۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۲۲۴۲۳۰

تقدیرامام جمعه مشهد اردهال از مردم خاوه و فین‌ کاشان

برگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد اردهال کاشان گفت: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال امسال نسبت به سال های گذشته از انسجام و تعامل بیشتر بین مردم فین کاشان و خاوه برگزار شد.
حجت الاسلام مهدي سليماني تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام مهدی سلیمانی امام جمعه مشهد اردهال کاشان امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: مراسم قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال یکی از مراسم های سنتی و مذهبی‌ با سبقه تاریخی است که با ثبت آن در یونسکو تایید در ماندگاری و قدمت این آیین است.

 

وی افزود: این سنت به لحاظ دینی و مذهبی و مردمی است که این سنت عجین شده با اعتقادات مردم این خطه است که هیچ گاه  از آن جدا نشده و نخواهند شد و تا قیامت که دین بر پا باشد این سنت نیز برپا خواهد بود،  لذا این سنت به لحاظ سبقه دینی و جهت دینی که دارد برای همیشه تاریخ اسلام ثبت و ضبط است.

 

امام جمعه مشهد اردهال حضور میهمانان خارجی و پرده برداری از ثبت جهانی مراسم قالیشویان را از ویژگی های مراسم امسال نسبت به سال های گذشته دانست و گفت: حضور میهمانان خارجی، معاون رییس جمهوری، آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، آیت الله امامی کاشانی، استانداران استان های اصفهان، قم و مرکزی، مسؤولان، روحانیت، مردم، فضلا و طلاب که برای بهره بردن از این همایش و اجلاس معنوی و تماشای مراسم سنتی مذهبی قالیشویان آمده بودند مراسم امسال را متمایز از سال گذشته کرده بود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم همچنین با تقدیر از نیروی انتظامی در برقراری و ایجاد نظم و امنیت مراسم قالیشیویان گفت: همکاری مردم فین کاشان و اهالی خاوه در برگزاری باشکوه و معنوی و مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان در مراسم امسال برای همه شرکت کنندگان در این مراسم بروز وظهور و قابل تقدیر بود.

 

حجت الاسلام سلیمانی یاد آور شد: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال امسال نسبت به سال گذشته از نظم و انضباط و انسجام بیشتری برخوردار بود ضمن این که برای احترام به جایگاه نماز عبادی سیاسی جمعه با تحویل قبل از ظهر قالی به آستان مقدس علی بن باقر(ع) مراسم را برای حضور در نماز جمعه مشهد اردهال به پایان رساندند.

 

امام جمعه مشهد اردهال کاشان همچنین با اشاره به برگزاری مراسم هفتمین روز شهادت سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) در سومین جمعه از مهرماه که با عنوان مراسم عزاداری جمعه نشلجی ها مشهوراست گفت: مردم روستای نشلج مراسم هفتمین روز از شهادت علی بن باقر(ع) را همه ساله در سومین جمعه از مهرماه برگزار می کنند.  

 

مسؤول دبیر خانه تشکل اساتید درس عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: اهالی متدین و ولایت مدار نشلج برای هفتمین روز شهادت سلطانعلی ابن امام باقر(ع) با دعوت از سخنرانان و شخصیت های علمی و مذهبی به این مراسم حال و هوای مذهبی خاصی می بخشند و در سوک شهادت آن حضرت اشک می ریزند و عزداری داری می کنند./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات