۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۲۲۵۳۸۲
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی:

غدیر بالاترین جلوه تثبیت ولایت است/ ولی فقیه شاخص جلوگیری از انحرافات است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به این‌که پس از امام(ع) ولی فقیه حاکم مناسب با معیارهای اسلامی است، گفت: همانگونه که افرادی پس از پیامبر(ص) با نپذیرفتن ولایت گرفتار سکولاریسم شدند، در دوران غیبت نیز اگر فردی ولایت فقیه را نپذیرد به نوعی سکولاریسم پناه برده است.
حجت الاسلام والمسلمين رجبي

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ولایت فقیه را تداوم غدیر دانست و گفت: غدیر در حقیقت بالاترین جلوه تثبیت ولایت است.

 

وی افزود: نبی‌اکرم(ص) از زمان بعثت، مسأله جانشینی امیرمؤمنان(ع) را بارها به مردم یادآور شده بودند، حتی در بستر رحلت نیز بر این موضوع تأکید می‌کنند؛ قرآن کریم نیز بیان این موضوع را مهم‌ترین رسالت نبی‌اکرم(ص) بیان می‌کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که ولایت تجلی حاکمیت اسلامی پس از رسول‌الله(ص) است، خاطرنشان کرد: در دوران غیبت که پیامبر(ص) و امام(ع) در میان مردم حضور ندارند باید جایگزینی برای ولایت که هم‌تراز تمام احکام الهی بیان شده وجود داشته باشد؛ برهان عقلی و نقلی نیز این مطلب را بیان می‌کند.

 

وی تأکید کرد: در زمان غیبت اجرای قوانین جزایی، قضایی، حقوقی، سیاسی و دیگر مسائل اسلام باید به فرد دین شناس، با تقوا و مدیر سپرده شود که ولی فقیه در حقیقت چنین فردی است، ولی فقیه دین شناس، مجتهد، مدیر، عادل، با تقوا است که بصیرت او نسبت به دیگران در مسائل اجتماعی بیشتر است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به این‌که پس از امام(ع) ولی فقیه حاکم مناسب با معیارهای اسلامی است، عنوان کرد: همانگونه که افرادی پس از پیامبر(ص) با نپذیرفتن ولایت گرفتار سکولاریسم شدند، در دوران غیبت نیز اگر فردی ولایت فقیه را نپذیرد به نوعی سکولاریسم پناه برده است.

 

وی یادآور شد: آن چیزی که جامعیت دین را نشان می‌دهد نظریه معتقد به ولایت فقیه است؛ صاحب جواهر می‌فرماید «اگر فردی منکر ولایت فقیه شود مشخص است بویی از فقه نبرده است»، یعنی اندک آشنایی با فقه ندارد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ولایت فقیه را یک اصل مسلم دانست و گفت: تمام فقهای ما اصل ولایت فقیه را پذیرفته و در خصوصیات، ویژگی‌ها و شرایط آن بحث می‌کنند؛ چرا که ولایت فقیه از نظر حق حاکمیت الهی تداوم غدیر است.

 

وی ادامه داد: از منظر دیگر غدیر نشانگر خط صحیح اسلام است؛ چرا که یکی از نقش‌های امام معصوم(ع) حفظ دین از خرافات، انحرافات و تحریفات است که ولی فقیه در زمان غیبت این وظیفه را انجام داده و از انحرافات اجتماعی و دینی جلوگیری می‌کند و هر جایی که دین در خطر باشد ولی فقیه حضور دارد؛ البته وظیفه همه علما بیان و نشان دادن بدعت‌ها است، اما ولی فقیه در جایگاه خود نیز این وظیفه را انجام می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی ولی فقیه را الگو و مقتدای جامعه خواند و بیان داشت: در زمان نبی‌اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) این بزرگواران الگو بودند، ولی در زمان غیبت ولی فقیه الگوی مردم است که ما این الگو بودن را در رفتار و منش امام راحل و رهبر معظم انقلاب مشاهده کرده‌ایم.

 

وی افزود: همچنین ولی فقیه شاخصی برای جلوگیری از انحرافات است؛ چرا که هر انسانی ممکن است در جریان حق و باطل دچار شک و تردید شود، ولی فقیه شاخصی برای فهمیدن جریان حق است، برای نمونه پیامبر(ص) امیرمؤمنان(ع) را به عنوان شاخص تعیین کرده بودند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در دوران کنونی نیز اگر فردی در جریانات سیاسی و دیگر مسائل گرفتار شک و تردید شود باید به ولی فقیه پناه ببرد؛ حتی می‌بینیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی افرادی که در شبهات به ولی فقیه پناه نبرده‌اند دچار انحرافات جدی در اخلاق و فرهنگ اسلامی شدند.

 

وی عنوان کرد: ولی فقیه حافظ نظام اسلامی است، پس از نبی‌اکرم(ص) به وسیله اهل‌بیت(ع) امت وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کرد، در دوران غیبت نیز باید همه حول محور ولایت فقیه جمع شده تا گرفتار انحراف در برابر توطئه‌های دشمنان نشوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی گفت: امروز نیز نقش ولی فقیه در حفظ وحدت امت اسلامی بی نظیر است و هر جایی که این نقش را نپذیرفتیم گرفتار لغزش و مشکلات جدی شده‌ایم؛ حتی برخی از گروه‌های کوچک همانند حزب‌الله که ولایت فقیه را پذیرفته است اکنون در کنار قدرت‌های بزرگی نامشان مطرح می‌شود، تمام این‌ها به سبب تبعیت از ولایت است.

 

وی تصریح کرد: امنیت، آرامش و اقتدار منطقه‌ای و بین المللی کشور ما نیز به سبب وجود ولایت فقیه در رأس است که بحران‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند./993/ت302/ج

ارسال نظرات