۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۲۲۸۲۲۹
در برنامه سلام زائر؛

احکام مربوط به نذر شرعی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه در تعریف نذر شرعی صحیح گفت: نذریی واجب می‌شود که فرد نخست صیغه آن را جاری کند، یعنی بگوید از خدا است برای من که فلان کار را انجام دهم.
جمکران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمد محمدی، استاد حوزه و دانشگاه شب چهارشنبه در برنامه سلام زائر مسجد مقدس جمکران به بررسی شرایط نذر کردن پرداخت و گفت: فقها در تعریف نذر گفته‌اند انسان برای رضای خدا تصمیم به انجام یا ترک کاری بگیرد.

 

وی افزود: نذر نخست باید رجحان شرعی داشته باشد، یعنی در ترک و انجام آن باید رضای خدا باشد، فرد حق ندارد برای نمونه بگوید نذر می‌کنم که ترک صله رحم کنم یا این‌که قمه بزنم.

 

استاد حوزه و دانشگاه در تعریف نذر شرعی صحیح نیز اظهار داشت: نذریی واجب می‌شود که فرد نخست صیغه آن را جاری کند، یعنی بگوید از خدا است برای من که فلان کار را انجام دهم؛ البته بیشتر فقها گفته‌اند که این صیغه به هر زبانی باشد درست است.

 

وی ادامه داد: نذر کننده باید بالغ‌، عاقل و از روی اختیار نذر کند، همچنین از اموال خود ببخشد؛ در نذر کردن اگر فرد بی اختیار باشد و متوجه کاری که انجام می‌دهد نباشد بر او ادای آن نذر واجب نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمدی تأکید کرد: در نذر فرد باید نام خدا را ببرد؛ اگر نذری بدون نام بردن خدا صورت گیرد ادا کردن آن از نظر شرعی واجب نیست، ولی اگر انجام دهد بسیار خوب است.

 

وی تصریح کرد: فرد همچنین باید برای خود نذر کند، اگر والدین برای فرزندان خود نذر کنند بر فرزند واجب نیست که آن را انجام دهد، یعنی اگر فرزند انجام ندهد لازم نیست کفاره بدهد.

 

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: همچنین پدر می‌تواند در وصیت نامه خود تنها یک سوم مال خود را نذر کند، نباید به گونه‌ای نذر کند که پس از مرگش برای ادای آن لازم باشد بیش از یک سوم مال او استفاده شود.

 

وی ادامه داد: البته افراد باید سعی کنند بر اساس نیازهای جامعه نذر کنند؛ برای نمونه فرد نذر کند اگر فلان کارم انجام شد به چند جوان کمک کنم تا بتواند زندگی خود را شروع کنند.

 

حجت‌الاسلام محمدی درباره نذر کردن بانوان نیز بیان داشت: زن اگر بخواهد از اموال همسر خود نذر کند باید از او اجازه بگیرد؛ ولی اگر نذر همسر از اموال شوهر نباشد برخی از مراجع گفته‌اند که نیاز به اجازه شوهر نیست، ولی برخی از فقها گفته‌اند که در این صورت نیز باید همسر از شوهر خود اجازه بگیرد.

 

وی یادآور شد: همچنین اگر به هر دلیلی توان فرد برای ادای نذر از بین برود در این صورت یکی از شرایط ادای نذر از بین رفته و بر فرد واجب نیست که دیگر آن را انجام دهد؛ همچنین اگر نذر مربوط به زمان و مکان خاصی باشد فرد باید نذر خود را در آن زمان و مکان ادا کند./993/پ202/ی

ارسال نظرات