۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۲۲۶۵۱۹
پژوهشگر حوزوی:

واقعه غدیر به دین اسلام معنا بخشید

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر برجسته حوزه علمیه با بیان این که جریان غدیر در معنا بخشیدن به دین اسلام اهمیت دارد، گفت: درایت و رهبری یک نابغه سیاسی همچون پیامبر اکرم (ص) ناقض آن است که تعیین تکلیف وضعیت نظام سیاسی اسلام را به اختیار مردم بگذارند.
عيد سعيد غدير خم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد جواد طباطبایی، پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم، شامگاه یکشنبه 27 مهرماه در جمع دانشجویان حاضر در سلسله مباحث ولایت شناسی حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: نویسنده کتاب صحیح بخاری، تمام تلاش خود را بر این داشته که حدیثی در مدح و یا فضائل حضرت علی(ع) مطرح نکند.

 

وی افزود: حدیث منزلت از محدود احادیثی است که در این کتاب آمده و پیامبر اکرم(ص) با بیان وصایت هارون ضمن بیان ختم نبوتشان به وصایت خاص حضرت علی(ع) نگاه ویژه‌ای دارند.

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم با ابراز این‌که در غدیر پیامبر اکرم(ص)  مستقیما به مردم فرمود «ای مردم من  نسبت به شما بیش از خود شما اولویت دارم»، گفت: آن حضرت بیان قرائن ویژه در جریان غدیر را فقط برای بیان ولایت حضرت علی(ع) به دستور خداوند طراحی کردند.

حجت الاسلام طباطبایی همچنین با بیان اهمیت جریان غدیر در معنا بخشیدن به دین اسلام، افزود: پیامبر اکرم(ص) در طول عمر مبارکشان به روش های مختلف ولایت حضرت علی(ع) را اعلام داشتند که یکی از شاخص ترین و واضح ترین آن جریان ابلاغ آیات برائت با مأمور کردن ابوبکر بود چرا که ابوبکر راهی مکه شده بود و فرشته وحی ابلاغ این آیات را رسالت واقعی امام علی(ع) دانست و این دستور را از سوی خداوند به حضرت رسول اکرم(ص) اعلام کرد.

وی افزود: اینجا بود که پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) را فرستاد تا حکم ابلاغ آیات را از ابو بکر بگیرد و خود به انجام این رسالت مهم بپردازد.

پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان این‌که افرادی همچون ابن تیمیه در منهاج الثانی خود سعی دارد این واقعه را به این بهانه که در رسم اعراب اگر کسی با شخصی پیمانی ببندد و بخواهد آن را فسخ کند باید خود و یا نزدیکان مورد تأیید برای فسخ آن اقدام کنند، گفت : ابن تیمیه با زمان پیامبر حداقل ششصد سال فاصله زمانی دارد بنابراین نباید به بیان رسوم آن زمان استناد بدون مدرک تاریخی کند و از جهت دیگر، مگر خلیفه اول از این رسم خبر نداشت چرا  این موضوع را در زمان تحویل آیات ابراز نکرد.

حجت الاسلام طباطبایی در ادامه با اشاره به روشنگری پیامبر اکرم در زمان حیاتشان در مورد فتنه های بعد از ایشان همیشه ولایت حضرت علی(ع) را راه نجات می دانستند، گفت: شهید محمد باقر صدر از جمله علمای متفکر شیعی در این‌باره چنین استدلال می‌کند که حضرت رسول اکرم(ص) با علم به خاتم بودن رسالت و دین اسلام و کوتاهی عمرشان باید نسبت به آیند دینی روشن اقدام می‌کردند یا کار را برای ادامه راه به مردم می‌سپردند.

 

وی با تأکید بر این‌که هرگز نمی‌توان ادامه راه را به مردم سپردن از درایت پیامبر اکرم(ص) به شمار آورد، ادامه داد: تا آن زمان حکومتی در شبه جزیره عربستان نبود تا مردم تجربه این مهم را داشته باشند از این رو باید رسول اکرم(ص) برای مدینه فاضله و نظام  فکری خود یعنی اسلام آینده ای روشن را ترسیم می‌کردند./968/پ202/ی

ارسال نظرات