۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۲۷۰۷۶
آیت‌الله جوادی آملی:

رسانه‌ای خدا ترس است که مطالب آن محققانه و عالمانه باشد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که رسانه‌ اگر محققانه، دقیق، عمیق و عالمانه باشد خدا ترس است، گفت: با سواد شدن میانه راه بوده و حرف آخر را نمی‌زند، فرد دانشمند باید دانش را به کار گیرد تا عاقل شود، به فردی عاقل گفته می‌شود که وهن و خیال را کنترل کند.
 حضرت آيت الله جوادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، مفسر برجسته قرآن کریم عصر امروز در مراسم افتتاح استودیوهای رادیویی و تلویزیونی مؤسسه اسرا بر ورود برای تبلیغ دین در فضاهای مجازی تأکید کرد.

 

وی گفت: رابطه میان گوینده و شنونده‌ها را سیما و چهره ایجاد نمی‌کند، آن‌چه رابطه ایجاد می‌کند ارتباط علمی است، علم هر جا پا می‌گذارد حقیقت است و مجاز نیست، اگر سه عنصر محتوای درست، گوینده و رساننده راستگو باشد دیگر چیزی مجاز نخواهد بود و حقیقت است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیات قرآن اظهار داشت: خدا در قرآن می‌فرماید «تبلیغ باید همراه خشیت و ترس باشد» سرّ این مطلب این است که در جای دیگر می‌فرماید «تنها دانشمندان هستند که می‌ترسند».

 

وی افزود: فردی که دروغ می‌گوید، بی دلیل، بی مایه و زیاده گویی می‌کنند خدا ترس نیست و رسانه‌ایی که مطالب آن خلاف، دروغ، کم گویی، زیادگویی، بی جا و بی جهت گویی داشته باشد خدا ترس نیست.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی تأکید کرد: رسانه‌ اگر محققانه، دقیق، عمیق و عالمانه باشد خدا ترس است؛ خدا می‌فرماید «تبلیغ باید همراه ترس باشد»؛ چرا که در این صورت تبلیغ ما عالمانه و محققانه می‌شود.

 

وی تصریح کرد: فرد عالم حق تبلیغ دارد، سخن و بیان این فرد در دیگران نفوذ می‌کند؛ در فطرت انسان‌ها راستگویی، تحقیق، علم، دانش و فضل نهادینه شده و تمام این‌ها را دوست دارد، اگر می‌بینید غرب و شرق عالم نام و پیام امام(ره) را به زیبایی تلقی می‌کنند برای آن است که فطرت پذیر و دلپذیر است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که اگر رسانه‌ دارای مطالب محققانه باشد در دل نفوذ می‌کند، عنوان کرد: رسانه‌ها باید رسالت خود را همراه خشیت انجام دهند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم جاهلیت را مشکل اصلی جهان امروز دانست و بیان داشت: اکنون بودجه نظامی کشورهای روی زمین مشخص است، تقریبا بیش از 60 درصد بودجه کره زمین صرف آدم کشی می‌شود و حداکثر 40 درصد صرف دیگر مسائل می‌شود و این بر اثر بی عقلی است.

 

وی تأکید کرد: با سواد شدن میانه راه بوده و حرف آخر را نمی‌زند، فرد دانشمند باید دانش را به کار گیرد تا عاقل شود، به فردی عاقل گفته می‌شود که وهن و خیال را کنترل کند.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: اگر توانستیم در بخش اندیشه زانو چموش وهن و خیال را به یکدیگر بسته و در اختیار عقل نظری قرار دهیم، در دهکده کار نیز زانوی چموش شهوت و غضب را کنترل کرده و در اختیار عقل عملی قرار دهیم آنگاه می‌توانیم مجاز را به حقیقت تبدیل کنیم.

 

وی ادامه داد: اگر عمل فرد به عقل رسید بیراه نرفته و راه دیگران را نیز نمی‌بندد، جهان نیز این سخن را می‌پذیرید؛ در جنگ جهانی بیش از 70 میلیون نفر را کشتند، اکنون نیز هر جا هستند کشتار است و اکثر بودجه کشورها صرف آدمکشی می‌شود، روزی نیز از کشتن و داعش، طالبان، تکفیری و سلفی بازی به سطوح آمده و بالاخره به عقل باز می‌گردند، راه عقل نیز از مرز علم می‌گذرد.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این‌که اندیشه‌ وحیانی حق است، بیان داشت: تلاش و کوشش ما باید فهم مطالب انبیا و بیان آنها بدون کم و زیاد کردن باشد؛ ما باید شنونده خوبی برای مطالب رسولان باشیم، در این موضوع باید مستمع خوبی باشیم، فرد هم باید مستمع خوبی باشد و هم ظرفیت لازم برای شنیدن مطالب را ایجاد کند.

 

وی افزود: ما باید جامعه را مستمع خوبی کنیم، ظرفیت لازم برای شنیدن مطالب را در آنها ایجاد کرده و ظرفیت وجودیشان را صادقانه پر کنیم./993/پ202/ج

ارسال نظرات