۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۲۲۹۲۱۶
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان عنوان کرد؛

خستگی از گناه؛ منشأ خواب بیش از اندازه

خبرگزاری رسا ـ استاد تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این‌که خستگی دنیا با خواب چندساعته شب برطرف می‌شود، گفت: خواب بیش از اندازه به سبب خستگی از گناه است اما مادامی که انسان به سبب شب بیداری خسته است، برای خواب بین الطلوعین مجوز دارد همچنان که امام رضا(ع) این زمان را در خواب سپری می‌کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، واعظ و خطیب برجسته، در نهمین جلسه از مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که در حسینیه همدانی‌های تهران برگزار شد، در ادامه تبیین موضوع «کیستم و چیستم»، گفت: دنیایی که ساخته ذهن ناسالم انسان در طول تاریخ بشریت است، به جای خدای متعال قرار گرفته و سازندگان خود را تبدیل به موجوداتی مادی صرف کرده است.

 

وی در ادامه با اشاره به آیه «أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ» افزود: دنیایی که در خیمه زندگی مردم به جای خدا قرار داده شده، پرستندگان خود را وادار کرده که اثری از پروردگار عالم و دستوراتش را در این فضای مادی راه ندهند؛ بیگانه از او زیست کرده و بمیرند و حتی مرگ خود را نیز تقصیر دنیا بدانند.

 

استاد تفسیر حوزه علمیه قم اظهار داشت: دنیایی که خداوند ساخته است، مجموعه‌ای از زیباترین، خوب‌ترین و مفیدترین نعمت‌هایش است؛ عناصر دنیای الهی به قدری ارزشمند هستند که خدای حق تعالی در قرآن کریم به آنان قسم یاد می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: دنیایی که نزد اهل‌بیت معصومین(ع) مذموم است، همان دنیایی است که مورد پرستش سازندگان خود قرار گرفته است؛ هممچنین دنیایی که توسط شعرای باسواد و حکما نهی شده است، دنیایی است که پل عبور به جهنم باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که خستگی دنیا با خواب چندساعته شب برطرف می‌شود، تصریح کرد: خواب بیش از اندازه به سبب خستگی از گناه است اما تا زمانی که انسان به سبب شب بیداری خسته است، برای خواب بین الطلوعین مجوز دارد همچنان که امام رضا(ع) این زمان را در خواب سپری می‌کردند.

 

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم می‌فرمایند، عرق کسی که برای اهل خانه‌اش به دنبال مال حلال است، همانند قطره خون شهیدی است که در حال جهاد در راه خداوند حق تعالی است.

 

این واعظ و خطیب برجسته با بیان این‌که دنیا مزرعه آخرت است، گفت: در این دنیا به کار کردن، تلاش کردن و کسب مال و نان حلال اجر و پاداش می‌دهند؛ کسی که مال حلال به دست می‌آورد و از آن با لذت استفاده می‌کند، خداوند به این لذت نیز اجر و پاداش می‌دهد.

 

وی با بیان این‌که عده‌ای روز را به تقلب، دروغ، تهمت و اختلاط با نامحرم و شب را در منزل به استراحت از گناهان سپری می‌کنند، تأکید کرد: عده‌ای شب را به‌خاطر خستگی از گناه می‌خوابند، از شب بیداری غافل شده و صبح را نیز در خواب به سر می‌برند؛ خوابی که مقدمه معصیت باشد،‌ خود نیز عصیان خدا است چراکه با این خواب نیرو برای گناه کردن و معصیت الهی می‌یابد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که امیرمؤمنان علی(ع) دنیای فاسدان و فاجران را از آب بینی خوک جزامی بی ارزش‌تر می‌دانستند، گفت: امام علی(ع) خود تمام زندگی دنیایی خود را به بهره‌گیری هرچه بیشتر از آن صرف کردند.

 

وی تأکید کرد: کسی که برای مصائب اهل‌بیت معصومین(ع) محزون و غصه دار شود، خداوند متعال او را مورد لطف و مرحمت خود قرار می‌دهد همان‌طور که امام صادق(ع) درباره مجالس عزاداری بر اهل‌بیت(ع) فرمودند «انی احب تلک المجالس؛ من چنین مجالسی را دوست دارم»./997/پ202/س

ارسال نظرات