۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۲۲۵۳۱۴
آیت‌‌الله مکارم شیرازی:

اثبات ولایت‌مداری به سبّ و لعن دیگر مذاهب نیست/ افراطی‌گری زحمات بزرگان را هدر می دهد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌‌الله مکارم شیرازی با جایز ندانستن سب و لعن دیگر مذاهب گفت: وحدت مسلمان باید حفظ شود تا از این خونریزی‌ها جلوگیری شود، مسأله ولایت را با هیچ چیزی مبادله نمی‌کنیم، ولی دانستن منطق، ادبیات بیان، مدارک و منابع در این موضوع بسیار مهم است.
 آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شامگاه امروز در مراسم افتتاحیه دوره جدید مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث ثقلین گفت: تمسک به این روایت سبب گرفتار نشدن فرد در ضلالت می‌شود.

 

وی گفت: در عمل نیز می‌بینیم خارج شوندگان از این مسیر گرفتار لغزش شدند، در حالی که ما با تمسک به ولایت در مسیر صحیح باقی ماندیم.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با بیان این‌که اکثر برادران اهل سنت قائل به عدم حجیت عقل هستند، خاطرنشان کرد: قرآن به صراحت بحث عقل را بیان کرده و هفتاد آیه در این باره وجود دارد، ولی چرا عده‌ای غافل شده و آن را از حجیت انداخته‌اند.

 

وی ادامه داد: شیعیان به برکت تمسک به اهل‌بیت(ع) در این‌باره مسیر صحیح را انتخاب کردند، برای نمونه باب نخست کتاب کافی درباره عقل و جهل است که مرحوم کلینی این نقطه قوت شیعه را در ابتدای کتاب خود بیان کرده است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که منکران حجیت عقل اصلا حق اظهار نظر ندارند.

 

وی یادآور شد: یکی دیگر از موضوعات انکار عدالت از سوی اکثریت مسلمان است، در حالی که عدالت از اصول ما است، انکار عدالت خلاف قرآن است، در قرآن آیات متعددی در این درباره بیان شده و نمی‌توان این‌ها را نادیده گرفت، برخی می‌گویند خدا اگر بخواهد می‌تواند تمام پیامبران را جهنم ببرد، این‌ها سخنان مضحک است که طرفداران زیادی نیز برای خود پیدا کرده است، ولی شیعیان عدالت را اساس مذهب خود قرار داده‌اند، آیا این افتخار نیست.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که گروهی قائل به جبر هستند، گفت: این افراد می‌گویند انسان در انجام اعمال مجبور است، با این اعتقاد مسأله جهنم، بهشت، سؤال، جواب، آمدن انبیا، نزول قرآن و دیگر مسائل زیر سؤال می‌رود؛ قائل به جبر باشیم تمام اصول دعوت انبیا، ارسال رسولان و انزال کتاب‌ها زیر سؤال می‌رود، در حالی که ما به بین الامر میان جبر و اختیار قائل هستیم.

 

وی افزود: ما می‌گویم احکام تابع مصالح و مفاسد هستند، در حالی که اکثریت مسلمانان می‌گویند احکام تابع مصالح و مفاسد نیست، این بیان با آیات قرآن نمی‌سازد، قرآن می‌فرماید «نماز فرد را از فحشا نگه می‌دارد»، تمام این موارد به سبب دوری از عقل و انکار آن است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که شیعیان با پیروی از اهل‌بیت(ع) راه صحیح را در مسائل مختلف پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: خدا را باید شاکر باشیم که در سایه حدیث ثقلین قرار گرفته و راه کج را نرفتیم.

 

استاد برجسته درس خارج فقه در ادامه سخنان خود به دانش آموختگان مرکز شیعه شناسی توصیه کرد: با مطالعه و بیان صحیح معارف افراد را تربیت کنید؛ باید با ادبیات صحیح بدون توهین مسائل را مستدل بیان کنیم، نخست خود فرد باید بر مسائل تسلط داشته و سپس دیگران را ارشاد کند.

 

وی یادآور شد: در مسأله قلم و بیان مسلط باشید، برخی خیال می‌کنند قدرت بیان و قلم برای عده‌ خاصی است، در حالی که همه می‌توانند دارای بیان و قلم مناسبی باشند تا اعتقادات خود را مطابق با شرایط هر مکانی بیان کنند؛ قلم و بیان دو شمشیر است که باید در اختیار گرفت.

 

حضرت آیت‌‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: هیچ مذهبی دنیای امروز را پس از سرخوردگی از مادی گری جز مذهب تشیع نمی‌تواند سیراب و قانع ‌کند، اسلام به صورت مذهب تشیع می‌تواند دنیا را سیراب کند؛ خوشبختانه اکنون فرصت خوبی برای بیان معارف اهل‌بیت(ع) در سطح جهان ایجاد شده است و باید از این فرصت ها به خوبی بهره گرفت.

 

وی تأکید کرد: کشتارهای که از سوی گروه‌های مختلف همانند تروریست‌های داعشی صورت می‌گیرد زایده تفکرات غیر شیعی است، شیعه هرگز این افکار، کارها و برنامه را نمی‌پذیرد، این افکار به سبب انحراف از مسیر اصلی ایجاد شده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پاسخ به یکی از اساتید مرکز شیعه شناسی که خواستار برگزاری کلاس‌های درباره بررسی فقهی لعن و سب شده بود، گفت: بررسی مسأله سب و لعن مهم است، برخی خیال می‌کنند ولایت این است و بدون سب و لعن ولایتی نیست.

 

وی افزود: در حالی که مسأله این نبوده و این کار دارای چه آثار و پیامدهای نامطلوبی است، امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «شما به عیادت بیماران آنها بروید، در تشییع جنازه آنها شرکت کنید و در نماز آنها ظاهر شوید».

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر حفظ وحدت و انسجام میان امت اسلامی بیان داشت: وحدت مسلمان باید حفظ شود تا از این خونریزی‌ها جلوگیری شود، مسأله ولایت را با هیچ چیزی مبادله نمی‌کنیم، ولی دانستن منطق و ادبیات و بیان مدارک و منابع در این موضوع بسیار مهم است؛ نکند افراطی‌گری سبب از بین رفتن زحمات بزرگان و جلوگیری از تبلیغات برای گسترش شیعه شود.

 

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود برای موفقیت دانش پژوهان مرکز تخصصی شیعه شناسی دعا کرد و گفت: امیدواریم با برنامه‌های شما جهشی در شیعه شناسی ایجاد شده و این کار در سطح بالاتری ادامه داشته باشد./993/پ201/ج

ارسال نظرات