۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۲۲۹۲۱۱
مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیان بوشهر:

علما و مبلغان مرزداران اندیشه‌های دینی جامعه هستند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیان سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر، گفت: نقش علما و مبلغان نقش بسیار مهی است، امروزه علما و مبلغان مرزداران اندیشه‌های دین جامعه هستند و دشمنان اسلام با ترویج آسیب‌های عزاداری سعی در کم‌رنگ کردن پیام عاشورا دارند.
مسئول سازمان بسيج طلاب و روحانيون استان بوشهر

حجت‌الاسلام مرتضی فلاحتی مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیان سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در بوشهر در خصوص رسالت حوزویان و مبلغان در عرصه عزاداری‌ها، گفت: نقش علما و مبلغان نقش بسیار مهی است، امروزه علما و مبلغان مرزداران اندیشه‌های دین جامعه هستند و دشمنان اسلام با ترویج آسیب‌های عزاداری سعی در کم‌رنگ کردن پیام عاشورا را دارند.

 

وی ادامه داد: مبلغان می‌توانند با بیان و هشدار دادن این آسیب‌ها و استفاده بیشتر از آیات و روایات و بیان سیره اهل‌بیت(ع) و علما در عزاداری‌ها، این آسیب‌ها را به حداقل برسانند.

 

مسؤول امور روحانیان سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با اشاره به برخی از مباحث مهم در این ایام، بیان داشت: ماه محرم ماه فرصت بسیار خوبی برای بیان معارف است و همان‌طور که امام راحل فرمودند "این محرم و صفر است که اسلام را نگه‌داشته است" بنابراین بیان مقوله امر به‌معروف و نهی از منکر، بیان اهداف و عبرت‌های عاشورا، سبک زندگی اسلامی، آسیب‌های ماهواره، اهمیت عفاف و حجاب و ترویج وحدت بین شیعه و سنی و مسائل تربیتی از مباحث مهمی است که مبلغان می‌توانند به‌تناسب مخاطبان، بیان کنند.

 

حجت‌الاسلام فلاحتی خاطرنشان کرد: مداحان باید در خواندن و محتوای اشعار دقت کنند و مضامین عالی و اشعار مناسب با شأن اهل‌بیت(ع) را بخوانند و از اشعاری که در شأن اهل‌بیت نیست دوری کنند و همچنین از سبک‌های مبتذل غربی در مداحی‌ها و نوحه‌ها استفاده نکنند.

 

مسؤول امور روحانیان سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر ادامه داد: روش‌های نامناسب در عزاداری‌ها مثل لخت شدن و قمه‌زنی که به فتوای مقام معظم رهبری و برخی مراجع تقلید حرام است را بکار نبرند و هر چه ارتباط خود را با علما بیشتر کنند، این آسیب‌ها هم کمتر می‌شود و تجربه نشان داده که هر کدام از جریان های‌ دینی که از علما فاصله گرفته اند، دچار آسیب و انحراف شده است.

 

وی تأکید کرد: مداحان سعی کنند که با استفاده از احساسات مردم هم شور و هم شعور حسینی را ترویج کنند و از مقاتل معتبر استفاده کنند.

 

حجت‌الاسلام فلاحتی گفت: هیأت‌ها باید از سبک‌های عزاداری مرسوم و مناسب استفاده کنند و به فتوای مراجع در رابطه با عزاداری‌های نامناسب عمل کنند؛ عزاداری‌هایی که در حضور رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد الگوی خوبی برای امروز ما است و مداحان و هیأتی‌ها باید همگام با نظر علما پیش روند.

 

مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیان استان بوشهر اظهار داشت: امروز عزاداری‌های نامناسب نه‌تنها ما را به هدف نمی‌رساند بلکه هدف و مسیر ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که باید به این مسأله توجه کنیم.

 

مسؤول امور روحانیان سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر بیان کرد: اهل‌بیت(ع) هم برای امام حسین(ع) اقامه عزاداری می‌کردند و روایات زیادی درباره ثواب اشک ریختن و سرودن شعر برای امام حسین(ع) وجود دارد که تأکیدی بر برپا کردن مجلس عزای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) است که در منابع مختلف آمده است.

 

وی با تبیین اهداف اهل بیت(ع) از برگزاری مجالس عزاداری گفت: مرثیه سرایی بعد از واقعه عاشورا یعنی فریاد بر ظلم و ریشه کنی ظلم است؛ باید در این عزاداری ها شمر زمان و عمر سعدها را بشناسم و بدانیم که پرچم به دست کیست و او را یاری کنیم تا این پرچم بر زمین نیافتد.

 

حجت‌الاسلام فلاحتی گفت: تداوم عزاداری و پرهیز از غلو و نخوردن فریب دشمنان سیره علما و با تأسی از اهل‌بیت(ع) برپایی مجالس عزا بوده است.

 

وی افزود: شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم، خود مجلس سینه‌زنی تشکیل می‌داده است و نوحه می‌خواند و در سیره اهل‌بیت(ع) و علما، برهنه شدن در عزاداری و قمه زدن دیده نشده و به عزاداری‌های مشروع و معقول عنایت داشتند و امروز هم مجالس علما و مراجع هم همین‌گونه است./833/ت302/ب4

ارسال نظرات