۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۲۲۸۱۲۸
حجت الاسلام اشکوری:

نباید انتظار داشت بدون هیچ هزینه‌ای نظام از خطای فتنه‌گران بگذرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خطای حُر با کار فتنه گران قابل مقایسه نیست، گفت: به فرض قبول این قیاس باید همان گونه که حُر حاضر شد هزینه‌های اشتباه خود را بپردازد، فتنه‌گران نیز جبران مافات کنند.
حجت الاسلام اشکوري حجت الاسلام اشکوري

حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر لزوم گذشت از اشتباهات و مقایسه اتفاقات سال 88 با جریان حربن یزید ریاحی بیان داشت: توبه حُر زمانی پذیرفته شد که مقدمات و شرایط توبه را انجام داد و جبران مافات کرد.

وی با تأکید بر این که خطای حُر در حد کاری که سران فتنه کردند نبوده است، گفت: حال اگر به فرض این مقایسه را بپذیریم مسلم است این گونه نبود که حُر همچنان در جبهه دشمن باشد و حاضر نباشد اشتباهی را که کرده جبران کند اما در عوض امام حسین(ع)بگوید حقی که به گردن تو است لازم نیست ادا کنی و بدون این که نیاز باشد تو کاری کنی من توبه‌ات را پذیرفتم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که توبه حُر به این سادگی‌ پذیرفته نشده است، ابراز داشت: او ابتدا از اعماق وجود و قلبش پشیمان شد و سپس اقداماتی را عملی کرد که ظهور و بروز همان پشیمانی بود.

حجت الاسلام اشکوری با اشاره به این که در فتنه 88 خون ریخته شد، تصریح کرد: این مسأله حق الناس است و قابل گذشت نیست؛ آبروی نظام و امنیت ملی خدشه دار شد، اگر قرار است این افراد توبه کنند باید در صدد جبران‌ همه این خسارت‌ها برآیند در غیر این صورت توبه واقعی محقق نشده است.

وی درباره این که چگونه باید این خسارت‌ها جبران شود، گفت: اینها کاری کردند که موجب شد برخی از افراد جامعه به خیابان‌ها بریزند و یک گمراهی ذهنی برایشان به وجود آید، ابتدا باید در پیشگاه همه ملت بگویند که این حرکت انحرافی بوده است؛ اگر در اثر این انحراف اتفاقاتی افتاده مانند خون‌هایی که به زمین ریخته شد و ضرری که به بیت المال وارد شد، باید اینها را نیز جبران کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که بخشی از این خسارت‌ها گستره بین المللی دارد، بیان کرد: در این فتنه آبروی نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی خدشه دار شد، برای برگشت این حقی که حکومت دارد، باید کاری کنند که در سطح بین المللی این مسأله جبران شود.

حجت الاسلام اشکوری ادامه داد: گاهی آثار خطاهای انسان محدود به یک مقطع زمانی نمی‌شود و در یک برهه وسیعی از تاریخ تأثیر منفی خود را نشان می‌دهد، کار سران فتنه از این دست بود؛ بنابراین جبران این اشتباهات بسیار سخت است اما اگر این آقایان این کار را به دوش گیرند، بار آخرت خود را سبک‌ تر خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی مواقع خطاهای انسان با اجرای حدود الهی و تعزیرات جبران می‌شود؛ فتنه‌گران نباید توقع داشته باشند که نظام بگوید خوب حالا کاری شده و اینها توبه کردند پس ما هم می‌پذیریم و همه چیز سر جای اول خود باز گردد.

استاد حوزه و دانشگاه تعبیری که رییس جمهوری در این زمینه به کار برده است را بیشتر یک بحث سیاسی دانست تا علمی و گفت: به نظر من ایشان در مقام بیان مفهوم توبه به آن شکلی که در علم دین آمده، نبوده است و فقط می‌خواسته یک موضع گیری سیاسی کند؛ این تمثیلی که به کار برده شد بیشتر برای تثبیت سخن در نظر افکار عمومی بود.

حجت الاسلام اشکوری از منظر علم دینی مفهوم توبه را کاملا متفاوت با آن چیزی دانست که رییس جمهور بیان کرده است و افزود: آموزه‌های دین به ما می‌گوید اگر توبه بخواهد اتفاق بیفتد ابتدا باید پشیمانی قلبی صورت بگیرد سپس در صدد جبران حق الله و حق الناس‌هایی که به عهد‌ه‌اش بوده برآید؛ درست مثل کاری که حُر در روز عاشورا کرد.

وی ادامه داد: حُر وقتی نزد اباعبدالله(ع)آمد ندامت خود را ابراز کرد و گفت من نمی‌دانستم کار به اینجا می‌کشد و اینها می‌خواهند چنین جنایتی را انجام دهند، حالا پشیمانم که چرا باید من زمینه چنین جنگی را فراهم کرده باشم، سپس در برابر لشکر کفر ایستاد، اعلام برائت کرد و گفت این کار اشتباهی است که بخواهید با پسر رسول خدا(ص)بجنگید و بعد برای جبران خطای گذشته خود حاضر شد از حرم آل رسول(ص)دفاع کند و در این راه جان خود را تقدیم کرد./928/ت302/ج

ارسال نظرات