۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۲۲۷۳۰۵
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری:

والدین برای افزایش رشد عقلانی کودکان عجله نکنند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت اصفهان، گفت: در کودکی درک نفسانی شخص بر درک عقلانی غلبه دارد و والدین باید دقت کنند تا متناسب با رشد کودک و میزان درک وی به آرامی به رشد درک عقلانی وی کمک کنند.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در مراسم رونمایی از نخستین نرم افزار جامع نوزادی، گفت: بخش عمده ای از مبحثی که رهبر انقلاب از سبک زندگی  اسلامی مطرح کردند به دوران کودکی افراد برمی گردد.

 

 

وی با اشاره به این که موضوعات مختلفی در حوزه کودک وجود دارد که  لازم است کارشناسان امر به آنها توجه کنند، ادامه داد: اگر برای اطلاع رسانی در این زمینه به درستی عمل نشود به یقین خلأهای زیادی برای خانواده ها ایجاد می شود و غربی ها سعی می کنند که الگوی تربیتی خود را به ما ارائه دهند.

 

 

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به این که موضوعات مختلفی در حوزه کودک وجود دارد که لازم است کارشناسان امر به آنها توجه کنند، ادامه داد: تأثیر والدین بر نطفه، تأثیر علم و معنویت پدر و مادر در کودک، تأثیر وضعی گذشته و اعمال در کودک، افزایش اثرپذیری کودک همراه با رشد عقلی، اثر وضعی غذا در تربیت اولاد، تأثیر ایمان و اخلاق و اعمال پدر و مادر در فرزند از جمله این این موارد است.

 

 

وی ادامه داد: همچنین تفاوت روش های تربیتی دختران و پسران، تأثیرات اذان و اقامه و تلاوت قرآن در زمان شیردهی به فرزند، عدالت در تربیت فرزندان، اتحاد روش والدین در تربیت، هدیه دادن به فرزندان، بوسیدن و اظهار محبت به اولاد، راهکارهای تربیت اراده نوزاد، برکت اولاد برای پدر و مادر، خواص غذاها و میوه ها در تربیت اولاد، دختر یا پسر بودن فرزند و اینکه ترجیح با جسم است یا فکر و تقوا ملاک برتری است از دیگر مواردی است که باید برای تربیت کودک مورد توجه باشد.

 

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: سن آموزش احکام به فرزندان، آموزش اصول دین از 4 سالگی، تعلیم منافع و مصالح اعمال در راستای اقناع فکری اولاد، آموزش نظم از دوران کودکی که موجب برکت وقت و موفقیت است، آموزش مراقبت از حقوق دیگران و اینکه در صورت تضییع حق دیگران به صرف کودکی جبران حق ضایع شده برعهده والدین است و تعلیم قصه های دینی که برای دختران و پسران متفاوت است از دیگر مباحث مهم در این زمینه است.

 

 

وی تأکید کرد: در بحث تربیت فرزندان سه نوع حجابی، عتابی(سرزنش)، و عقابی(تنبیه جسمی) مطرح است اما برترین نوع تربیت حجابی است که والدین بدون سرزنش فرزند تنها میان خود و فرزند فاصله ایجاد می کند.

 

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: والدین باید حسن فعلی و فاعلی کودک را تفکیک کنند به این معنا که کودک تحقیر نشود بلکه عمل وی مورد نکوهش باشد.

 

 

وی با اشاره به این که مطابق روایات مهم تر از کسب مال سلامت جسم و مهم تر از سلامت جسم صحت فکر است، بیان داشت: کسب عزت نفس اولاد نیز از بحث های مهمی است که باید به آن توجه شود و من به شخصه 50 راهکار مهم درباره این مسأله پیدا کردم.

 

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در کودکی درک نفسانی شخص بر درک عقلانی غلبه دارد و والدین باید دقت کنند تا متناسب با رشد کودک و میزان درک وی به آرامی به رشد درک عقلانی وی کمک کنند.

 

 

وی اضافه کرد: مزیّن کردن فرزندان به ایمان به عنوان زینت روح انسان، تهذیب اخلاق و تعلیم احکام سه نفقه روحی بر عهده والدین است که باید در حق فرزندان ادا کنند./939/پ202/ب4

ارسال نظرات