۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۲۸۸۰۱
کارشناس مذهبی:

جوانان نقش مهمی در اداره هیأت‌های اهل بیت دارند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه، گفت: هیأت ها باید بدانند که در برگزاری مراسم اهل بیت(ع) واگذار کردن امور به جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است و جوان ها نیز باید با نهایت تواضع و خضوع از تجربه و نصیحت بزرگان استفاده کنند.
عزاداران حسيني در هيئت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مجتبی معاونیان، شب گذشته در جمع عزاداران حسینی در مجتمع بنی فاطمه مشهد گفت: پیامبر اعظم(ص) در روز های اول بعثت شان یکی از اهداف رسالت خود را این گونه بیان فرمودند که "إنّی بعثت لاتمّم مکارم الأخلاق"

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که مکارم اخلاق همان بزرگواری روح است، افزود: برخی روح بزرگی دارند اما بزرگواری روح ندارند که از مصادیق آن می توان به چنگیز خان مغول، هیتلر، ناپلئون و... اشاره کرد که این افراد هدف های بزرگی داشتند و از این جهت که به کم قانع نبودند، روح بزرگی داشتند اما در راه رسیدن به اهداف شان از هیچ جنایت و کار پلیدی فروگذار نمی کنند و هیچ روا و ناروایی برایشان مطرح نیست.

 

وی در تبیین حدیث نبوی مذکور به روایتی از امام کاظم(ع) با موضوع حجت درونی و حجت بیرونی اشاره و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) نفرمودند مبعوث شده ام تا مکارم اخلاقی را اجرا کنم، بلکه فرمودند "مبعوث شده ام تا مکارم اخلاقی را تمام کنم" چرا که خداوند در فطرت انسان ها خوبی ها و مکارم اخلاقی را نهاده و همانطور که در روایت آمده، حجت درونی یعنی عقل را به ما عطا فرموده و پیامبران(ع) به عنوان حجت بیرونی به حجت درونی کمک می کنند.

 

حجت الاسلام معاونیان اظهار کرد: در رفتار پیامبر گرامی اسلام(ص) نهایت رفتار کریمانه و بزرگوار منشانه انسانی متجلی است و بنده در جوانی زندگانی ایشان را مطالعه کرده ام و آنقدر ظرافت و لطافت در رفتار ایشان وجود دارد که انسان را مجذوب خود می کنند برای مثال یکی از شیوه های رفتاری پیامبر(ص) این بود که وقتی در جمع سخن می گفتند، به همه توجه می فرمودند.

 

این کارشناس مذهبی با نقل رفتار کریمانه پیامبر گرامی اسلام(ص) در برخورد با فرزندان حاتم طایی که مشرک بودند و پس از مشاهده رفتار پیامبر(ص) به اسلام گرویدند، گفت: مسلمانان دنیا باید با اقتدا به شیوه پیامبر در رفتار با غیر مسلمانان و مسلمانان و معرفی اسلام ناب محمدی، اولاً در حفظ اتحاد و برخورد اسلامی با یکدیگر بکوشند و ثانیاً دیگران را با اسلام ناب محمدی آشنا کنند.

 

وی در پایان از هیأت هایی که کارها را به جوانان واگذار می کنند تشکر کرد و افزود: هیأت ها باید بدانند که در برگزاری مراسم اهل بیت(ع)، واگذار کردن امور به جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است و جوان ها نیز باید با نهایت تواضع و خضوع از تجربه و نصیحت بزرگان استفاده کنند./820/پ202/ب4

ارسال نظرات