۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۲۲۷۵۱۸
کارشناس جمعیت بنیاد خاتم‏الاوصیا:

برنامه ریزی کشور در زمینه جمعیت باید اصلاح شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس جمعیت بنیاد خاتم‏الاوصیاء(ص) با بیان عوامل ایجاد شدن کاهش جمعیت در کشور، تصریح کرد: زمانی که مسأله تنظیم خانواده در فضای آموزش کشور مطرح شد، بسیاری از نگاه‏ها به این مسأله نگاه اقتصادی و بهداشتی بود و با مطرح کردن این موضوع، جامعه به عدم داشتن فرزند بیشتر قانع شد.
نوده فراهاني

اسماعیل نوده فراهانی کارشناس جمعیت بنیاد خاتم‏الاوصیاء(ص) در گفت‏و‏گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاهش جمعیت و تحدید نسل، گفت: بخشی از این مسأله و نگرانی‏هایی که در این زمینه وجود دارد متوجه حوزه جمعیت است و بحث‏هایی که در این زمینه شکل می‏گیرد مانند سالخوردگی جمعیت و کمبود نیروی کار از آسیب‏های این مسأله است.

وی با بیان این‏که ساختار اجتماعی کشور با وجود این مسأله با مشکل رو به رو می‏شود، ابراز داشت: اگر در آینده با کمبود جمعیت مواجه شویم و همه خانواده‏ها تک فرزندی شوند با عدم ساختار تشکیل خانواده مواجه می‏شویم و دیگر خبری از وجود عمو، خاله، دایی و عمه نیست.

نوده فراهانی با اشاره به این‏که همه دولت‏ها علاقه دارند که جمعیت کشوری که در آن دارای مسؤولیت هستند از لحاظ سیاسی و نظامی از نیروی انسانی کافی و جوان برخوردار باشد، اظهار داشت: همه کشورهای دنیا این خطر را درک کرده‏اند و برنامه ریزی و تبلیغات موثری را در این زمینه انجام داده‏اند تا دچار کاهش و پیری جمعیت نشوند.

کارشناس جمعیت بنیاد خاتم‏الاوصیاء(ص) با بیان عوامل ایجاد شدن کاهش جمعیت در کشور، تصریح کرد: زمانی که مسأله تنظیم خانواده در فضای آموزش کشور مطرح شد، بسیاری از نگاه‏ها به این مسأله نگاه اقتصادی و بهداشتی بود و با مطرح کردن این موضوع، جامعه به عدم داشتن فرزند بیشتر قانع شد.

وی با بیان این‏که اقتصاد نقش موثری در این زمینه ایفا کرده است، ابراز داشت: باید برای برون‏رفت از این مشکل این مسأله را به صورت صحیح برای خانواده‏های ایرانی تبیین و خطرات آن را مشخص کنیم تا مردم بتوانند تصمیم گیری صحیحیدر این زمینه داشته باشند.

نوده فراهانی با تأکید بر این‏که باید برنامه‏ریزی کشور در این مسأله اصلاح شود، خاطرنشان کرد: باید برنامه‏ریزی‏های اجتماعی و برنامه‏ریزی توسعه به نحوی باشد تا مردم تشویق به باروری شوند و اگر این کار غیر مستقیم باشد صحیحتر است.

کارشناس جمعیت بنیاد خاتم‏الاوصیاء(ص) با اشاره به این مطلب که دولت وظیفه سنگینی در این زمینه دارد، بیان داشت: دولت باید در خصوص این مسأله سیاست‏های مناسبی را در نظر بگیرد و جامعه را به سمتی هدایت کند تا در آینده کشوری پیر نداشته باشیم.

وی در پایان تبلیغات مناسب دینی و ملی را در زمینه ازدیاد جمعیت یکی از نیازهای کشور برشمرد و ابراز داشت: با تبلیغات مناسب می‏توانیم مردم را آگاه کنیم و اگر می‏خواهیم تبلیغ کنیم باید واقع بینانه تبلیغ کنیم و همه مشکلات مردم را هم در نظر بگیریم و برای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهیم و وقتی این مشکلات رفع شد مردم پیام تبلیغات را به صورت کامل حس خواهند کرد./922/ت302/ج

ارسال نظرات