۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۲۲۷۳۳۳
با حضور پژوهشگران حوزه و دانشگاه؛

رویکرد علامه طباطبایی به مسأله عدالت و برابری بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این‌که علامه طباطبایی با رویکرد کلامی وارد بحث عدالت شده است، گفت: علامه عدالت را از جهت حسن و قبح عقلی تحلیل و بررسی می‌کند که با روش دیگر علما متفاوت است.
مرتضي يوسفي راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرتضی یوسفی راد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سیزدهمین پیش همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی(ره) که امروز در مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، موضوع «علامه طباطبایی و مسأله عدالت و برابری» را تبیین کرد و گفت: فضای اجتماعی سیاسی دوره معاصر ایران متأثر از جریان های بیرونی و غربی است.

 

وی افزود: این مسائل سبب شده که فرهنگ ایران را دارای مطالباتی کند، یکی از این مسأله ها برابری حقوقی است، آزادی، دموکراسی، حکومت واسلام به معنای جدید هم از این گروه هستند.

 

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که پس از دوران پهلوی اول، فلاسفه اسلامی به صورت جدی وارد عمل شدند تا جامعیت اسلام را اثبات کنند، ادامه داد: علامه طباطبایی(ره) از علمایی بود که به دین با دید فلسفی نگاه کرد.

 

یوسفی راد با اشاره به مسأله عدالت از دیدگاه علامه، ابراز داشت: ایشان دارای مبانی دینی و فلسفی بودند و بین آن دو را جمع کردند، اگر چه برابری در کلام فلاسفه کاربردهایی دارد اما مسأله اصلی عدالت بوده است.

 

وی بیان داشت: بعد از هجوم دشمن به فضای سیاسی و  اجتماعی جامعه برابری به یک مسأله تبدیل شده و ذهن جامعه را به خود مشغول کرده است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به خدامحوری علامه اشاره کرد و افزود: خدامحوری مسأله ای اساسی بوده که علامه در مقابل دیگران از آن استفاده می کرد.

 

وی گفت: رویکرد جامعیت اسلام از زبان علامه مطرح شده است و این عالم بزرگ آن را به عنوان شیوه و روش زندگی می داند.

 

یوسفی راد با اشاره به ورود علامه طباطبایی(ره) در بحث عدالت، افزود: ایشان بر خلاف دیگر علما، با رویکرد کلامی وارد بحث عدالت شده است و این مسأله را از جهت حسن و قبح عقلی تحلیل و بررسی کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: نکته ای که سبب تمایز بحث عدالت اسلامی و عدالت غربی می شود، نگاه اعتدالی و عمل کردن با دید جایگاه شایسته در هر عمل است.

 

این پژوهشگر با اشاره به پایه های استدلال علامه، اظهار داشت: یک پایه استدلال علامه حکمت و پایه دیگر آن شریعت است.

 

وی ابراز داشت: با توجه به ماهیت انسان که اگر رها شود سر از ظلم در می آورد عدالت باید در بستر جامعه تعریف شده و با ملاحظه اجتماعی مطرح شود که مبنا و اساس آن حسن و قبح عقلی است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان بیان داشت: برابری در ذیل عدالت و عدالت در ذیل اعتدال است؛ نقطه تمایز فلسفه اسلامی و غربی در این است که برابری در غرب به معنای برابری حقوقی بوده اما در اسلام تساوی در حقوق را برابری می گویند./1323/پ202/ی

 

ارسال نظرات