۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۲۲۴۸۱۹
کارشناس مذهبی:

ولایت پذیری، مشروط بر ولایت فهمی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: ولایت پذیری، مشروط بر ولایت فهمی است و ولایت فهمی منجر به حیات ولایی می شود و در نهایت جامعه مهدوی، مدینه فاضله و حیات طیبه که آرمان همه انسان هاست، محقق می شود.
ولایت پذیری، مشروط بر ولایت فهمی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عبدالرضا کردی، کارشناس مذهبی، شب گذشته در همایش ولایت فهمی، ولایت پذیری، حیات ولایی، که در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در جمع اساتید و نخبگان و طلاب برگزار شد، گفت: اگر انسان از ولایت فهمی و ولایت پذیری برخوردار باشد، حیات غیر ولایی او تغییر کرده و به حیات ولایی مبدل می شود.

 

وی گفت: ولایت یک موضوع قلبی، عاطفی و معنوی است و مبنی بر حقانیت است، از این رو در ولایت فهمی، جریان من نیست که از ولی تبعیت می کند، بلکه جریان اوست که در من حلول کرده است.

 

این کارشناس مسائل خانواده به آثار ولایت پذیری اشاره کرد و گفت: ولایت پذیری حضرت ابراهیم(ع) سبب شد که ایشان حضرت اسماعیل(ع) را به مسلخ ببرد. اگر ولایت پذیری حضرت نوح(ع) نبود، ایشان پسر خود را از خود جدا نمی کرد، همچنین اگر ولایت پذیری حضرت زینب(س) نبود ایشان نمی فرمود که «و ما رأیت الا جمیلا» و امام حسین(ع) نیز به خاطر ولایت پذیری خود، همه چیز را می دهند و باز خطاب به شمشیرها می گویند بر من بتازید.

 

آثار حیات ولایی

 

این کارشناس مذهبی به آثار حیات ولایی اشاره کرد و  افزود: در حیات ولایی انسان، حریم مسؤولیت را احساس می کند، از این رو دیگر نیاز نیست به او بگوییم، به نیازمندی کمک کن، در حالی که او خواب ندارد تا این که مشکل نیازمندان را برطرف کند.

 

رییس مرکز جهانی خلاقیت در مالزی ابراز کرد: در حیات ولایی، معرفت به نمایش گذاشته می شود،نه دارایی اعتقادی، ؛ چرا که معنویات، ارزش و ملاک انسان ها محسوب می شوند. همکاری و تعاون در حیات ولایی افزایش پیدا می کند و همه خود را تابع ولی می دانند، از این رو به تبع نیز زمینه برای ظهور بیش تر فراهم می شود.

 

معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده گفت: تنها 25 درصد از فهم ولایت از طریق شناخت شناسی صورت می گیرد و 75 درصد مابقی از طریق، قلب و معرفت شناسی عرفانی حاصل می شود، از این رو مشکل مأمون این بود که می خواست امام رضا(ع) و ولی خود را شناختی بشناسد در حالی که ولی را باید قلبی بشناسی.

 

مدیر مسؤول فصلنامه مطالعات خانواده به آثار ولایت فهمی اشاره کرد و گفت: انسان باید ولایت فهمی خود را قوی کند؛ چرا که ولایت فهمی حضرت خدیجه(س) باعث شد که اقتصاد را ابزاری برای نزدیکی ولایت بدانند و اجازه نمی دهند که این دارایی باعث دوری ایشان از ولایت بشود. همچنین تقوای حضرت علی(ع) سبب نزدیکی ایشان به مقام ولایت شد.

 

کردی افزود: ولایت پذیری، مشروط بر ولایت فهمی است، و ولایت فهمی منجر به حیات ولایی شده که در نهایت جامعه مهدوی، مدینه فاضله و حیات طیبه که آرمان تمام انسان ها است، محقق می شود.

 

وی با اشاره به این که شیعه حقیقی کسی است که هر لحظه، خط کش خود را با مسیر ائمه معصومین(ع) تطبیق می دهد، گفت: اگر بخواهیم ولایت به مقصد برسد، به سه شرط  توجه به رهبر ولایی، تعمیق در مفاهیم و  تبدیل در مفهوم به هماهنگی رفتار نیازمندیم.

 

این کارشناس مسائل خانواده گفت: مسلمانان؛ مهندسین ساختمان های خانواده کشور هستند که معمار ولایتی تعین می کند، چگونه ساختمان ها ساخته شوند، بنابراین زمانی که مقام معظم رهبری می فرمایند: سبک زندگی اسلامی بدین گونه است، افراد در صورت تبعیت از ایشان به حیات ولایی دست پیدا می کنند، اما متأسفانه جامعه ما به سمتی رفته است که صدای پیامک و دغدغه آن مهم تر از صدای اذان و دغدغه نماز شده است. 

 

معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده گفت: در حیات ولایی، حیات فردی خودخواهانه، تبدیل به حیات اجتماعی ولایی می شود، از این رو حرص و خودخواهی در حیات ولایی وجود ندارد؛ چرا که حرص زمانی صورت می گیرد که انسان می خواهد خود را ثابت کند و برتر از دیگران بداند و چون در حیات ولایی همه پیرو ولی هستند، از این رو افراد  از پیشرفت دیگری خوشحال می شوند؛ نه این که حریص نسبت به هم باشند./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات