌توانند ضمن پرداختن به این کارها در خانه به مطالعه و پژوهش نیز بپردازند؛ باید کاری کرد که ارزش این امور مجددا احیا شود.

امام جمعه یزد فرهنگ‌سازی در این زمینه را از تولید، صنعت و بسیاری مسائل دیگر مهم‌تر خواند و گفت: مسؤولان با تلاش در عرصه فرهنگ و اصلاح سبک زندگی‌ها از فروپاشی کانون خانواده‌ها جلوگیری کنند که در غیر این صورت نمی‌توانیم برای حل معضل جمعیت کاری کنیم.

آموزش سبک زندگی اسلامی باید از مدارس آغاز شود

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: فرهنگ جامعه به سویی رفته که نمی‌توان در بیان اهمیت بحث چند فرزندی مردم را قانع کرد؛ حتی جوانان متدین ما نیز کم اولاد شده‌اند.

آیت الله یزدی با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در تربیت نسل‌های آینده، گفت: احترام به پدر و مادر، تقویت اعتقادات دینی و آموزش سبک زندگی اسلامی از جمله کارهای مهمی است که باید از مدارس آغاز شود؛ از سوی دیگر والدین نیز با فرزندان خود ارتباط بیشتری برقرار کنند و آنقدر به آنها محبت کنند که در بیرون از خانه دنبال جلب محبت دیگران نباشند.

وی به نقش روحانیت و فعالان فرهنگی در زمینه احیای سبک زندگی اسلامی تأکید کرد و بیان داشت: امیدواریم همه دست به دست هم دهند، همت کنند و این کار مهم را به سر منزل مقصود برسانند./928/ت301/ج

ارسال نظرات