برنامه ریزی کشور در زمینه جمعیت باید اصلاح شود
اسماعیل نوده فراهانی کارشناس جمعیت بنیاد خاتمالاوصیاء(ص) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاهش جمعیت و تحدید نسل، گفت: بخشی از این مسأله و نگرانیهایی که در این زمینه وجود دارد متوجه حوزه جمعیت است و بحثهایی که در این زمینه شکل میگیرد مانند سالخوردگی جمعیت و کمبود نیروی کار از آسیبهای این مسأله است.
وی با بیان اینکه ساختار اجتماعی کشور با وجود این مسأله با مشکل رو به رو میشود، ابراز داشت: اگر در آینده با کمبود جمعیت مواجه شویم و همه خانوادهها تک فرزندی شوند با عدم ساختار تشکیل خانواده مواجه میشویم و دیگر خبری از وجود عمو، خاله، دایی و عمه نیست.
نوده فراهانی با اشاره به اینکه همه دولتها علاقه دارند که جمعیت کشوری که در آن دارای مسؤولیت هستند از لحاظ سیاسی و نظامی از نیروی انسانی کافی و جوان برخوردار باشد، اظهار داشت: همه کشورهای دنیا این خطر را درک کردهاند و برنامه ریزی و تبلیغات موثری را در این زمینه انجام دادهاند تا دچار کاهش و پیری جمعیت نشوند.
کارشناس جمعیت بنیاد خاتمالاوصیاء(ص) با بیان عوامل ایجاد شدن کاهش جمعیت در کشور، تصریح کرد: زمانی که مسأله تنظیم خانواده در فضای آموزش کشور مطرح شد، بسیاری از نگاهها به این مسأله نگاه اقتصادی و بهداشتی بود و با مطرح کردن این موضوع، جامعه به عدم داشتن فرزند بیشتر قانع شد.
وی با بیان اینکه اقتصاد نقش موثری در این زمینه ایفا کرده است، ابراز داشت: باید برای برونرفت از این مشکل این مسأله را به صورت صحیح برای خانوادههای ایرانی تبیین و خطرات آن را مشخص کنیم تا مردم بتوانند تصمیم گیری صحیحیدر این زمینه داشته باشند.
نوده فراهانی با تأکید بر اینکه باید برنامهریزی کشور در این مسأله اصلاح شود، خاطرنشان کرد: باید برنامهریزیهای اجتماعی و برنامهریزی توسعه به نحوی باشد تا مردم تشویق به باروری شوند و اگر این کار غیر مستقیم باشد صحیحتر است.
کارشناس جمعیت بنیاد خاتمالاوصیاء(ص) با اشاره به این مطلب که دولت وظیفه سنگینی در این زمینه دارد، بیان داشت: دولت باید در خصوص این مسأله سیاستهای مناسبی را در نظر بگیرد و جامعه را به سمتی هدایت کند تا در آینده کشوری پیر نداشته باشیم.
وی در پایان تبلیغات مناسب دینی و ملی را در زمینه ازدیاد جمعیت یکی از نیازهای کشور برشمرد و ابراز داشت: با تبلیغات مناسب میتوانیم مردم را آگاه کنیم و اگر میخواهیم تبلیغ کنیم باید واقع بینانه تبلیغ کنیم و همه مشکلات مردم را هم در نظر بگیریم و برای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهیم و وقتی این مشکلات رفع شد مردم پیام تبلیغات را به صورت کامل حس خواهند کرد./922/ت302/ج