۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۲۲۵۳۵۵
آیت الله مصباح یزدی:

اگر ولایت فقیه نبود رابطه ما با ولایت قطع می شد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در مراسم عمامه گذاری طلاب با اشاره به اهمیت اطاعت از دستورات اهل بیت گفت: هر کسی که از دستورات اهل بیت پیروی نکند ولایت خدا را نخواهد داشت.
ايت الله مصباح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی در مراسم عمامه گذاری جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) که عصر یکشنبه و در آستانه عید سعید غدیر خم برگزار شد گفت: تصور عمومی این است که ولایت اهل بیت به معنای محبت آنان است، البته این تصور غلط نیست اما ناقص است .


لازمه محبت به امام معصوم اطاعت از اوست
 وی افزود: خداوند متعال بین بندگاه مخلص خود که همان معصومین هستند و عموم مردم یک نوع رابطه و اتصال برقرار کرده است؛ به طور مثال رابطه قلبی یک شخص با امام زمان (عج)، این اتصال قلبی و روحی است و اولین شرط داشتن ولایت اهل بیت وجود محبت نسبت به آنان است اما این تمام مسأله نیست این رابطه قلبی بین انسان و امام لازمه ای دارد و آن اطاعت از امام است .


محبت و اطاعت دو شرط محقق شدن ولایت
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به وظیفه شیعیان نسبت به دستورات پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: وظیفه ما در عرصه اجتماعی اطاعت از آن دستور پیغمبر(ص) است که فرمود: علی جانشین و  وصی من است، در همین راستا هر چقدر اطاعت ما بیشتر باشد این ولایت قوی تر می گردد پس مسئله ولایت یک رابطه عمیق بین دو موضوع ذی شعور است و شرط اول، داشتن محبت و شرط دیگری اطاعت است.


نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به معنای ولایت اظهار داشت: وقتی می خواهیم بگوییم بین دو چیز هیچ فاصله ای وجود ندارد در زبان عربی از لغت ولی استفاده می کنیم و این به معنای نزدیکی بدون فاصله است در روابط اجتماعی بین برده و صاحبش یک رابطه خاص و نزدیک وجود دارد به همین دلیل به صاحب برده مولی می گوییم و همچنین میان پدر و فرزند نیز این رابطه برقرار است و پدر، ولی  فرزند می باشد و در نهایت رابطه بین خداوند و بندگان مطرح می شود بنابراین معنای ولایت وابستگی یا هم بستگی یک شیء به شیء دیگر می باشد.

 

وی محبت را امری مهم در ولایتمداری دانست و تاکید کرد: بهترین علامت ولایتمداری در عرصه فردی داشتن محبت است البته این محبت اختصاص به شیعه ندارد در اینجا یک سوال مطرح می شود که آیا این محبت تمام ولایت است، در پاسخ به این سوال باید به روایت امام باقر (ع) اشاره کنیم که فرمودند: آن افرادی که خود را شیعه می دانند آیا کافی است که می گویند ما اهل بیت را دوست داریم؟ اگر فقط دوست داشتن مطرح باشد غیر شیعه پیامبر(ص) را هم بسیار دوست داشتند، از این روایت اینطور برداشت می شود که داشتن محبت کافی نبوده و شیعه کسی است که علاوه بر داشتن محبت از دستورات آنان پیروی کند.


اگر ولایت فقیه نبود رابطه ما با ولایت و رهبری قطع می شد
آیت الله مصباح یزدی در ادامه افزود: ولایت اهل بیت شاخه ای از ولایت خداست، و هر کسی که از دستورات اهل بیت پیروی نکند ولایت خدا را نخواهد داشت، از جمله نتیجه این ولایت، وجود ولایت فقیه است یعنی در زمانی که ما دسترسی مستقیم به امام معصوم نداریم باید اوامر ولی فقیه را اطاعت کنیم اگر ولایت فقیه وجود نداشت رابطه ما با ولایت و رهبری قطع می شد.


وی در پایان گفت: خداوند دستور ابلاغ دین را منجز فرمود و این رسالت ناقص می ماند اگر ابلاغ صورت نمی گرفت زیرا اگر تمام قوانین الهی نازل شود اما رهبر وجود نداشته باشد دین ناقص است و اگر مسلمانی به این ابلاغ پایبند نباشد دین نخواهد داشت./9663/پ202/ج

ارسال نظرات