۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۲۲۹۸۵۱
حجت الاسلام دانشمند:

پاسخ «به من چه» منطق اسلام نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت بحث امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک مسؤولیت اجتماعی، گفت: به من چه؟ منطق اسلام نیست؛ هیچ مسلمانی حق درجا زدن و کوچک کردن خود را ندارد و باید تلاش کند خودش و دیگران بیشترین بهره را از وجودش ببرند؛ اگر انسان بداند در قبال مسؤولیتی که دارد چه اجری به او می دهند آن را درست انجام می دهد.
حجت الاسلام  دانشمند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی دانشمند استاد حوزه و دانشگاه بعد از ظهر امروز در چهارمین روز سخنرانی خود که از سوی مجمع عاشقان حضرت محسن(ع)در حسینیه شهدای قم برگزار شد در ادامه بحث سبک زندگی حسینی با اشاره به این که همه امیال نفسانی و احساسات درونی برای هدایت و سعادت بشر خلق شده اند، اظهار داشت: یکی از این احساسات«خوف است»که برکات زیادی دارد.

وی افزود: اگر انسان نمی ترسید آسیب های زیادی می دید؛ ما از ترس آبرو و اعتبار اجتماعی خود حاضر نمی شویم هرجایی برویم و با هرکس رفاقت کنیم؛ خوف انسان را به فکر مهیا کردن پناهگاه می اندازد؛ به دلیل این که می ترسیم در دنیا و آخرت دچار خسران شویم تلاش می کنیم تا با بهره مندی از معارف قرآن و اهل بیت(ع)به سعادت و رستگاری برسیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به همین دلیل آیات بسیاری در مورد معاد داریم؛ تبعیت از زندگی علوی، فاطمی و حسینی ما را به آرامش می رساند زیرا در می یابیم که مرگ نیز نمی تواند چنین زندگی ای را از ما بگیرد.

حجت الاسلام دانشمند احساس درد را یکی دیگر از نعمت های الهی برای هدایت بشر دانست و گفت: اگر انسان احساس درد نمی کرد، تلف می شد؛ درد انسان را آگاه می کند که عضوی از بدنش دچار مشکل شده است و باید به طبیب مراجعه کند، درد انسان را به فکر معالجه و درمان می اندازد.

با حسن معاشرت می توانیم دنیا را برای خود بهشت کنیم

وی شرط لازم برای رسیدن به سعادت اخروی و زندگی آرامش بخش را تسلیم شدن در برابر امر خدا و ثقلین دانست و ابراز داشت: اگر این گونه زندگی کنیم دنیا هم برای ما بهشت می شود زیرا یکی از صفات بهشتیان این است که«لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ»نداشتن حزن و ترس امتیاز بسیار بزرگی است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که در این دنیا نیز می توان به آرامش نسبی رسید و بخشی از شرایط بهشتیان را برای خود فراهم کنیم، گفت: قرآن می فرماید بهشتیان وقتی به یکدیگر می رسند سلام می دهند، بهشتیان نسبت به یکدیگر کینه و حسادت ندارند، در همین دنیا نیز می توانیم چنین فضایی ایجاد کرده و با کبر و حسادت مبارزه کنیم.

حجت الاسلام دانشمند با بیان این که بخش عظیمی از نعمت های بهشتی معنوی است، ابراز داشت: در آنجا شرایطی بوجود می آید که بهشتیان نسبت به حوریان بی تفاوت می شوند و می گویند من تلاش کردم به اینجا برسم که با خدا سخن بگویم و جمال علی(ع) و حسین(ع)را ببینم؛ برخی بهشتیان به دلیل این که توانسته اند با خدا ارتباط برقرار کنند 50 هزار سال مدهوش و از خود بی خود هستند.

حسادت، تنفر و تکبر از ویژگی های جهنمیان است

وی یکی از عذاب های جهنمیان را تنگی جا و تنفر از یکدیگر عنوان کرد و گفت: آنقدر فضا برای آنها تنگ است که حاضرند اطرافیانشان به بهشت بروند و به جای آنها نیز عذاب شوند؛ حسادت، تنفر و تکبر از آتش و صفات بارز جهنمیان است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که انسان در زندگی گاهی غم و غصه بی پولی و نداشته های خود را دارد، ابراز داشت: اگر این غصه ها هدفمند نباشد فرد را دچار گرفتاری می کند اما اگر با این غصه ها به این نتیجه برسد که چقدر نیازمند و محتاج خداوند است رشد می کند.

حجت الاسلام دانشمند با بیان این که بسیاری از تدابیری که بشر در زندگی خود به کار می گیرد او را به هدفش نمی رساند، گفت: بنابراین حق نداریم با محصولات فکری و ذهنی بشر قرآن را تفسیر کنیم چراکه بارها مشاهده کردیم، دانشمندی مطلبی را گفته و بعدی ها آن را رد کرده اند؛ مگر چیزهایی که از مسلمات و قطعیات علمی است.

وی اطاعت محض از خداوند و ائمه اطهار(ع)را مشق مسلمانی دانست و بیان داشت: امانت داری و مسؤولیت پذیری دو شرط مهم در مسیر بندگی است؛ اگر خداوند ثروتی را به امانت به شما داد به حضرت خدیجه(س)، اگر زیبا هستید به حضرت یوسف(ع) و اگر قدرتمند هستید به علی اکبر(ع)اقتدا کنید.

«به من چه؟»منطق اسلام نیست

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت بحث امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک مسؤولیت اجتماعی، گفت: به من چه؟ منطق اسلام نیست؛ هیچ مسلمانی حق درجا زدن و کوچک کردن خود را ندارد و باید تلاش کند خودش و دیگران بیشترین بهره را از وجودش ببرند؛ اگر انسان بداند در قبال مسؤولیتی که دارد چه اجری به او می دهند آن را درست انجام می دهد.

حجت الاسلام دانشمند به تبیین بخشی از مسؤولیت هایی که انسان در قبال خانواده دارد پرداخت و ابراز داشت: بعضی با یک خانم محجبه و نماز خوان ازدواج می کنند و پس مدتی او بی حجاب و بی نماز می شود، نباید نسبت به همسر خود بی تفاوت باشیم؛ خانم ها وقتی در سفره عقد«بله» می گویند یعنی مسؤولیتی را پذیرفته اند و حاضرند خودشان بسوزند اما زندگی را بسازند.

وی افزود: زنی نزد پیامبر(ص)آمد و عرض کرد همسرم خیلی غر می زند، حضرت فرمود برو و با او بساز، عرض کرد این مسأله خیلی مرا اذیت می کند، حضرت فرمود جهاد زن همین است که با همسرش بسازد می دانید هر حرفی که می شنوید و صبوری می کنید و پاسخ نمی دهید چه ثوابی برایتان می نویسند؟

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اذیت و آزار همسر حضرت هود(ع)گفت: روزی جمعی از پیروان حضرت به منزل ایشان مراجعه کردند، همسرش در را باز کرد و به او و پیروانش ناسزا گفت و آنها را به خانه راه نداد؛ به حضرت هود(ع) گفتند که این زن را رها کن، فرمود من هنوز از او نا امید نشده ام، شما هم به جای این که مرا به طلاق تشویق کنید برای تحمل این زندگی به من امید دهید.

وی مسؤولیت مادری و تربیت فرزند را بسیار مهم خواند و گفت: این که فرمودند بهشت زیر پای مادران است منظور زنی است که بچه خود را درست تربیت کند و نگذارد به فساد کشیده شود و کسی شود که به درد دین بخورد مثل مادران شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان؛ چنین مادرانی مقام بالایی نزد خداوند دارند.

مقام هیچ کس به پای طلبه وظیفه شناس نمی رسد

استاد حوزه و دانشگاه به مسؤولیت طلاب و روحانیت اشاره کرد و بیان داشت: اگر طلبه ای به وظیفه خودش عمل کند هیچ کس نمی تواند به پای او برسد؛ در روایت داریم روز قیامت مردم می بینند فردی را با احترام، جلال و شکوه فراوانی به بهشت می برند، سؤال می کنند که این شخص از انبیاء، ائمه، امامزاده یا شهید است؟ می گویند این طلبه ساده ای است که شما را موعظه می کرد و هر کس از منبر او استفاده کرده باشد را نیز با او محشور می کنند.

حجت الاسلام دانشمند افزود: اگر طلبه ای بداند که فحش و ناسزا شنیدن در راه خدا چه اجری دارد آرزو می کند کسی پیدا شود به او متلک بگوید؛ مرحوم آیت الله فقیه یزدی می گفت من فحش مردم را بیشتر از سلام شان خریدارم، چراکه اگر همه سلامم کنند در محکمه الهی از من می پرسند با این همه عزتی که به تو دادیم و دل ها را متوجه ات کردیم چه کردی؟ اما اگر فحش دهند از او سؤال خواهند کرد که چرا این کار را کردی و به من می گویند بارک الله که تحمل کردی.

رسانه های بیگانه به دروغ وانمود می کنند که مردم از روحانیت زده شده اند

وی با تأکید بر این که هیچ شغلی پر عزت تر از آخوندی نیست، گفت: این اشتباه است که برخی می گویند مردم از روحانیت زده شده اند، اینها تحت تأثیر رسانه های بیگانه این حرف ها را باور کرده اند؛ عشق به روحانیت در خون مردم است؛ مگر نمی بینید مردم چه احترامی برای امام(ره)، رهبر معظم انقلاب، مراجع و امثال آیت الله بهجت قائل هستند؟!

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این که چرا برخی حاضر نیستند با طلبه ازدواج کنند، بیان کرد: این افراد نمی دانند که همسر طلبه شدن یعنی چه، اگر می دانستند خودشان به خواستگاری طلبه می آمدند؛ همسر طلبه شدن یعنی همراه شدن با کسی که می خواهد سرباز امام زمان(عج)باشد.

حجت الاسلام دانشمند با اشاره به احترامی که علامه طباطبایی به همسر خود می گذاشت، گفت: سال ها از درگذشت همسر ایشان می گذشت اما هرگاه نامش را می برند، علامه گریه می کرد؛ از ایشان علتش را پرسیدند گفت اگر کمک های همسرم نبود من به اینجا نمی رسیدم، علامه نمی شدم و نمی توانستم المیزان را بنویسم.

طلبه اگر بداند چه اجری به او خواهند داد اذیت و آزار دیگران را تحمل می کند

وی روایتی از حضرت زهرا(س)را درس بزرگی برای طلاب دانست و در تشریح آن ابراز داشت: زنی از حضرت فاطمه(س) سؤالی پرسید و حضرت پاسخ فرمودند، کمی که دور شد فراموش کرد و مجدد برگشت و سؤال کرد، در برخی از نسخه ها آمده است که تا ده بار نزد حضرت بازگشت و پرسش خود را تکرار کرد و هر بار حضرت با گشاده رویی بیشتر و توضیح بیشتر مطلب را بازگو می کردند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: آن زن بار آخر بسیار شرمنده شد و گریه کرد و گفت شما را خیلی اذیت کردم، حضرت در پاسخ فرمودند من باید از تو تشکر کنم می دانی خدا در هر پاسخی که می دهم چه اجری به من می دهد؛ اگر طلبه ای بداند برای خدمت کردن به مردم چه مقامی به او می دهند دیگر از سؤال پیچی و متلک مردم خسته نمی شود؛ در خدمت دین بودن توفیق می خواهد و همواره توجه داشته باشید که امام زمان(عج) شما را برای سربازی خود انتخاب کرده است.

حجت الاسلام دانشمند با بیان این که کلمه«ایذاء»در قرآن تنها در مورد پیامبر(ص)و مادران آمده است، گفت: دندان پیامبر(ص)را شکستند اما فرمود خدایا قوم مرا هدایت فرما و حتی در دلش نیز نفرین نکرد و همیشه لبخند می زد برای این که می دانست با تحمل این سختی ها چه پاداش و مقامی به ایشان می دهند؛ مادر نیز در طول 9 ماه بارداری بسیار اذیت می شود و درد می کشد اما همه اینها را تحمل می کند چراکه می داند پس از این دوران سخت مادر خواهد شد.

وی در جمع بندی بحث، ابراز داشت: اگر ما نسب به مسؤولیتی که داریم  به وظیفه خود عمل کنیم  و با خداوند معامله کنیم هیچ گاه نمی بازیم مثل شهدا که جان خود را با خدا معامله کردند؛ کوتاهی هایی که در مسؤولیت برخی افراد مشاهده می شود ناشی از آن است که فرد نمی داند با چه کسی طرف حساب است و نمی داند اگر به وظیفه اش عمل کند به چه مقامی دست پیدا می کند./928/پ201/س

ارسال نظرات