۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۲۹۲۲۵
استاد حوزه و دانشگاه:

نهضت عاشورا درس استکبارستیزی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بابیان این‌که نهضت کربلا برای غیرمسلمانان نیز پیام دارد، گفت: قرآن شعار محوری تمام انبیا را اعتلای کلمه‌الله معرفی می‌کند یعنی طاغوت ستیزی و خدامحوری؛ تا ملت‌ها نفی بت‌ها نکنند و لا اله الا الله نگویند به توحید نمی‌رسند.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمد رضایی تهران شب گذشته در مراسم عزاداری شب تاسوعا در حسینیه بیت آیت‌الله علم‌الهدی در مشهد به لزوم مخاطب شناسی پیام عاشورا اشاره کرد و گفت: اگر مخاطب شناسی نهضت عاشورا به‌خوبی اتفاق بیفتد انسان متوجه می‌شود در کجای این جریان است و خود را با این جریان تنظیم می‌کند اما اگر نسبت به مخاطب شناسی نهضت آگاهی نداشته باشیم، نسبت به حرکت ابی‌عبدالله تنها یک نظاره‌گر خواهیم بود.

 

وی بابیان این‌که دعوای ابی‌عبدالله (ع) دعوای شخصی با یزید نیست، اظهار کرد: اگر او نیز حرف امام حسین (ع) را می‌پذیرفت، ایشان با آغوش باز او را می‌پذیرفتند؛ اولیای خدا با هیچ‌یک از دشمنان خدا دعوای شخصی ندارند و همچنین نزاع طایفه‌ای نیز نیست که برخی تلاش کرده‌اند این موضوع را برجسته کنند؛ نهضت ابی‌عبدالله (ع) یک داعیه الهی با اهداف الهی است.

 

حجت‌الاسلام رضایی تهرانی، مخاطبان پیام کربلا را چهار دسته عنوان کرد و بیان داشت: دسته اول شیعیان، دسته دوم همه مسلمانان، دسته سوم همه موحدان و دسته چهارم، همه انسان‌ها اگرچه هیچ دین و آیینی را قبول نداشته باشند.

 

وی ادامه داد: شیعه خود را حجت خدا می‌داند و انسان نیز باید خود را با حجت تنظیم کند و اگر چنین نکرد از مسیر خدا دور می‌افتد؛ شیعه به کربلا و حادثه عاشورا به‌عنوان یک قصه تاریخی نگاه نمی‌کند بلکه شیعه واقعه کربلا را حجت الهی می‌داند؛ اگر کسی بگوید من شیعه نیستم و کربلا را حجت الهی نمی‌دانم، باید گفت که این نهضت او را نیز مدنظر دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، نهضت عاشورا را نهضتی رسول‌الله‌ی دانست و ابراز داشت: امام حسین (ع) نهضت را تنها حسینی تعریف نمی‌کنند بلکه این نهضت را به‌وسیله دو حرکت، رسول‌الله‌ی طراحی می‌کنند؛ اولین حرکت این است که بیانات رسول‌الله را در بیان حکمای جائر نقل می‌کنند که هرکسی پادشاه ستمگری را ببیند و در مقابل آن سکوت کند، به سرنوشت او دچار خواهد شد.

 

وی، دسته دوم استفاده از بیانات رسول‌الله را روایات خاص ایشان عنوان کرد و بیان داشت: سیاست پیامبر، سیاست سکوت و مماشات بود و دلیل این‌که ظرفیت در آن زمان وجود نداشت به‌روشنی فضا را باز نمی‌کردند اما در جریان آل امیه و آل ابی سفیان، حضرت رسماً جریان علنی در برابر آنان را آغاز کردند؛ ابی‌عبدالله (ع) با استفاده از این روایات تلاش کردند موقعیتی ایجاد کنند تا دشمن نتواند از زیر بار سخنان خود شانه خالی کند.

 

حجت‌الاسلام رضایی تهرانی بابیان این‌که انسان در برخورد با احکام دین خدا نمی‌تواند گزینشی عمل کند، عنوان داشت: برخی می‌گویند ما دین را قبول داریم اما احکام اقتصادی آن را نه، می‌گویند بانک داری با احکام اسلامی امکان‌پذیر نیست و باید حتماً به شکل ربوی اداره شود.

 

وی با یادآوری این نکته که نگاه گزینشی به دین امری اشتباه و غلط است، گفت: در احکام سیاسی اگر پیغمبر (ص) فرموده حکومت و خلافت بر آل ابی سفیان حرام است، باید اجرا شود؛ در جریان کربلا نیز اگر پیغمبر اکرم (ص) بودند قلم پای یزید را می‌شکستند، کسی که چوب روی لب سیدالشهدا (ع) می‌زند، پیغمبر (ص) تأییدش می‌کنند؟

 

نهضت عاشورا درس استکبارستیزی است

 

این استاد حوزه و دانشگاه بابیان این‌که نهضت کربلا برای غیرمسلمانان نیز پیام دارد، اظهار داشت: قرآن شعار محوری تمام انبیاء را اعتلای کلمه‌الله معرفی می‌کند یعنی طاغوت ستیزی و خدامحوری؛ تا ملت‌ها نفی بت‌ها نکنند و لا اله الا الله نگویند به توحید نمی‌رسند.

 

وی ادامه داد: امام حسین (ع) در کربلا برای تحقق حقیقت کفر به طاغوت و ایمان بالله قیام می‌کنند؛ پیرو هر پیامبر الهی که باشید، تا طاغوت بر سر شما باشد نمی‌توانید مؤمن بالله باشید./9315/پ202/ب4

ارسال نظرات