۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۲۲۷۳۱۸
استاد دانشگاه تهران مطرح کرد؛

ارتباط نظریه استخدام علامه طباطبایی با مسأله ولایت

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که نظریه استخدام علامه طباطبایی بسیاری از مشکلات و روابط اجتماعی را حل می کند، اصل این قضیه را همان مسأله ولایت عنوان کرد.
عليرضا صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا صدر، استاد دانشگاه تهران در سیزدهمین پیش همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی(ره) که امروز در مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین «ظرفیت سیاسی حکمت اجتماعی علامه طباطبایی» پرداخت و گفت: علامه طباطبایی یکی از خورشیدهای درخشان حکمت در دوران معاصر بود.

 

وی افزود: با وجود این که علامه فیلسوفی محض بود اما پاسخ به نیاز های فکری و اجتماعی جامعه از کارهای مهم به شمار می رفت.

 

استاد دانشگاه تهران به دیدگاه اجتماعی و جهانی علامه اشاره کرد و اظهار داشت: بیشتر دانشمندان محض نسبت به مسائل پیرامون خود حساسیت نداشتند اما علامه طباطبایی(ره) این دانش محض را با نیاز های فکری و اجتماعی جامعه تلفیق کرد.

 

وی ادامه داد: علامه از بزرگان و مؤسسان فلسفه اجتماعی معطوف به بحث سیاست است، هر کدام از فلسفه های علامه قابلیت تداوم، تکمیل، بازتولید، تولید و تأسیس یک فلسفه سیاسی را دارد.

 

صدر با اشاره به لزوم تداوم فلسفه سیاسی، بیان داشت: شهید مطهری مبانی این فلسفه را به تحریر در آورد و تدوین کرد اما متأسفانه فرصت اجرا نداشت، امروزه با توجه به شکل گیری زیر بنای فلسفه سیاسی، باید این جریان سازی ادامه پیدا کند، اگر این گونه شود نظام جمهوری اسلامی ایران بیشتر رو به جلو حرکت می کند.

 

وی با بیان این که فلسفه محض را می توان با نگاه سیاسی باز تولید کرد، ابراز داشت: با وجود این که علامه این فلسفه را اراده نکرده اما ظرفیت استخراج این مطالب و تداوم آن ها وجود دارد، عنوان این فلسفه، فلسفه سیاسی است.

 

این پژوهشگر با اشاره به رویکرد علامه در تفسیر المیزان، خاطرنشان کرد: تفسیر این عالم بزرگوار تفسیر محض نیست بلکه این کتاب با رویکرد اجتماعی نوشته شده است.

 

وی به برتری معرفت شناسی بر فلسفه اجتماعی اشاره کرد و گفت: با وجود این که خیلی از علما آثار معرفت شناسی داشتند اما معرفت شناسی علامه حلال معرفت شناسی سیاسی است که این قضیه نمونه ای دیگر در جامعه ندارد.

 

این استاد دانشگاه افزود: مباحث علامه ریشه در نظرات فارابی و ملا صدرا دارد.

 

صدر به نظریه استخدام علامه اشاره کرد و اظهار داشت: این نظریه بسیاری از مشکلات و روابط اجتماعی را حل می کند و اصل این قضیه همان مسأله ولایت است.

 

وی با اشاره به دسته بندی آثار علامه طباطبایی(ره)، ادامه داد: از جمله موضوعات آثار علامه، فلسفه محض، فلسفه اجتماعی، فلسفه سیاسی و معرفت شناسی است.

 

استاد دانشگاه تهران به معنای حکمت اشاره کرد و ابراز داشت: منظور از حکمت، همان حکمت اسلامی است که حکمت توحیدی و متعالی باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: علم فلسفه در ایران به وجود آمد و در یونان تدوین شد و پرورش یافت و دوباره اسلام آن را به زبان قرآنی به جامعه داد./1323/پ202/ی

ارسال نظرات