۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۲۲۷۰۸۶
در مشهد؛

الگوهای دینی توانمندسازی متکدیان و بی خانمان ها بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر اجتماعی، با بیان این مطلب که دین اسلام تکدی گری را مورد نکوهش قرار داده است گفت: این مسأله و نیز اهمیت عزت نفس، باید توسط روحانیان آگاه و مبلغان برای متکدیان تبیین شود.
تکدي گري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم رضا زاده، پژوهشگر اجتماعی، صبح امروز در تالار شورای شهرداری مشهد در نشست هم اندیشی ارائه الگوهای دینی جهت توانمندسازی متکدیان و بی خانمان ها گفت: تکدی گری از جهات مختلف موجب آسیب های اجتماعی در جامعه می شود، از جمله چهره شهر را زشت می کند، پوششی برای فحشا و انواع جرم و یکی از شاخص های توسعه نیافتگی جامعه است که در اثر آن، بزرگترین سرمایه یک جامعه که انسان است سربار جامعه می شود.

 

وی بر اساس پژوهش میدانی خود به بررسی مسائل و مشکلات متکدیان پرداخت و افزود: حفظ منزلت اجتماعی،آداب و سنن خاص در خانواده، نداشتن حرفه و تحصیلات، ناتوانایی جسمی، از هم گسیختگی و اختلاف در خانواده، طرد از خانواده، مشکلات روحی و روانی، خلافکار بودن خود و یا همسر یا دیگر اعضای خانواده از مهمترین عوامل تکدی گری محسوب می شود.

 

این پژوهشگر اجتماعی، راحت پول در آوردن و نیاز مالی را یکی از دلایل و انگیزه های  اصلی روی آوردن به تکدی گری، بیان و اضافه کرد: وقتی فردی برای تأمین مخارج خود روش تکدی گری را انتخاب می کند و روش های آن را یاد می گیرد به آن کار عادت می کند و ادامه می دهد.

 

رضا زاده، کلیشه های فرهنگی، تعصب و تبعیض، مشکلات روحی و روانی، آینده نگر نبودن شوهر و خانواده، قانع نبودن، طلاق والدین و نبود توجه کافی والدین به فرزندان را از دیگر عوامل گرایش به تکدی گری عنوان کرد.

 

وی به ارائه راهکار در زمینه ریشه کن کردن این معضل اجتماعی پرداخت و خاطرنشان کرد: با توجه به این که در دین اسلام، تکدی گری نکوهیده است بنابراین باید این مسأله به متکدیان یادآوری شود. همچنین در خصوص عزت نفس انسان و بحث قانع بودن و جایگاه در اسلام آموزش ببینند و بدین منظور از روحانیان و افراد آشنا به فضایل دینی باید بهره برد.

 

این پژوهشگر اجتماعی در پایان به تبیین راهکارهای دیگر برای حل این پدیده ناهنجار اجتماعی پراخت و افزود: ترک اعتیاد و سپس برگزاری دوره آموشی برای توانمندی بهتر آن ها، ایجاد توانمندی شغلی، ارتباط با مراکز فنی و حرفه ای، پر کردن اوقات فراغت، پیوند و آشتی با خانواده و حل مشکلات روحی و روانی می تواند در حل این معضل راهگشا باشد./1310/پ202/ب5 

 

ارسال نظرات