۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۲۲۷۲۸۴
استاد جامعةالمصطفی العالمیه:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای الگویی جامع برای طلاب غیرایرانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد جامعةالمصطفی العالمیه گفت: باید ولایت‌فقیه را با توجه به مصالح و مقتضیات کشورها بومی‌سازی کرد تا قابلیت ارائه به اقشار آن جامعه را پیدا کند.
مقام معظم رهبري

به گزارش خبرگزاری رسابه نقل از مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه، حجت‌الاسلام محمد حسین فصیحی، استاد جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به جمعیت بیش از 99 درصدی مسلمانان افغانستان، گفت: شیعیان و اهل‌سنت افغانستان، مردمی بسیار متدین و مشهور به تقید احکام و آداب اسلامی هستند، از این رو مردمانی روحانی‌پرور و عالم‌دوست نیز هستند. 

 

تبریک متقابل مردم افغانستان برای پیروزی انقلاب ایران

وی ارادت مردم افغانستان به امام راحل و انقلاب ایشان را مورد توجه قرار داد و افزود: هنگامی که امام راحل قیام کرد تا زمانی که انقلاب اسلامی ایران به ثمر نشست، مردم افغانستان از رادیوهایی که برخی از اهالی محله‌های این کشور در اختیار داشتند، اخبار انقلاب و احوال بنیانگذار آن را پیگیری می‌کردند. به یاد دارم در روزی که انقلاب ایران به موفقیت انجامید، رادیو سرود «ایران ایران ایران رگبار مسلسل‌ها» را نواخت و مردم افغانستان که پای رادیو جمع شده بودند، با شور، عشق و علاقه خاصی این آهنگ را گوش کردند و به هم تبریک گفتند.

 

عضو گروه علمی فلسفه و کلام مدرسه تخصصی فقه و معارف با بیان این که قبل از انقلاب نیز بیشتر مردم شیعه افغانستان مقلد امام راحل بودند، افزود: در خرداد 1368شمسی، وقتی امام خمینی(ره) به رحمت خدا رفتند، عزا و شور عجیب بی‌سابقه‌ای در بین مردم افغانستان ایجاد شد. در هر کوچه، خیابان و شهری مراسم‌های یادبود ارتحال ایشان از سوی علما و مردم شیعه و سنی برگزار شد. این مراسم ها که با ختم قرآن و نذورات بسیار همراه بود، تا چهل روز ادامه داشت.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، الگویی جامع برای طلاب غیرایرانی

این استاد جامعةالمصطفی طلاب جوان جامعةالمصطفی که همانند رهبری نمونه، آینده دینی کشورهای خود را خواهند ساخت، باید از الگوی جامعی بهره برند، اظهار کرد: به عنوان طلبه‌ای از جامعةالمصطفی، مقام معظم رهبری را الگویی جامع در عرصه‌هایی مانند نوع سخنوری، برخورد با دشمن، زهد و تقوای بسیار، حساسیت به بیت‌المال و مهم‌تر از همه مدیر سیاسی، علمی، و اقتصادی می‌دانم.

 

حجت‌الاسلام فصیحی به درستی که معظم‌له، مصداق بارز این فراز دعای ابوحمزه ثمالی از زبان امام سجاد(ع) هستند «اللهم اعطنی بصیرتاً فی دینک و فهماً فی حکمک و فقهاً فی علمک». بصیرت، از ویژگی‌های بارز زندگی سراسر از خیر و برکت ایشان است و با عنایت خاصی که خداوند به ایشان عطا کرده است، موضع‌گیری مدبرانه‌ای می‌کنند.

 

فرمایشات معظم‌له، مورد توجه و منبع برای شخصیت‌های افغانستان

وی با بیان این‌که مردم افغانستان به شکل مستمری سخنرانی‌های ایشان را گوش فرا می‌دهند یا آن را مطالعه می‌کنند، حتی کسانی که چندان به دین و مذهب پایبند نیستند، موضع‌گیری و مطالب ایشان را پیگیر هستند، افزود: پس از سخنرانی‌های رهبری، می‌بینیم که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی افغانستان نیز از آن استفاده و اقتباس می‌کنند و موضع‌گیری خود را بر آن اساس قرار می‌دهند.

 

این استاد جامعةالمصطفی ادامه داد: کلام امام خمینی(ره) که فرمود«ولایت فقیه، در واقع فلسفه علمی فقه است»، همان فرمایش گهربار امام صادق(ع) است که می‌فرمایند «العالم بزمانه، لاتهجم علیه اللوابث». تنها عالم به زمان و مسائل روز سیاست می‌تواند از هر فتنه و آشوبی نجات پیدا کند.

 

این دانش‌آموخته جامعةالمصطفی با ابراز این‌که طلاب افغانستان، نیاز تبلیغی کشور خود را در اولویت قرار دهند، اظهار کرد: هرچند که وظیفه طلبه آن است که در هر نقطه از جهان که نیاز به پاسخ‌گویی دینی داشته باشند، حاضر شوند و به تکلیف شرعی خود عمل سازند، اما وظیفه طلاب غیرایرانی آن است که در وهله نخست، نیاز دینی کشور خود را برطرف سازند تا به پاسخ‌گویی در دیگر کشورها نیز بپردازند.

 

اصل ولایت‌فقیه را بومی‌سازی نموده تا قابلیت عرضه به دیگر کشورها را پیدا کند

وی با اظهار این‌که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را ولی‌فقیه و امر خود می‌دانیم، خاطرنشان کرد: در تبلیغ ولایت‌فقیه و تبعیت محض مسلمانان از ایشان، باید مصالح و مقتضیات کشورها را نیز مورد توجه قرار داد و این مفاهیم را با توجه به شرایط کشورها بومی‌سازی کرد تا قابلیت ارائه به اقشار آن جامعه را پیدا کند.

 

حجت‌الاسلام فصیحی، با اشاره به تعبیر حضرت آیت‌الله جوادی آملی که «باید با بیان و بنان از ولایت‌فقیه و ولی‌فقیه زمان دفاع و تبلیغ کنیم»، تأکید کرد: تبیین ابعاد شخصیتی مقام عظمای ولایت، ظرافت خاصی را می طلبد که طلاب غیرایرانی جامعهالمصطفی این توان بالقوه را در خود دارند. مدیران و مسئولان جامعهالمصطفی نیز باید به گونهای با طلاب غیرایرانی برخورد داشته باشند که در عمل جامعه ولایتمحور را به آنها تبیین و بیاموزند که این خود والاترین تبلیغ در بین این دسته از طلاب را در پی دارد.

 

وی با اذعان این که دلسوزی حضرت آقا برای جوامع غیرایرانی را میتوان در ارائه رساله علمیه برای آنها به عیان مشاهده کرد، افزود: با وجود آن که ایشان برای داخل ایران نیازی به ارائه رساله عملیه نمیبینند، اما فتاوای خود را برای دوستداران و شیعیان خارج از ایران ارائه دادند که نشان از توجه و عنایت ایشان به آنها دارد.

 

شهادت شیعیان و فرزندان شیخ زکزکی در نیجیریه، مصداق ولایتپذیری است

این استاد جامعةالمصطفی شهادت شیعیان نیجریه و سه تن از فرزندان شیخ ابراهیم زکزکی، رهبر شیعیان نیجریه در مراسم راهپیمایی روز قدس را مصداق بارز ولایتپذیری مردم قاره کهن آفریقا از حضرت آقا عنوان کرد و اذعان نمود: این اطاعتپذیری در بسیاری از کشورهای جهان همانند افغانستان، پاکستان، عراق و آذربایجان عیان است. طلاب المصطفی، تنها باید این احساسات را بپروانند تا شاهد بروز و پرورش جامعه ناب اسلامی در این کشورها باشیم.

 

دعای حضرت آقا در مراسم تعمم من

وی با ابراز این‌که اعتراف به عجز خود در شناخت زوایای شخصیتی حضرت آقا میکنم، ادامه داد: از افتخارات زندگی من آن است که به دستان مبارک حضرت آقا معمم گشتم. ایشان هنگام عمامهگذاری سفارش کردند که «این لباس، لباس پیغمبر است و شما موفق به پوشیدن این لباس شدید. پس تلاش کنید که ملا و عالم شوید. نکند که این لباس برتن شما باشد در حالی که از سواد و علم تهی باشید».

 

این دانشآموخته جامعةالمصطفی، در پایان، تأکید کرد: تنها دعایم از خدای متعال آن است که سایه حضرت آیتالله خامنهای، رهبر بزرگوارم را بر سرم مستدام بدارد تا این پرچم اسلام و مکتب اهلبیت(علیهمالسلام) را خود به دستان مبارک حضرت ولیعصر(عج) برسانند./907/د101/ج

ارسال نظرات