۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۲۲۷۴۳۰
رییس کانون مداحان خراسان شمالی خبر داد؛

فعالیت هزار مداح در عزاداری های حسینی خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ رییس کانون مداحان استان خراسان شمالی از فعالیت حدود هزار مداح خواهر و برادر در مجالس عزاداری ماه محرم شهرستان های مختلف این استان خبر داد.
 مداحي و روضه خواني

علی اصغر قلعه نویی، رییس کانون مداحان استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و برگزاری مجالس سوگواری شهادت امام حسین(ع) در مساجد و هیئات مذهبی، اظهار کرد: در حال حاضر هزار و 129 مداح برادر و خواهر در کانون مداحان این استان عضویت دارند.

 

وی با اشاره به این که حدود دو سوم از مداحان عضو در کانون مداحان استان خراسان شمالی برادر هستند، اضافه کرد: از مجموع بیش از هزار و 100 مداح شناسایی شده در این استان، در ایام محرم امسال حدود 830 نفر از آنها در مجالس عزاداری فعالیت خواهند کرد.

 

به گفته قلعه نوعی در حال حاضر بیش از 800 مداح در خراسان شمالی شناسنامه مداحی از سوی کانون مداحان استان دریافت کرده اند.

 

وی ادامه داد: ارائه این شناسنامه ها به مداحان در قالب طرح ساماندهی مداحان استان خراسان شمالی صورت گرفت و در پی آن به مداحان دارای شرایط لازم، شناسنامه و کارت مداحی اعطا شد.

 

قلعه نوعی در ادامه در مورد فعالیت های کانون مداحان استان خراسان شمالی به منظور آمادگی برای ورود به ماه محرم، اظهار داشت: یکی از مهم ترین اقدامات این کانون که در طول سال و در بین مناسبت های مذهبی صورت می گیرد؛ برگزاری کلاس های تخصصی مداحان با حضور مداحان و استادان صاحب سبک کشور در استان است.

 

به گفته وی در این دوره ها مواردی چون بررسی مداحی از منظر اسلام، اهل بیت(ع) و روایات، مقتل شناسی و نغمات، رعایت الزامات و اصول ماه محرم، شناخت ابعاد شخصیتی، شهامت، شجاعت و فضائل اخلاقی اهل بیت(ع)، آسیب شناسی مبالغه و خرافه در مداحی و ... به مداحان آموزش داده می شود.

 

قلعه نوعی اضافه کرد: پس از برگزاری دوره های آموزشی کانون مداحان استان خراسان شمالی، از شرکت کنندگان آزمون گرفته شده و بر اساس نتایج به دست آمده در این آزمون ها و توانمندی، مداحان سطح بندی می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: مداحان با توجه به سطح بندی انجام شده کارت شناسایی با چهار پیشوند ستایشگر، پیرغلام، ذاکر و مبتدی دریافت می کنند به گونه ای که برای مداحانی که دارای رتبه استاد تمام هستند کارت ستایشگر، برای مداحان دارای سن بیشتر از 60 سال کارت پیرغلام، برای مداحان کمتر از 60 سال کارت ذاکر و برای مداحانی که تازه وارد این حوزه شده اند؛ کارت مبتدی صادر می شود.

 

قلعه نوعی در ادامه با بیان این که در حال حاضر کانون مداحان در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی راه اندازی شده است، افزود: فعالیت مداحان در شهرستان های استان با تعامل و هماهنگی با کانون مداحان انجام می شود.

 

وی تصریح کرد: کانون مداحان ضمن رصد فعالیت های مداحان و ذاکران در مراسم های اهل بیت(ع)، به مقابله با شیوه های نادرست فعالیت مداحی و اقدامات احتمالی برخلاف آموزه های دینی پرداخته و متخلفان این حوزه پس از دریافت تذکر کتبی در صورتی که اقدام به اصلاح رویه خود نکنند؛ کارت مداحی آنها از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی باطل می شود.

 

رییس کانون مداحان استان خراسان شمالی در پایان اظهار داشت: این کانون از سال 1385 در استان راه اندازی شده و اعضای آن در ماه های محرم، صفر و رمضان و نیز ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) در مجالس فعالیت می کنند.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در ماه محرم امسال برنامه های عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در هزار و 120 مسجد و حسینیه و نیز هزار و 160 هیأت مذهبی شهرستان های هشت گانه این استان برگزار می شود.

 

همچنین نهاد تبلیغات اسلامی خراسان شمالی به منظور برگزاری هر چه بهتر برنامه های سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) اقدام به اعزام 850 روحانی مبلغ به مساجد شهری و روستایی این استان کرده است./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات