۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۲۸۱۸۵
مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند:

بی بصیرتی خواص مهم‌ترین دلیل شهادت امام حسین بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند، گفت: بصیرت مهم ترین نکته ای است که می توانست سرنوشت کربلا را دگرگون کند ولی متاسفانه خواص با بی بصیرتی خود و تنها گذاشتن امام زمینه شهادت ایشان و یارانشان را فراهم کردند.
حجت الاسلام شهاب مدير گروه معارف دانشگاه بيرجند

حجت الاسلام محمد هادی شهاب، استاد حوزه و دانشگاه و مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی، دانشگاه بیرجند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با اشاره به این که بصیرت در طول تاریخ مهم ترین نقش را در موفقیت و شهادت پیامبران و انبیای الهی داشته است، گفت: در طول تاریخ زمانی که خواص بصیرت خود را حفظ کردند و در کنار پیامبران ایستادند پیامبران توانستد در مقابل کافران و ظالمان ایستادگی کنند در حالی که زمانی که مردم و خواص این بزرگواران را تنها می گذاشتند از سوی کافران و ظالمان به شهادت می رسیدند.

 

وی با اشاره به این که اگر تاریخ واقعه کربلا را بررسی کنید می بینید بسیاری از بزرگان شیعه که امام حسین (ع) را به کوفه دعوت کرده بودند و برای ایشان نامه نوشته بودند هنگامی که ابن مرجانه وارد کوفه شد ترسیدند و به بهانه مختلف سفیر امام حسین(ع) را تنها گذاشتند، گفت: اگر این افراد به وعده های خود عمل کرده بودند و با بصیرت عمل کرده و سایر افراد کوفه را متوجه اشتباهشان می کردند به راحتی می توانستند با کمک حسین (ع) حکومت جور و طاغوت یزید را سرنگون کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که خواص نقش محوری در طول تاریخ در وقوع جریان های مختلف داشته اند، افزود: اگر خواص نسبت به رسالت های خود آگاه باشند و در هر زمان به آن عمل کنند ولایت و امام تنها نخواهد ماند.

 

حجت الاسلام شهاب با بیان این که رویداد عاشورا از یک واقعه تاریخی صرف فراتر است و یک رویداد سرنوشت ساز و تحول آفرین در تاریخ مسلمانان محسوب می شود، افزود: اگر این واقعه روی نمی داد مردم متوجه نقش امامت و ضرورت امام شناسی در جامعه نمی شدند.

 

وی افزود: امام حسین(ع) با فداکردن جان خود برای دین راه امامت را باز کردند و فرصت انسان سازی و تمدن سازی را برای بشریت توسط ائمه ایجاد کردند و ائمه با استفاده از این فرصت انسان های را تربیت کردند که در دوران غیبت بتوانند جامعه را در صراط مستقیم هدایت کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که باید عاشورا را در تمامی ابعاد برای مردم تحلیل کنیم، گفت: قیام امام حسین (ع) در تمامی ابعاد یک قیام کامل و همه جانبه بود به همین دلیل اگر به پیام های این قیام توجه کنیم می بینبم امام حسین(ع) سعی داشتند در این قیام با اصلاح فرهنگ تمامی زیر ساخت های نظام اسلامی را بهبود بخشند.

 

حجت الاسلام شهاب با اشاره به این که قیام عاشورا بر محوریت خانواده است، گفت: این قیام بهترین شاخصه برای الگو برداری خانواده ها در سبک زندگی دینی است که اگر خانواده به فرزندان و همرزمان امام حسین (ع) نگاه کنند می توانند جایگاه و شاخصه های رفتاری خود را در سبک زندگی دینی از این قیام برداشت کنند./968/پ202/ب4

ارسال نظرات