۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۲۲۵۰۱۴
آیت الله حیدری:

بیعت رکن اصلی تحقق اهداف ولایت است

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری با تبیین جایگاه ولایت و تصریح بر این که ولایت اهل بیت(ع) مشروعیتش الهی است گفت: ولی الله، اگر چه از ناحیه خداوند تعیین شده است ولی بدون پشتوانه و بیعت و تحقق خارجی نمی تواند اعمال ولایت کند.
آيت الله حيدري
آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبیین جایگاه ولایت و تصریح بر ای نکه ولایت اهل بیت(ع) مشروعیتش الهی است، گفت: در حکومت اسلامی منشأ مشروعیت ولایت، خداوند متعال است و برای تحقق عینی و خارجی پیدا کردن این مهم، نیازمند اقتدار و پشتوانه مردمی است و نماد ابراز این پشتوانه مردمی نسبت به ولایت، بیعت است. ولی الله، اگر چه از ناحیه خداوند تعیین شده است ولی بدون این پشتوانه و بیعت و تحقق خارجی نمی تواند اعمال ولایت بکند.
 
وی در ادامه با اشاره به شبهه افکنی های شبکه‌های وهابی مبنی بر این که چرا پیامبر از لفظ «مولی» برای اعلام جانشینی امام علی(ع) استفاده کرده اند و حال آن که این لفظ دارای معانی مختلفی است و از لفظی استفاده نکرده اند که بهتر بتواند معنای جانشینی را برساند، اظهار داشت: این گونه بازی ها با عبارات و کلمات از این شبکه های وهابی تازگی ندارد و مخالفان اهل بیت(ع) برای به شک انداختن محبان اهل بیت(ع) وارد می کنند و مضاف بر این کلمه «مولی» در عرف اهل لغت به معنای «أولی بالتصرف» است؛ بنابراین منصرف در ولایت، حاکمیت و خلافت می‌شود.
 
آیت الله حیدری افزود: اگر از این نیز تنزل بکنیم و بپذیریم که کلمه «مولا» مشترک لفظی است و برای معانی ای از قبیل «أولی بالتصرف، محبت، همسایه، پسر عمو و ناصر و یاور» و امثال این ها استفاده شده است، قرائن حالی و مقالی و عقلی همه دلالت می کنند که حدیث «فمن کنت مولاه فهذا علی مولاه» به معنای رهبری است.
 
وی یکی از قرائن لغوی این حدیث را «فاء تفریع»دانست و خاطرنشان کرد: پیغمبر در خطبه غدیر خم به مردم  فرمودند «من أولی بالمومنین من انفسهم» در جواب ایشان گفته شد «الله و رسوله أعلم» حضرت در ادامه این جواب فرمودند «ان الله مولای و انا مولی المومنین و انا اولی بهم من انفسهم» و در ادامه، حدیث معروف «فمن کنت مولاه فهذا علی مولاه» را عنوان کردند و کار«فاء تفریع» این است که جمله را به اصل کلام وصل کند و اصل در این کلام رهبری خداوند متعال و رسول خدا(ص) است و این حدیث عطف به این کلام می شود و منظور از «مولا» صرف محبت نیست بلکه ولایت عامه و رهبری است.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری از دیگر قراین حالیه این حدیث را بیعت گرفتن پیامبر از مردم عنوان کرد و ابراز داشت: قرینه حالیه دیگری که وجود دارد این است که پیامبر(ص) همه آن جمعیت را معطل کردند و از آنها بیعت گرفتند و این بیعت گرفتن با رهبری و جانشینی تناسب دارد نه با بحث محبت. و دهها قرائن دیگر که وجود دارند بنابراین این بازی شبهه افکنی که شبکه های وهابی انجام می دهند بازی جدیدی نیست و علمای شیعه بارها در طول تاریخ پاسخ آن را داده اند.
 
وی در پاسخ به یکی دیگر از شبهات شبکه های وهابی که چرا پیامبر(ص) در عرفات و در میان همه حجاج اعلام ولایت نکردند و محل غدیر خم فقط حجاج مدینه جمع شده و حضرت علی (ع) فقط امام مردم مدینه بودند، گفت: اولا در جایی که پیغمبر اکرم ولایت حضرت علی(ع) را اعلام کردند اکثر جمعیت مردم مدینه در آن زمان 10 تا 20 هزار نفر بیشتر نبود در حالی که روایت های اهل سنت وارد است که تا 124هزار نفر حضور داشتند بنابراین اکثریت آنها از شهر مدینه نبودند بلکه از شهرهای اطراف آمده اند.
 
آیت الله حیدری افزود: علت اعلام نکردن ولایت توسط پیامبر اکرم در مکه مکرمه به خاطر ترس از قریش بود چرا که قریشی ها و اهل مکه به هیچ وجه حاضر نبودند که ولایت و خلافت حضرت علی(ع) را بپذیرند و علت این کینه ورزی این بود که در جنگ هایی که بر پیامبر(ص) تحمیل کردند عمده کشته های قریشی ها توسط امام علی(ع) به درک واصل شدند. و در یکی از فرازهای دعای ندبه آمده است « أحقادا بدریة و خیبریة و حنینیة» که اشاره به این کینه ها دارد و این کینه ها اجازه نمی داد پیامبر(ص) بتواند به راحتی مطلب خود را بگویند آنقدر جوسازی می کردند تا جلسه را به هم بزنند. بنابراین حکمت الهی اقتضا کرد که پیامبر(ص) به دور از قریشی ها این مطلب را مطرح کنند و بین مردم بماند.
 
وی در پایان سخنان خود با بیان این که ولایت اهل بیت(ع) تمام ویژگی های یک پیامبر به غیر از مقام نبوت را دارا است، گفت: باید همه ویژگی های یک پیامبر از قبیل نصب الهی، عصمت، علم لدنی و افضلیت به استثنای مقام نبوت در جانشین پیامبر(ص) ملحوظ شود. طبق قاعده لطف که قاعده ای عقلی است اقتضا دارد که همچین ویژگی هایی در جانشین پیامبر با توجه به ختم نبوت باشد./921/ت301/س
ارسال نظرات