۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۲۷۶۶۷
استاد حوزه علمیه بابل:

غرور کاذب نخستین مانع یادگیری و سیر تعالی انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل به موانع تعالی انسان اشاره و بر لزوم توجه طلاب تاکید کرد و گفت: نخستین مانع یادگیری و سیر تعالی انسانی غرور است.
حجت الاسلام تقي پور، استاد حوزه علميه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام حسین تقی پور، استاد حوزه و دانشگاه امروز در جمع طلاب مدارس علمیه بابل به موانع تعالی انسان اشاره و بر لزوم توجه طلاب تاکید کرد و گفت: نخستین مانع یادگیری و سیر تعالی انسانی غرور است.

 

وی با بیان این که ندانستن عیب نیست بلکه عیب بزرگ نپرسیدن است، تصریح کرد: بارها شده است که افراد به خاطر غرور حاضر نشدند مطلبی را که نمی دانند از استاد خود بپرسند و اغلب کسانی که پیشرفت های بزرگ علمی رسیدند افرادی پرسشگر بودند.

 

امام جمعه گتاب بابل، تعصب های کوکورانه به خصوص در حوزه علم را مانع اصلی برای نوآوری های علمی برشمرد و افزود: در دنیا هیچ چیز بیشتر از تعصب مانع نوآوری و پیشرفت نوع بشر نشده است.

 

وی ادامه داد: هرکسی که توانست زیان های جبران ناپذیر تعصب بیجا را در زندگی اش کشف کند با بازکردن دریچه هایی نو در زندگی، دنیا را از منظر جدیدی دیده است.

 

حجت الاسلام تقی پور مانع دیگر رسیدن به تعالی را کم رویی عنوان کرد و گفت: اگر همه جهان بگویند شما انسان با استعدادی هستید اما تا زمانی که عقاید و افکارتان در ذهنتان باقی بماند نمی توانید پیشرفت کنید.

 

وی عدم ثبات قدم و ترس را از موانع پیشرفت به خصوص در حوزه های علمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: ترس از قضاوت دیگران، ترس از طرد شدن، ترس از عدم موفقیت سبب می شود انسانی که به درست بودن راه خود اعتقاد دارد آن اعتقاد را عملی نکند.

 

استاد حوزه علمیه بابل، ندیدن واقعیت های دنیا و زندگی در اوهام را خطری جدی برای پیشرفت بیان کرد و ادامه داد: زندگی در تخیلات و توهم باعث می شود که افراد در دنیایی غیر حقیقی زندگی کنند و زمانی از خواب غفلت بیدار شوند که خیلی دیر است.

 

وی با بیان این که تلخ کامی و بدبینی موجب طرد افراد از جامعه خواهد شد گفت: انسان بد بین زندگی را نه تنها به کام خود بلکه نزدیکان و اطرافیان خود تلخ می کند و این زندگی برای آنان بسیار سخت و دردناک است.

 

امام جمعه گتاب بابل به ویژگی های دیگر افراد بدبین اشاره کرد و افزود: افراد بدبین اگر حتی در بهترین قصرها هم زندگی کنند به جای دیدن زیبایی ها به دنبال عیب ها و ترک های دیوار هستند.

 

حجت الاسلام تقی پور خودشیفتگی را مانع معاشرت و زندگی در اجتماع عنوان کرد و افزود: حیات بشر به تعامل با دیگران بستگی دارد و به همین دلیل  انسان ناچار است با دیگران ارتباط برقرار کند.

 

وی با بیان این که هیچ کس حاضر به همنشینی با انسان خود شیفته نیست، تصریح کرد: انسان باید با تواضع با دیگران برخورد کند و در سبک زندگی اسلامی  بر دوری از خودشیفتگی تاکید شده است./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات