۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۲۲۶۳۳۶
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

غدیر یک جریان است نه یک واقعه

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته حوزه و دانشگاه با بیان این که جریان ابلاغ ولایت حضرت علی (ع) فقط یک واقعه نبود، گفت: ولایتی که حضرت رسول اکرم (ص) برای امام علی (ع) اعلام داشتند منصب یا حکومتی نبود که قابل غصب باشد.
ولايت علوي اکمال دين نبوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد طباطبائی، استاد برجسته حوزه و دانشگاه، شب گذشته در جمع طلاب علوم دینی و دانشجویان شرکت کننده در سلسه مباحث ولایت شناسی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: در نخستین لحظه‌ای که جبرئیل امین برای ابلاغ رسالت پیامبر اکرم(ص) در غار حرا به محضر آن حضرت آمد امام علی (ع) شاهد این واقعه بود و پیامبر(ص) به ایشان در همان لحظه اول رسالت خویش، ولایت را ابلاغ فرمودند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در همان ابتدا صاحب حکومت دینی نبودند و اسلام هم هیچ سیطره ای نداشت پس اصطلاح وزیر نمی‌تواند به معنی وصی حکومتی و یا به معنای کلمه قدرت باشد بلکه این معنا به یک رسالت و مسؤولیت خطیری اشاره دارد رسالتی که اگر به مقصود نمی رسید هیچ وقت خداوند متعال آن را به عنوان دلیلی برای رضایت بر اسلامی که با آن کامل شود در کلامش مطرح نمی کرد.

 

وی با ابراز این که 20 دلیل محکم از روایات نبوی برای ولایت امام علی(ع) وجود دارد که پیامبر اکرم(ص) در مسیر تبلیغ خود به عنوان‌های مختلف ولایت حضرت را مطرح می‌کردند، گفت: در نخستین دعوت علنی حضرت که پیام اسلام را به سران و مردم مکه ابلاغ کرد هیچ کس ایمان نیاورد در حالی که حضرت فرموده بود اگر کسی از شما ایمان بیاورد من او را وصی خود قرار می‌دهم که تنها در اینجا حضرت علی (ع) ایمان به پیامبر و اسلام را اعلام کرد.

 

حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به این‌که پیامبر به صورت علنی فرمودند «ای علی تو برادر و وصی من هستی حرف او را بشنوید و از او اطاعت کنید»، ابراز کرد: از این بیان حضرت آن هم در شرایطی که اسلام هنوز هیچ سیطرای نداشت، کلمات اطیعو و اسمعو معنای خاص داشته و به آینده روشن و خطیر اسلام اشاره می‌کند.

 

حجت الاسلام طباطبائی  ادامه داد: این جریان در سیر تبلیغی حضرت حتی تا آخرین لحظات عمر مبارک ایشان ادامه داشت به گونه ای که حضرت چهار روز قبل از شهادتشان فرمودند که قلم و دوات بیاورید تا چیزی برای شما بنویسم تا هیچ وقت گمراه نشوید که در این موقع حساس حضرت را متهم به هزیان‌گویی بابت سختی بیماری کردند و مانع از نگارش این دستورالعمل حیاتی شدند.

 

وی با بازگوی کردن جریان اسامه و بیان ارتباط آن با مسأله ولایت امام علی(ع)، گفت: پیامبر اکرم با نصب یک جوان 18 ساله به فرماندهی سپاهی جنگی آن هم جوانی که هیچ سابقه و تجربه جنگی برای اداره سپاه متشکل از کلیه عواملی که بعدها از عوامل فتنه در تشکیک ولایت شدند، در پی آن بودند که افرادی حداقل به مدت سه ماهی در مدینه نباشند و این تدبیر نیز با بهانه جویی اهل سپاه نسبت به نگرانی وضع پیامبر از اولین منزل برگشت بی‌اثر ماند.

 

این استاد حوزه علمیه قم افزود: ولایتی که حضرت رسول اکرم (ص) برای امام علی (ع) اعلام داشتند منصب یا حکومتی نبود که قابل غصب باشد بنابراین با تمام تلاش‌های صورت گرفته نتوانستند ولایت حضرات معصومین را کمرنگ کنند.

 

وی گفت: پیامبر اکرم (ص) از پی گیری این جریان حیاتی در کل دوران تبلیغ خود دو هدف را دنبال می‌رد که اول هر پیامبری وصی دارد و دوم فرهنگ وصایت پیامبران را به مردم بفهماند، از این‌رو سلسله احادیثی در منابع معتبر اهل سنت آمده که بر تصدیق ولایت امیرمؤمنان امام علی (ع) تاکید دارد همانطور که روایات متعددی در این باب در مستدرک الصحیحین آمده است./968/ت302/ی

ارسال نظرات