تأثیر قرآن بر مخاطب فراتر از رسانههای معمولی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین میری، عضو هیأت علمی فصلنامه اندیشه اسلامی در نشست علمی قرآن و رسانه که امروز در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، اظهار داشت: قرآن کریم به عنوان یک رسانه مکتوب در طول تاریخ مورد توجه انسانها بوده و در اندیشه، روح و روان مردم تأثیر گذاشته است.
حجت الاسلام میری با اشاره به آیه «وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ» خاطرنشان کرد: این آیه به تأثیرگذاری قرآن بر مخاطبان اشاره دارد هنگامی که کافران به یکدیگر گفتند: اگر قرآن را گوش کنید تحت تأثیر پیام آن قرار گرفته و به اسلام گرایش پیدا میکنید که این آیه به تأثیر قرآن به عنوان یک رسانه بر مخاطبان غیرمسلمان اشاره دارد.
وی خاستگاه رسانه را غرب خواند و تأکید کرد: بکارگیری رسانه در جهت تبلیغ قرآن و انتشار معارف اسلام موجب مطرح کردن الگوی متفاوتی از رسانه در جهان است که با توجه به قدرت محتوایی و فرازمینی آن، میتواند در عرصههای مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی بر دیگر رسانهها برتری داشته باشد.
عضو هیأت علمی فصلنامه اندیشه اسلامی با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص) رسانههای مدرن را پیشبینی حضرت دانست و خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند: «زمانی میآید که فردی در مغرب زمین با زبان یک قومی سخن میگوید و فردی در مشرق زمین، وی را میبیند و میشنود.»
وی ادامه داد: پیامبراکرم(ص) همچنین فرمودند: زمانی فرا میرسد که بازارها نزدیک میشوند و مردم به صورت غیابی با همدیگر تجارت میکنند بهگونهای که یکسال به اندازه یکماه، یک ماه، یکروز و یکروز، یک لحظه میشود درختان دو بار ثمر میدهند مردم با زبان خویش ارتزاق میکنند یک صاع گندم کاشته و صد صاع برداشت میکنند چیزهایی عجیب مشاهده میکنند که شگفت زده خواهند شد و سؤال میکنند که آیا پیامبر(ص) از این گونه مطالب خبر داده است؟
عضو هیأت علمی فصلنامه اندیشه اسلامی، قرآن را «تبیان لکل شیئ» خواند و افزود: قرآن افزون بر نشان دادن راه زندگی و جذابیتهایی که دارد پدیدههایی همچون زلزله، پدیده شب و روز، متحرک بودن و مسطح بودن زمین را نیز پیشگویی کرده است که به عنوان رسانه قابل اعتماد در همه ابعاد میتوان از آن استفاده کرد.
وی به تأثیر عمیق قرآن در مخاطبان اشاره کرد و گفت: قرآن در طول تاریخ با تأثیر عمیق روحی و روانی در مسلمانان، فراتر از رسانههای معمولی عمل کرده است و به اذعان خاورشناسان و پژهشگران غیرمسلمان، قرآن، مسلمانان را به پیشرفتهای علمی و تمدن اسلامی سوق داد به گونهای که در دوران تاریکی و جاهلیت بشر، مشعل علم و اخلاق را برافراشت.
حجت الاسلام میری در پایان با اشاره به آثار مثبت و منفی رسانههای مدرن تصریح کرد: رسانهها با توجه به خاستگاه فکری و فرهنگی متفاوت، کارکرد و آثار مختلفی دارند و غرب با تفکر مادیگرای، دنیاطلبی و مخالفت با اسلام در جهت ترویج فساد و ناهنجاریهای اخلاقی از رسانههای مدرن استفاده میکند./908/پ202/ی