۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۲۷۳۶۸
رحیم پور ازغدی:

برخی بعد از مسؤولیت نگاه شان نسبت به امر به معروف تغییر می‌کند

خبرگزاری رسا ـ‌ رحیم پور ازغدی با بیان این‌که در امر به معروف وظیفه حکومت بیش از مردم است،‌ گفت:‌ برخی در ابتدا امر به معروف را وظیفه حکومت می‌دانند اما وقتی به مسؤولیتی می‌رسند، می‌گویند این مسأله حکومتی نبوده و بر عهده یک دستگاه خاص نیست.
حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران،‌ در پنجمین جلسه از سلسله مباحث مفهوم‌ شناسی بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی در شعار امسال به تبیین ملاک‌های بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی از دیدگاه آیات و روایات پرداخت.


وی با اشاره به آیات و روایات پست ترین مردم را افراد بطال دانست و اظهار کرد:‌ بطال کسی است که هیچ کار و خدمت اقتصادی به جامعه انجام نمی‌دهد و همه بار او بر دوش دیگران است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: هیچ فقیری گرسنه نیست مگر این‌که ثروتمندی مانع ثروتمند شدن و رسیدن به حق او شده است.

 

رحیم پور ازغدی یکی از ویژگی‌های مؤمن را ایمان و توکل خواند و افزود: کاسب مؤمن با توکل و ایمان وارد بازار می‌شود البته این توکل و ایمان به صورت ظاهری فایده‌ای ندارد و باید به صورت عملی باشد.

 

وی با تأکید بر این‌که در فرهنگ و اقتصاد اسلامی برخورد قاطعانه و نظارت حکومتی وجود دارد، گفت:‌ امام علی(ع) هر روز بازاریان را موعظه می‌کردند و درکنار آن با کسانی که کالاهای عمومی را احتکار کرده و یا اهل ربا بودند به شدت برخورد می‌کردند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حضرت علی(ع) قانون نظارت بر اماکن عمومی را پایه گذاری کردند و خود ایشان نخستین مسؤول در این بخش بودند.

 

رحیم پور ازغدی با اشاره به آیات قرآن بر اهمیت امنیت اقتصادی در جامعه تأکید کرد و ابراز داشت: خداوند در قرآن کسانی که امنیت اقتصادی جامعه را تهدید کرده و کسانی که امنیت اقتصادی را خدشه دار می‌کنند محارب و دشمن خود خوانده است.

 

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید: بر شما واجب است که ترازوها و معیارهای سنجش خود را دقیق کنید و جامعه‌ای که این گونه رفتار نکند عاصی و کافر است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که نظام محاسباتی بازارهای اسلامی باید دقیق باشد، افزود:‌ خداوند در قرآن فرموده وای بر کسانی که آنچه می‌دهند کمتر از آن چیزی است که می‌گیرند.

 

رحیم پور ازغدی در ادامه با اشاره به اهمیت مسأله امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: برخی در ابتدا امر به معروف را وظیفه حکومت می‌دانند اما وقتی به مسؤولیتی می‌رسند، می‌گویند این مسأله وظیفه مردم بوده و بر عهده یک دستگاه خاص نیست و غیر حکومتی است در حالی که امر به معروف وظیفه‌ای همگانی است و وظیفه حکومت بیش از مردم می‌باشد.

 

وی ادامه داد: در آیات قرآن آمده که همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنند و این فریضه الهی تنها مربوط به حجاب و عفاف و اخلاق نیست بلکه شامل همه مسائل سیاسی،‌ اجتماعی و بین‌المللی می‌شود.

 

رحیم پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین ابعاد مختلف شخصیتی،‌ سیاسی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله مهدی کنی پرداخت.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که اختلاف نظر جزء فرهنگ شیعه است، گفت: ممکن است برخی با امام و رهبری نیز اختلاف نظر داشته باشند اما زمانی که نظر ایشان مشخص شد و مصلحت نظام و انقلاب را در مسأله‌ای دیدند مخالفت با آن مخالفت با وحدت است و تضعیف این جایگاه است.

 

وی تبعیت از امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را از ویژگی‌های مهم آیت‌الله مهدوی کنی برشمرد و اظهار داشت: یکی از اشتباهات آقای منتظری همین مسأله عدم تبعیت از ولی فقیه بود.

 

رحیم پور ازغدی با بیان این‌که شفافیت، ‌اخلاص و انصاف از دیگر ویژگی‌های بارز آیت‌الله مهدوی کنی بود، افزود: متأسفانه امروز خلأ این مسأله در میان سیاسیون ما به شدت احساس می‌شود./927/پ202/ج

ارسال نظرات