۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۲۹۱۰۷
آیت‌الله علم‌الهدی:

دستیابی به الگوی کربلا در تمام دوران امکان‌پذیر است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: اگر انسان تقوا و اخلاص داشت و هیچ مرزی را جز مرزهای خدایی برای خود قائل نشد، الگوی او عاشورا و شهدای کربلاست.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در مراسم سالگرد سید محمدتقی مقدم که در حسینیه حضرت ولی‌عصر (عج) مشهد برگزار شد، به بیان ماهیت و جریان شناسی قیام کربلا پرداخت و گفت: وجود مقدس سیدالشهدا (ع)، مجموعه هویت و ماهیت جریانی خود را در قالب فرمایشات شان تبیین می‌کردند.

وی با بیان این‌که جریان ابی‌عبدالله (ع) و قیام عاشورا جریان اجتماعی بود که در آن زمان و با آن ماهیت و هویت نه در بستر امت اسلام سابقه داشت و نه در سایر امم دارای نمونه و الگو بود، ادامه داد: تبیین این ماهیت و این هویت برای مردمی که هیچ سابقه و نشانی از آن نداشتند خیلی آسان و ساده نبود و ما با یک شکاف عمیق و تحلیل شگرفی در بیانات ایشان می‌توانیم هویت جریانی کربلا و عاشورا را به‌عنوان یک تبار اجتماعی مورد توجه قرار دهیم.

امام ‌جمعه مشهد با اشاره به این‌که سیدالشهدا (ع) اهل‌بیت و اصحاب شان را به‌عنوان یک تابلو شفاف که نمایشگر واقعیت و هویت جریانی کربلا باشد، مطرح فرمودند، گفت: بعد از واقعه عاشورا ما نمودارهایی از این تبار اجتماعی و جریان اجتماعی در بستر تاریخ امت در هر قرن و زمانی مشاهده می‌کنیم امام تا آن روز جنین تبار و الگویی برای جامعه وجود نداشت و برای مردم هم قابل شناخت نبود.

وی ادامه داد: نکته مهم، شناخت موقعیت و ماهیت جریانی عامل اجرایی در کربلا و عاشورا با همه عمق در فلسفه حرکتی و انقلابی سیدالشهدا است، عاملان اجرایی این انقلاب افرادی بودند که آن افراد با شناخت ماهیت این جریان، بزرگ‌ترین عاملی است که هویت اصلی این انقلاب را مشخص می‌کند.

تلاش امام حسین (ع) بر جریان شناسی مردم از جریان کربلاست

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که اگر بگوییم در طول تاریخ در برابر واقعیت‌های زورگویانه و قدرت‌های استکباری چه در درون امت و چه در سطح جهان باید حرکتی همچون حرکت سیدالشهدا (ع) صورت گیرد به‌ظاهر مطلبی غیرقابل تحقق است، اظهار داشت: اگر جریان مجریان و کارگزاران کربلا را شناختیم، می‌شود گفت کربلا یک الگو و اسوه قابل‌اجرا در هر زمانی است، عمده تلاش امام حسین (ع) این بود که مردم در جریان شناسی، جریان کربلا را بشناسند.

وی با تأکید بر این‌که مشکل امام حسین (ع) در آن زمان، حکومت فاسد نبود، تصریح کرد: مشکلی که امام حسین برای آن انقلاب کرد، مشکل در مردم بود؛ در همه زمان‌ها، جریان‌ها سیاسی و عناصر فرصت‌طلب ظاهر می‌شوند و می‌خواهند سرنوشت مردم را در مسیر خوش‌گذرانی‌های خود دربیاورند اما اشکال در مردمی است که برای این عناصر فرصت‌طلب بستر می‌شوند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که حاکمیت جریان فاسد بر جامعه به دلیل فساد در امت است، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) می‌فرمایند: «من قیام کردم برای این‌که در امت جدم اصلاح ایجاد کنم».

وی ادامه داد: 120 هزار نفر لشکر مقابل امام حسین (ع)، سربازان داخل پادگان‌ها نبودند بلکه مردمی بودند که از موقعیت‌های اجتماعی مختلف در مقابل ایشان قرار گرفتند؛ مردم برای این‌که نامه نوشتن آنان به‌عنوان یک حرکت ضد یزیدی جلوه نکند و منافع آنان درخطر نیفتد، جمع شدند و در مقابل اباعبدالله (ع) ایستادند.

دستیابی به الگوی کربلا در تمام دوران امکان‌پذیر است

امام ‌جمعه مشهد بابیان این امام حسین (ع) اصحاب خود را بهترین و باوفاترین یاران می‌خوانند، عنوان کرد: حضرت رضا (ع) به ریان بن شبیب در مقام آموزش کیفیت سوگواری جمله‌ای دارند، «ای پسر شبیب هرگاه حسین (ع) و اصحاب حسین (ع) را به یاد آوردی بگو ای‌کاش من هم با شما بودم و به فوض عظیم دست پیدا می‌کردم»؛ این‌که امام معصوم چنین سخنی می‌گویند به این معنا است که بودن در کربلا قابل‌دسترس است.

وی افزود: خصوصیات و ویژگی‌های امام حسین (ع) و اصحاب ایشان به هر شکلی که در مقابل ما ترسیم شود، در انسانی که به عشق ایشان، آنان را تابلو اعمال خود کند قابل تحقق است و ما در زمان خود در هر بحران و وضعیتی که برای اسلام پیش می‌آید، افرادی داریم که با همان خصوصیات این مسیر را ادامه می‌دهند.

آیت‌الله علم‌الهدی به شخصیت مرحوم سید تقی مقدم اشاره کرد و گفت: اگر نگرشی در کارنامه این روحانی ارزشمند داشته باشیم، این واقعیت را نشان می‌دهد که کربلایی شدن و در جریان عاشورا قرار گرفتن، واقعیت دور از دسترسی نیست.

وی ادامه داد: در موقعیتی که تمام ملاک‌ها و معیارهای حرکت‌های مردمی، مسأله زندگی و تأمین معیشت و رسیدن به قدرت‌های سیاسی و اجتماعی بود، ایشان به همه این‌ها پشت پا زدند و در عرصه خدمت به دین حاضر شده و همه‌چیز خود را در این مسیر سرمایه‌گذاری کردند.

رسیدن به الگوی کربلا تمام مرزهای محدودیت را می‌شکند

نماینده مجلس خبرگان رهبری خطاب به حاضران در مراسم عنوان کرد: مرحوم سید تقی مقدم یک الگو و اسوه برای شماست که شرایط و ظرفیت‌ها، تعیین‌کننده میزان حرکت و فعالیت در مسیر دین نیست، این‌که شرایط باید مهیا شود تا قدم بردارید، این‌طور نیست؛ اگر هدف بشر در عرصه خدمت به دین تعلق گرفت، تمام محدودیت‌ها را پشت سر می‌گذارد و مرزهایی که بخواهند او را در حرکت محدود کنند را می‌شکند.

وی، سه عنصر تقوا، اخلاص و فداکاری را سه‌حالتی دانست که اگر در کسی به وجود آمد، به‌طور قطع در مسیر خدمت به حضرت بقیه‌الله (عج) قدم برمی‌دارد و عنوان کرد: اگر انسان تقوا و اخلاص داشت و هیچ مرزی را جز مرزهای خدایی برای خود قائل نشد، یعنی الگوی او الگوی شهدای کربلاست./9315/پ201/ج

ارسال نظرات