۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۲۲۸۴۴۱
استاد حوزه علمیه قم:

دنیا طلبی انسان را از مسیر اصلی خود منحرف می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم گفت: ما از آسمان به زمین آمدیم، اما از آن به بعد در اختیار ما بوده که زمینی باشیم یا خود را آسمانی کنیم.
حجت الاسلام يزدان پناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی، شب گذشته در سلسله نشست های با موضوع آسمان های باطنی که همزمان با دهه اول ماه محرم در حسینیه رضوان آمل برگزار می شود با بیان این که در قرآن کریم افزون بر آسمان های ظاهری سخن از آسمان های باطنی است، گفت: آسمان باطنی دارای علو معنوی بوده و همان گونه که آسمان ظاهری از علو مکانی برخوردار است آسمان باطنی نیز از برتری مکانتی برخوردار بوده که همه انسان و موجودات نسبت به آن عالم پایین و فرودست می شوند.

 

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با اشاره به این که آسمان باطن آسمان مرتبط به موجودات برتر و آسمان ملائکه است، بیان داشت: آسمان معنا که در واقع ملکوت عالم بوده روح انسان از آن نشات می گیرد.

 

وی با بیان این که انسان عوالم بسیاری را طی کرده که به این جا رسیده است، تصریح کرد: روح خداوندی که در انسان دمیده می شود از جنس ملکوت و آسمان معنا است.

 

حجت الاسلام یزدان پنا ادامه داد: ما از آسمان به زمین آمدیم ولی از آن به بعد در اختیار ما بوده که زمینی باشیم یا خود را آسمانی کنیم.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به این که شیخ اشراق در رساله غربت غربیه بیان می دارد که چگونه می توان به وطن واقعی خود برسیم، گفت: این دستورات در حقیقت به آن برمی گردد که دین مبین اسلام آن را گفته است.

 

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم ادامه داد: در متون دینی به گونه ای سخن گفته می شود که انسان بخواهد به سعادت و معنویت برسد باید به سمت بالا برود و انبیاء و اولیاء که ملکوت آسمان ها و زمین را دیدند ملکوتی هستند که می توانند دست گیر بوده و به ما بگویند بالا بیایید.

 

وی با بیان این که انبیا و اولیا از انسان دست گیری می کنند تا انسان را از دل خاک برکنند، گفت: باید تلاش کنیم تا آسمانی زندگی کرده و که انبیا نیز به دنبال تحقق این امر بودند.

 

حجت الاسلام یزدان پناه، افزود: علامه طباطبایی می گوید دین آمده است تا انسان را را به عالم ماورای طبیعت ببرد و انبیاء و اولیای الهی از خدای مشهود سخن می گویند که امام علی(ع) در باب نماز فرمود من خدایی را که نبینم نمی پرستم.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی، ادامه داد: انبیا و اولیا عالم معنا را برای ما معنادار کرده و به آن سمت و سوی سوق داده که این بزرگواران ما را به ملکوت و فوق ملکوت می برند.

 

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان این که  دین می گوید نماز آمده است انسان را به خدا وصل کند تا در پیشگاه حضرت حق حضور پیدا کنیم، گفت: ما انسان ها که در سطح پایین قرار داریم باید تلاش کنیم تا به سطح بالایی راه پیدا کنیم که زمینه ساز سعادت و رستگاری ما می شود.

 

وی با تاکید بر این که انسان باید در تلاش باشد در زمین آسمانی زندگی کند، بیان داشت: باید حقیقت خود را شناخته و بدانیم در این سرای هستی به دنبال چه چیزی هستیم./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات