۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۲۲۸۲۹۰

اظهارات نیلی احمدآبادی در مجلس شورای اسلامی

خبرگزاری رسا ـ گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد از مهمترین وظایف وزارت علوم است.
نيلي احمدآبادي

به گزارش خبرگزاری رسا، محمود نیلی احمدآبادی گزینه پیشنهادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری پس از اظهارات موافقان و مخالفان رای اعتماد با حضور در تریبون مجلس ضمن قدردانی از اعتماد رئیس‌جمهور برای معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم اظهارداشت: من متاسفم که فرصت محدودی را در اختیار داشتم تا خدمت نمایندگان برسم اما خوشحالم که در این مدت کوتاه با دقت نظر نمایندگان روبرو شدم.

وی ادامه داد: من همواره به این کلام امام (ره) معتقد بوده‌ام که مجلس در راس امور است و در این مدت یک هفته‌ای بیش از پیش بر این موضوع واقف شدم و دقت نمایندگان اهمیت این سخن امام(ره) را بیشتر برای من روشن کرد.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های خود برای اداره این وزارتخانه گفت: من وزیر پیشنهادی وزارتخانه‌ای هستم که بیش از 4 میلیون دانشجو و متفکر علمی تحت پوشش آن هستند و یکی از مهمترین سرمایه‌های کشور در اختیار آنهاست.

وی با اشاره به نقش محوری وزارت علوم در رشد علمی هدفمند برای رسیدن به جایگاه پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز گفت: وزارت علوم یکی از مجریان سیاست‌های علم و فناوری ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری است.

نیلی‌ احمد‌آبادی با بیان اینکه امروز سرمایه و نیروی کار در درجه دوم اهمیت قرار دارد گفت: آنچه خالق اصلی قدرت و ثروت بر شمرده می‌شود علم است و دیدگاه رهبری نشان می‌دهد که کشور باید در چه جهتی گام بردارد.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم تقویت نیروی انسانی مومن و متخصص را از جمله وظایف این وزارتخانه خواند و افزود: تحقق نقشه جامع کشور و سند جامع علمی دانشگاه‌ها و ارتقاء علوم انسانی از مهمترین وظایف این وزارتخانه است.

وی جلوگیری از غوغا سالاری در فضای دانشگاه‌ها را یکی از شرایط تحقق وظایف وزارت علوم خواند و افزود: دانشگاه‌ها نباید باشگاه سیاسی جریان‌های مختل اعم از چپ و راست باشند.

وی ایجاد فضای بانشاط علمی، اعتقاد به فرهیختگان و بهره‌گیری از توانمندی آنها در تصمیم‌سازی، تناسب میان نیاز‌های جامعه و رشته‌های دانشگاهی، ارتقاء دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کارآفرین را از مهمترین راهکارهای عملی شدن وظایف وزارت علوم دانست.

نیلی احمد‌آبادی با بیان اینکه ساز و کار فعلی اداره دانشگاه‌ها جوابگوی تحقق مطالبات رهبری از این وزارتخانه نیست، گفت: علی‌رغم نیروهای زبردستی که در دانشگاه‌ها حضور دارند تحول در ساختار و اداره دانشگاه‌ ضروری است.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: نگاه یکپارچه و هماهنگ در سیاست پژوهشی مالی، اداری از ضروریات است که توجه جدی به موضوع کیفیت در دانشگاه، گریز از کمیت‌‌گرایی و توجه به اقتصاد آموزش عالی و توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ارتباط دانشگاه با دستگاه‌ها اعم از دولتی و خصوصی از نکات مورد توجه دولت و مورد انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده است، خاطرنشان کرد: علیرغم ارتباط‌هایی که تاکنون شکل گرفته است اما هنوز فاصله زیادی تا ایجاد راهبرد منطقه وجود دارد. من شخصا در این سال‌ها بر روی این موضوع کار انجام دادم و تجربه مفیدی در این زمینه دارم که دانشکده فنی دانشگاه تهران که دو دوره مسئولیت آن را بر عهده داشته است می‌تواند مورد پیشنهاد و بررسی قرار داده شود.

نیلی‌احمدآبادی اظهار داشت: به گمان من توجه به سازمان‌‌ها و دانشگاه‌هایی که بتوانند نیاز مشترک دستگاه‌های اجرایی را بر عهده بگیرند از جمله اولویت‌ها باید قرار بگیرد و نکته دیگری که بسیار مورد توجه است توسعه متوازن و عدالت و آموزش عالی و توجه به مناطق محروم به عنوان زیرساخت توسعه‌ای است که در صورت توفیق رأی اعتماد نمایندگان آن را انجام خواهم داد اما شرط دیگر تحقق برنامه‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری این است که این وزارتخانه صاحب وزیر شود و امیدوارم که نمایندگان این نقص را به هر شیوه‌ای که صلاح می‌دانند رفع کنند.

وی در پاسخ به انتقادات وارده به خود، گفت: اجازه دهید به نکاتی در خصوص برنامه ها، مدیریت و شخص من ذکر شد پاسخ‌هایی را در حد وقتی که برای من در نظر گرفته شده است بدهم.

نیلی‌احمدآبادی اظهار داشت: اولین نکته توان مدیریتی من بود که باید بگویم آقای نادران از همکاران من در دانشگاه تهران هستند که به خوبی مدیریت من را در این زمینه مدنظر داشتند و می‌دانم اداره دانشگاه تهران با این اهمیت و وسعت بدون سابقه مدیریتی لازم امکان‌پذیر نیست و معمولا اگر کسی توانایی لازم را برخوردار نباشد در آغاز به مشکل برمی‌خورد.

وی با اشاره به وسعت دانشگاه تهران و با یش از 8000 دانشجو و بیش از 500 عضو هیأت علمی این دانشگاه اظهار داشت:‌ مدیری که برای دو دوره و بر اساس هیأت علمی انتخاب می‌شود نمی‌تواند دارای ضعف مدیریتی خاصی باشد.رئیس دانشگاه تهران که با نظر بیش از 2100 هیئت علمی به این منصب به وزیر علوم پیشنهاد می شود، نمی‌تواند سابقه مدیریتی ضعیفی داشته باشد

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: نکته دیگر در خصوص اردوی آشنایی دانشجویان دانشگاه پردیس کرج بود که خدمت آقای اکبریان گفتم که اگرخلافی بر خلاف مجوز داده شده باشد صورت گرفته باشد دانشگاه برخورد می‌کند و اگر سندی در این زمینه دارند آن را اعلام کنند اما من تاکنون سندی ندیدم.

وی اظهار داشت: تنها گزارش مکتوب معاون فرهنگی و رئیس پردیس کشاورزی و منابع دانشگاه تهران موجود است.که همه وی را می‌شناسند و رئیس پردیس کشاورزی و منابع دانشگاه تهران است.

نیلی احمدآبادی گفت: گزارش مکتوب آنها که در سایت دانشگاه تهران نیز موجود است هیچگونه تخطی از مجوز داده شده صورت نگرفته و مراسم در کمتال آرامش و در برابر مقررات برگزار شده است، بله عزای عمومی بوده و به همین دلیل مراسم در شروع با ادای احترام به آیت‌الله مهدوی کنی شروع شده و با قرائت فاتحه بوده و هیچگونه خلافی صورت نگرفته است.

وی افزود: اگر چیزی خلاف این هست، به من ارائه کنند وظیفه دارم برابر مقررات حتما اقدام کنم. ولی من به دانشجویان و اساتید و مدیران دانشگاه اعتماد و ایمان دارم که هرگز برخلاف مصالح کشور و مصالح انقلاب و خطوط قرمز ترسیم شده از طرف رهبر معظم انقلاب عمل نخواهند کرد. اصل آنها حفظ نظام و خدمت در دانشگاه است.

وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه درباره نامه 88 عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران صحبت کردند، اولا شما عزیزان زمان و مکان را در نظر بگیرید، گفت: در سال 88 دوبار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبیح مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت. در 16 آذر به دانشکده فنی دانشگاه تهران به شکل بسیار بدی تهاجم شد و تاثیر بسیار منفی در روحیه جوانان و دانشجویان داشت.

وی گفت: متاسفانه کسانی که پیشرفت مملکت را نمی‌خواهند و بر خلاف مصالح کشور قدم برمی‌دارند و از دشمنان کشور هستند، همواره می‌خواهند به جوانان القا کنند که ملجا و پناهگاه شما در خارج از مرزهای کشور است، این نامه به جوانان نشان داد آنکه باید به او پناه برده و شکایت برد و آن که نقش پدرانه برای آنها دارد، رهبر معظم انقلاب است، در این نامه به هیچ کس تعدی نشده بلکه فقط بیان آنچه که بر دانشگاه رفته، ذکر شده است و اگر دوستانی که در آن زمان در دانشگاه بودند مراجعه کنند، ملاحظه می‌کنند که تاثیر بسیار جدی بر روحیه جوانان داشت و مانع جداشدن این سرمایه‌های انقلاب از کشور و انقلاب شد.

نیلی احمدآبادی اضافه کرد: این نامه یک فضای آرامی را در دانشگاه به دنبال داشت، نکته دیگر به امضاکنندگان این 88 نفر نگاه کنید، وابسته به هیچ جریان سیاسی نیستند و هیچ خط سیاسی را در این امضاکنندگان نمی بینیند. همه این افراد از اساتید برجسته هستند، هیچگونه شائبه سیاسی در این بین نیست.

وی افزود: گفته شده که من از جمع کنندگان و تهیه کننده این نامه بودم، خیر، من یکی از امضاکنندگان بودم. نه تهیه کننده بودم و نه جمع کننده امضا.

همینطور که عرض کردم، اقدامی بسیار موثر و مفید در جهت مصالح انقلاب بود. درباره اردوهای مختلط صحبت کردند؛ دوستان عزیز، احتمالا این اردو که می‌گویند زمانی است که من مسئول دانشکده فنی بودم، اصلا مجوز اردوهای خارج کشور به عهده رئیس پردریس فنی نیست. به عهده رئیس دانشگاه است؛ اگر آنگونه که می‌گویند اتفاق افتاده باشد، مجوزش را دانشکده فنی صادر نکرده است.

وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: درباره شورای انقلاب فرهنگی هم که نمایندگان ناطق توضیح فرمودند. ولی حتما اگر به متوسط معرفی سرپرستان دانشگاه به شورای انقلاب فرهنگی توجه فرموده باشید، معمولا یک دوره چند ماهه لازم است.

نیلی ادامه داد: آن گونه که من شنیده‌ام تقاضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که تا فرصتی داده شود تا مدیر یا سرپرست عملکرد خودش را به این شورا نشان دهد تا این شورا بتواند تصمیم بگیرد و اگر این زمان نیاز نبود از همان ابتدا حکم ریاست را برای سرپرست دانشگاه می‌زدند.

وی گفت: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز دارند عملکرد مدیر را بررسی کنند و براساس آن تصمیم بگیرند.

نیلی افزود: قانون اجازه می‌دهد تا 6 ماه سرپرست اداره دانشگاه را به عهده بگیرد و من از زمانی که سرپرست دانشگاه تهران هستم سعی کردم مسیر منطقی طی شود و مسیر منطقی طی شده است.

وی به سابقه خود در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: من 8 سال در دفاع مقدس از شروع تا پایان جنگ در خدمت انقلاب بودم. از بورسیه تحصیلی که به من داده شد به منظور در شرکت در دفاع مقدس صرف نظر کردم و به این موضوع افتخار می‌کنم.

نیلی تصریح کرد: عملکرد 8 ساله من به خوبی بیانگر دیدگاه و نظرات من است. من 7 سال مسئولیت پردیس دانشکده‌های فنی تهران را داشتم. اساتید، دانشجویان و هیات علمی وجود دارند و عملکرد من را می‌توانید از آنها سراغ بگیرید. در زمان مدیریت من تحولات زیادی شکل گرفت.

وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: من یک مدیر اجرایی صفر نیستم اگر نتوانم تحول ایجاد کنم هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرم. آموزش عالی نیازمند تحول است.

وی ادامه داد: کافی است به سابقه ارتباط صنعت و دانشگاه در زمان مدیریت من مراجعه کنید و تحولاتی را که من ایجاد کرده‌ام ببینید.

وی در رابطه با حضور در فتنه تصریح کرد: من و همکارانم چه در گذشته و چه امروز خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری را زیر پا نگذاشتیم.

نیلی‌احمدآبادی اظهارداشت: تا امروز یک مورد هم پیدا نمی‌کنید که در زمان مسئولیت من چه من یا همکارانم خطوط نظام را زیر پا گذاشته باشیم و همکارانم حتی امروز هم که مسئولیت ندارند این کار را نمی‌کنند.

نیلی احمدآبادی تاکید کرد: همکارانی که من در دانشگاه تهران انتخاب کردم حداقل تغییرات ایجاد شده است مگر کسانی که مدت مسئولیت آنان تمام شده است. در مورد مدیران فعلی نیز از نمایندگان می‌خواهم درباره آنان مطالعه کنند که همه از معتقدان به نظام و در چارچوب نظام و رهبری عمل کردند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر افتخار خدمت در سمت وزارت نصیبم شد که خدا را شاکرم اما اگر مصلحت دیگری شما نمایندگان اندیشیدید باز خدا را شاکرم که همه امور در دستان با اراده اوست و تنها او می‌داند که خیر و صلاح ما چیست.

ارسال نظرات